החשבונות שמגיעים לתיבת הדואר מדי חודש, המסתכמים למאות ואלפי שקלים מהוצאות משק הבית, מסתירים בתוכם סעיפים רבים אשר יכלו לחסוך אחוזים ניכרים מהוצאה זו. לפי בדיקה שערכה אפליקציית EZsave לחיסכון בחשבונות החודשיים, אם הייתה מתבצעת בדיקה כזו, ניתן היה לחסוך בממוצע חודשי כ-200 שקלים. החיסכון השנתי היה מגיעה ל-2,054 שקלים.
איך ניתן להוזיל את עלויות החשבונות השוטפים? אפרים צוריאל, מנכל EZsave, מפרט 7 כללי זהב לחיסכון בעלויות החודשיות.
1. מספר הפניה – אם פניתם למוקד שירות, בקשו את מספר הפנייה. מספר זה מהווה אישור למעשה שבקשתכם בוצעה, והוא מופק בסוף התהליך מול חברת השירותים. כך לא יוכלו לטעון כשתתקשרו להבא, כי לא ביקשתם או לא התקשרתם, או שאינם יודעים על מה אתם מדברים בכלל.
2. שירותים מיותרים – אנטי וירוס, אנטי ספאם, שירות פרימיום, כל אלה הם כינוי יפה לשירותים שהם רווחיים רק לחברות הגובות מכם תשלום נוסף, אך מיותרים למעשה. בעידן האינטרנט, ניתן למצוא חלופות חינמיות לרוב השירותים ברשת.
3. החשבונית לא שם במקרה – קראו אותה ובדקו האם היא תואמת למה שסוכם עם הספק. הטעויות הגדולות נמצאות בפרטים הקטנים. אפילו בסופרמרקט למשל, בדקו האם חויבתם על הפרי שאכן קניתם ולא על פרי דומה ויקר יותר, האם המשקל נכון, האם הברקודים מעודכנים, האם הקלידו את מחיר המבצע שהיה על המדף או שהיה בלבול. כל אחד מאלה מסתכם אולי באגורות או בשקלים בודדים, אבל הסכום הכולל הופך להיות כבר משמעותי יותר.
4. אפשר להוזיל גם את החשבונות של החשמל והמים – ארנונה, מים וחשמל הם מונופול ללא תחרות בין ספקים. אמנם אי אפשר לעבור חברה, אבל גם כאן כדאי לבדוק ולנצל את ההנחות. ידעתם למשל שכמות המים המוקצה למשפחה מחושבת לפי מספר הנפשות במשפחה? כך שאם הרחבתם את המשפחה במזל טוב, דאגו לעדכן בעירייה את מספר המתגוררים על מנת שלא תחויבו בצריכה חריגה. או למשל, מגיל מסוים, ניתן לקבל הנחה בתשלומי הארנונה. כך גם אם עודכנו אחוזי נכות. דאגו שהרישום יהיה נכון על מנת לא לשלם סכומים עודפים.
5. ערכו רשימה של הספקים – ערכו רשימת מפורטת של הספקים של הביטוח, האינטרנט וכדומה. כך למשל תמנעו מצב בו יהיה ביטוח חיים משני מקומות נפרדים. ברשימה זו רשמו גם את תאריך סיום החבילות של כל ספק, כדי שתדעו ליצור קשר עם הספק ולעדכן את ההנחה.
>> איך נסח טאבו יכול להציל את הקנייה הבאה שלכם
6. הנחות הצטרפות מסתיימות – בדקו את כל הספקים פעם בשנה, כיוון שההנחה שקיבלתם על הצטרפות מסתיימת ומשלמים יותר בלי להרגיש.
7. השוק התקדם - אל תישארו מאחור – רפורמת השוק הסיטונאי מ2014, חייבה את בזק להחכיר את התשתית הפיזית שלה לחברות מתחרות ואלו יוכלו למכור שירותי אינטרנט, טלפוניה ו-IPTV ולהציע לצרכן שירותים במחירים זולים בהרבה. כלומר, אם עד הרפורמה, נאלץ צרכן ממוצע לשלם על תשתית לבזק כ-100 שקלים לדוגמה ועוד תשלום נוסף לרכישת אינטרנט מ-012 ,013 וכד', הרפורמה הורידה את המחירים ל-60-100 שח לתשלום כולל. אולם יש צרכנים אשר לא שינו את החבילה שלהם בתגובה לרפורמה וממשיכים לשלם סכומים לא מבוטלים, שהיו יכולים לחסוך לעצמם. חריג לכך הם האנשים הזקוקים לקו בזק כמו קשישים שיש להם מכשיר המחובר למוקדי חירום רפואיים, או בתים המחוברים למכבי אש או לאזעקות. בנוסף כדאי לבחון גם את הפתרונות הטכנולוגיים החדשים בתחום התקשורת כמו טלפונים על תשתית האינטרנט, טלוויזיה סמארט טי וי, נטפליקס ועוד. ולהחליט האם שווה לנו לשלם יותר על יס והוט או שאנו לא צורכים את כל התכנים והצרכים המתקבלים מהפתרונות הזולים יותר הם מה שאנו צופים באמת (סדרות וסרטים).