זה היה הדבר האחרון שא', תושבת תל אביב, הייתה צריכה. בעודה רוכבת על אופניים רגילים סמוך לכיכר רבין ביחד בתה בת השנתיים ושמונה חודשים, עצרו אותה שוטרים. בפוסט שפרסמה בפייסבוק היא סיפרה כיצד הובהר לה שהיא מפרה את החוק, כיוון שבתה לא חובשת קסדה. בנוסף, נאמר לה שיהא מתבקשת לרדת מהאופניים ולחצות מעברי חציה ברגל, כשאופניה לצידה.
השוטרים הסתפקו בסופו של דבר באזהרה. אולי כי גם הם לא היו בטוחים מה הדין הנכון לנהיגה במדרכה עם ילדה כאשר אין נתיב אופניים מסודר באזור. בכל מקרה, הם הזכירו לה שכשהיא רוכבת לבד, כדאי שתעשה זאת על הכביש.
עוד ב-mako כסף:
כדאי שנעשה סדר בבלגן. בחודש מארס השנה החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת להילחם בתאונות בהן מעורבים אופניים חשמליים. חלק מהתקנות והחוקים שאושרו בוועדה היו קיימים, אבל הם חודדו כדי להבהיר לשוטר מה היא בדיוק העבירה, ומה הקנס המתאים. גם הפקחים ברשויות המקומיות מצטרפים לחגיגת האכיפה נגד רוכבי אופניים.
מה אומר החוק וכמה זה עולה
מתי מותר לרכב על המדרכה? אף פעם. רכיבה על אופניים חשמליים ועל קורקינט חשמלי מותרת מגיל 16 ומעלה בשבילי אופניים ועל הכביש. מגיל 14 הרכיבה מותרת רק בשבילי אופניים. לפני כן? תסתפקו באופניים רגילים. גם רכיבה על אופניים רגילים אסורה על מדרכה.
הקנס: 250 שקל. במקרים חמורים הסכום יעלה ל-500 שקל.
לא מהר מדי. רכיבה על אופניים חשמליים מוגבלת למהירות של 25 קמ"ש עם דיווש. בהספק וואט של עד 250. משקל האופניים 30 ק"ג.
חובה לחבוש קסדה. חובה לחבוש קסדה (ילד ומבוגר כאחד) בעת הרכיבה. גם אם אתם על קורקינט חשמלי. עם זאת, מבוגר יכול לנסוע בלי קסדה בדרך המוגדרת "דרך עירונית".
הקנס: 250 שקל.
זכרתם אפוד זוהר? חובה בלילה ללבוש אפוד זוהר.
הקנס: 100 שקל.
בלי סלולרי. חובה לאחוז בכידון בשתי הידיים ולא לדבר בטלפון הסלולרי. האכיפה כאן מזכירה את האכיפה המחמירה במקרה של נהגי מכוניות.
הקנס: 1,000 שקל.
רק על מושב מתאים. מותר להרכיב ילד שטרם מלאו שמונה שני על אופניים המצוידות במושב נפרד המבטיח את שלום הילד.
שימו לב לאורות. כן, אם כבר אתם על הכביש, כל הכללים חלים עליכם, ואתם צריכים לעצור באדום.
הקנס: 1,000 שקל.
אל תאבדו אוויר. על פי התקנות יכול שוטר במידה ורוכב אופניים רכב בניגוד להוראות החוק להוציא את האוויר מגלגלי האופניים ולקחת את השסתומים.
חובה לצפור. אופניים חשמליים חייבים להצטייד בפעמון או בצופר.
הקנס: 100 עד 250 שקל.
אל תיסעו במנהרות. אתם אופניים, זה מסוכן.
התקנות החדשות גם טומנות בתוכן בעיות לא מעטות. "במשך שנים רבות לא הייתה בכלל אכיפה של החוק, לא היה פיקוח של ממש. עכשיו נוצר מצב בעייתי ומסוכן. בני נוער מגיל 16 יצטרכו לנסוע בכבישים ולסכן את חייהם, אם זה להגיע לבית הספר או לפגישה עם חברים", טוען עורך הדין יאיר גרוס המתמחה בדיני תעבורה. "יש מעט מאוד שבילי אופניים בישראל. העדר התשתיות יסכן את חיי הרוכבים. ומה יעשו לילד בן עשר שירכב על המדרכה? השוטרים או הפקחים יעצרו אותו וירשמו לו דו"ח? הרבה אזרחים לא מכירים את כל התקנות החדשות ומסתכנים בקנסות. יש המון בלבול גם בקרב שוטרים ופקחים".
יש לכם תלונה צרכנית? כתבו אלינו money@mako.co.il