ציבור החוסכים לפנסיה והגמלאים עודכנו השבוע על שינוי משמעותי בתנאים שיקבלו מהמדינה. העדכון הרשמי לא הגיע מהגופים שאמונים על הנושא, כמו משרד האוצר או רשות המסים, אלא דווקא משר התיירות, חיים כץ. הבשורה: הטבות המס למקבלי קצבת הפנסיה יורחבו בהדרגה בשנים 2025־2028, משיעור של 52% כיום ל־67%.

אפשר לראות בשינוי החדש גזירה על הציבור ואפשר להסתכל עליו גם בתור הטבה. תלוי לאיזו חלופה משווים. ב־2012 עמד כץ, אז כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, מאחורי המתווה להעלאה הדרגתית של שיעורי הפטור ממס במשיכת קצבה פנסיונית, שהייתה אמורה לעלות מ־35% באותם ימים ל־67% בתחילת 2025. זה כבר לא יקרה, אבל יכול היה גם להיות גרוע יותר.

בהצעה המקורית של האוצר לתקציב החדש, שהוכן ברקע עלויות המלחמה הכבדות, הוצע לבטל כליל את הפעימה הסופית והגדולה של העלאת תקרת ההטבה אשר הובטחה לציבור. כלומר, להשאיר אותה באופן קבוע על 52% כמו היום - הטבה שמשקפת פטור מלא על קצבה חודשית עד 4,902 שקל.

בלחץ ההסתדרות סוכם שהרחבת הטבה לא תבוטל אלא רק תידחה בשנה ל־2026, כדי להקל על הגירעון המאתגר בשנה התקציבית הקרובה. אבל באוצר עדיין לא ויתרו, ולפי גורמים שונים, עדיין פעלו שם בשבועות האחרונים למסמוס ההטבה. החשש היה שהאוצר ימשיך לדחות את הפעימה ושהיא לא תצא לפועל גם ב־2026. כך שהפשרה שהשיג השר כץ, תבטיח מחד שיפור בתנאים לציבור כבר בחודש הקרוב, ומאידך קבלת ההטבה המלאה תתרחק עוד יותר ל־2028.

מי ייפגע כתוצאה מהשינוי ומי ירוויח? כיצד יכול להיערך מי שצפוי לצאת לגמלאות בקרוב או שכבר נמצא בפנסיה? והאם נכונה טענת האוצר לפיה הגדלת הפטור ל־67% תסייע רק למקבלי קצבאות גבוהות במיוחד כמו שופטים בדימוס וקצינים בכירים במיל'? כדי לעשות סדר בתנאים הפנסיונים החדשים, פנינו למתכנן הפרישה רון קשת וליועצת המס ליאת ארמי עם השאלות הבוערות.

כיצד המתווה החדש ישפיע על התכנון הפיננסי של מי שעומד לפרוש בשנים הקרובות?

המתווה החדש לפריסת הפטור ממס על קצבת הפנסיה לארבע פעימות יוצר שינוי משמעותי בתכנון הפיננסי של הפורשים. קשת וארמי מסבירים כי בעוד שתוכנן במקור להעלות את הפטור ל־67% בשנת 2025, כעת הפטור יעלה בהדרגה: ל־57% ב־2025 (5,375 שקל בחודש), ל־57.5% ב־2026 (5,422 שקל), ל־62.5% ב־2027 (5,893 שקל), ורק ב־2028 יגיע ל־67% (6,318 שקל).

שינוי זה מעכב את מימוש ההטבה המלאה ודורש מפורשים עתידיים לחשב מחדש את התזרים הכלכלי שלהם. מי שמתכנן משיכות חד־פעמיות, כמו היוון קצבה, יידרש להעריך את כדאיות התזמון לאור העלייה המדורגת בפטור. גם מי שמסתמך על קצבה חודשית יושפע מהשינוי, שכן בשנים הראשונות הפטור יהיה נמוך מהמצופה במקור, מה שעלול להוביל לחבות מס גבוהה יותר בטווח הקצר, מסבירים המומחים.

כיצד המתווה ישפיע על מי שכבר פרש מאז 2012 וביצע קיבוע זכויות?

פורשים שביצעו קיבוע זכויות מאז 2012 הסתמכו על ההבטחה להגדלה מלאה של הפטור כבר ב-2025. ארמי וקשת מזהירים כי פריסת ההטבה יוצרת מצב שבו תכנון הפרישה של רבים מהם, שהתבסס על פטור מלא מוקדם יותר, עלול להשתבש. המשמעות היא שחבות המס שלהם עלולה להיות גבוהה מהמתוכנן בשנים הקרובות, עד לכניסת הפטור המלא לתוקף.

מומחי הפנסיה והמס מציינים כי מדובר באוכלוסייה שכבר קיבעה את זכויותיה, ולכן האפשרות להסתגל לשינויים במתווה מוגבלת יותר בהשוואה לפורשים עתידיים. עם זאת, המתווה הנוכחי, אף שאינו אידיאלי, עדיף על הצעת החוק המקורית שביקשה לבטל לחלוטין את הפטור הנוסף של ה־15%. "המתווה שסוכם מבטיח את ההטבה, גם אם באופן הדרגתי, ומשמר את זכויות הפורשים", מסכמים קשת וארמי.

האם יש אוכלוסיות ספציפיות שיושפעו באופן שונה?

בעלי פנסיה תקציבית מקבלים קצבה קבועה שמחושבת על בסיס שנות עבודה ושכר אחרון, ללא תלות בצבירת כספים אישית. עבורם, פריסת ההטבה תדחה את החיסכון במיסוי הקצבה.

לעומת זאת, בעלי פנסיה צוברת, שבנו את חסכונותיהם לאורך השנים באמצעות הפקדות אישיות ותשואות, מחזיקים בגמישות רבה יותר בתכנון הפרישה שלהם. הם יכולים להתאים את משיכות הכספים לתזמון העלייה המדורגת בפטור ממס.

איך השינוי משפיע על משיכת כספים מקרנות השתלמות וקופות גמל בתקופת הפרישה?

"השינוי בתקרת הפטור ממס בקצבאות עשוי להשפיע גם על האסטרטגיה למשיכת כספים ממכשירים כמו קרנות השתלמות", משיבים ארמי וקשת. לדבריהם, עבור פורשים, האפשרות למקסם את ההטבות הפטורות ממס בקרנות אלו הופכת להיות משמעותית יותר, במיוחד לאור העובדה שהצעות למיסוי הרווחים בקרנות ההשתלמות לא נכללו בחוק ההסדרים, ולכן קרנות ההשתלמות שומרות על מעמדן כפתרון חסכוני ונזיל למשיכה. "עבור פורשים, מומלץ לתכנן את מועד משיכת כספים מהקופות הגמל לקצבה בהתאם להגדלת תקרת הפטור, שתחול בשלבים מ־2025 עד 2028", הם ממליצים.

בנוסף, הוראת השעה שמאפשרת משיכת כספים מוקדמת במס מופחת מקרנות ההשתלמות עשויה להוות פתרון נוסף לפורשים הנמצאים במצוקה תזרימית. עם זאת, המומחים מדגישים כי יש לשקול זאת בזהירות, תוך התייחסות להשפעה ארוכת הטווח על החיסכון הפנסיוני.

האם צודקת טענת האוצר שהעלאת ההטבה מעבר ל־52% תסייע רק לשכבות החזקות?

"למרות טענות משרד האוצר שהפטור ממס מיטיב בעיקר עם בעלי קצבאות גבוהות, המציאות מראה תמונה שונה" - אומרים מתכנן הפרישה קשת ויועצת המס ארמי. "כ־20% מהפורשים ממשיכים לעבוד לאחר גיל הפרישה, בעיקר בשל קצבאות פנסיה נמוכות שאינן מספיקות למחיה. חשוב להדגיש שהפטור ממס חל רק על הקצבה הפנסיונית, בעוד נקודות הזיכוי מנוצלות על הכנסות אחרות, כמו משכורת או עסק".

עבור אותם פורשים, מסבירים ארמי וקשת, הגדלת הפטור ממס על הקצבה משמשת כהקלה משמעותית, שכן היא מותירה בידיהם יותר כסף פנוי מקצבת הפנסיה עצמה. במקביל, נקודות הזיכוי על הכנסות נוספות מאפשרות להם להקל על חבות המס הכללית. מצב זה מדגיש שהפטור אינו מיועד רק לבעלי קצבאות גבוהות, אלא גם לשכבות רחבות יותר באוכלוסייה, במיוחד אלו הנאלצות לשלב עבודה עם הפנסיה כדי לשמור על רמת חיים סבירה.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס