מרבית הישראלים משתמשים במערכות מיזוג אוויר כדי לחמם את הבית בימי החורף הקרים. מזגנים שאינם מתוחזקים כראוי, צורכים הרבה יותר חשמל ומפיקים פחות חום. כדי להגיע לחימום אופטימלי וחסכוני, נעם זאבי, מהנדס מטעם חברת "יוניק" – נציגת מערכות מיזוג "היטאצ'י" ו"יורק" בישראל, מציע לנקוט במספר פעולות כדי להכין את מערכת המיזוג לחורף.
ניקוי מסננים
רשתות סינון סתומות במערכת המיזוג עלולות לגרום להקטנת תפוקת המזגן ולירידה ביעילות האנרגטית. יש להוציאן ולנקותן אחת לשלושה חודשים. סתימת המסננים מורידה את כמות האוויר הזורמת במזגן. ירידה בכמות האוויר גורמת למזגן לעבוד בטמפרטורות יותר גבוהות בחורף ונמוכות בקיץ. הטמפרטורות הגבוהות בחורף גורמות לעליית הלחצים ויכולות לגרום לכשל המדחס. בקיץ, הטמפרטורות הנמוכות גורמות להיווצרות קרח על סוללת המאייד דבר שעלול לגרום לסחיפת נוזל קירור (במקום גז) המדחס מה שיכול לגרום לכשל המדחס. זרימת כמות האוויר המתוכננת דרך המאייד חשובה כדי לאפשר למזגן לעבוד בטמפרטורה בו הוא יעיל ביותר. ההפרש בעלות השימוש בנקודה יעילה או לא יעילה יכולה להכפיל את עלות השימוש.
בדקו את היחידה החיצונית
יש לבדוק את היחידה החיצונית (המעבה), לוודא שהיא נקיה ושהמים שנוצרים ביחידה במהלך פעולת החימום, יוכלו להתנקז למקום מבוקר. כשסוללת המעבה אינה נקייה, יורדת כמות האוויר דרך סוללת המעבה ובכך יורדת מאוד היעילות של המזגן. המזגן הינו למעשה משאבת חום, השואב את החום מתוך הדירה ומפזר אותה החוצה. במעבה נוצר גז חם שהופך לנוזל באמצעות החלפת חום עם האוויר החיצוני. סתימה בסוללת המעבה מורידה את כמות האוויר מה שמוריד את יעילות המעבה ומעלה את עלות השימוש. ככל שכמות האוויר יורדת, עולים הלחצים בהם פועל המזגן מה שיכול לגרום לכשל המדחס. סתימת סוללת המעבה בחורף, תגרום להיווצרות קרח על סוללת המעבה ואז המזגן יפסיק לחממם ובנוסף זה עלול לגרום לכשל המדחס.
לא יותר מ-23 מעלות
בזמן השימוש, יש לכוון את הטמפרטורה עד 23 מעלות במצב חימום – על מנת לחסוך באנרגיה ולמנוע תחושה של יובש ומחנק בחדר. טמפרטורה של 23 מעלות הינה טמפרטורה בה אנו מרגישים נעים. ככל שהטמפרטורה תעלה האוויר בחדר יתייבש והרגשתנו תהיה מאוד לא נעימה. ככל שנעלה את טמפרטורת החדר אותה אנו דורשים, עולה עלות השימוש. גם הפסדי החום דרך הקירות והחלונות עולים ככל שטמפרטורת החדר עולה.
הכיוון: למטה
ש לכוון את שלבי התריסים כלפי מטה, מכיוון שהאוויר החם נוטה לעלות מעלה. בפעולת חימום כאשר התריסים מכוונים כלפי מעלה, תיווצר שכבה של אוויר חם קרוב לתקרה. חום זה לא יורגש על ידנו ובנוסף יגרום למזגן לשאוב מהחדר אוויר חם ואז המזגן יפסיק לעבוד לפני שאנו ירגיש את חום המזגן. שאיבת אוויר חם על ידי המזגן גורמת לעליית הלחצים, מה שמסכן את המדחס וגורם למזגן לעבוד בנקודה לא יעילה.
מהירות נמוכה
יש לוודא כי מהירות האוויר בגובה הראש תהיה נמוכה, כדי שלא יהיו משבי רוח לא נעימים או זריקת אוויר ישירה על ראשי האנשים.
יש דברים שצריכים להיות קרוב לריצפה
יש לוודא שתריס אוויר חוזר מותקן בסמוך לרצפה, כדי שלא תהיה שכבת אוויר כלואה בצמוד לתקרה. נכון לחללים עם תקרה בגובה 4 מטרים ומעלה. שאיבת האוויר מהחלק התחתון של החדר, תגרום לאוויר החם להגיע לרצפה ולא להתרכז בצמוד לתקרה ואז אנו נרגיש את החום.
תנו לתרמוסטט למדוד
מומלץ להעביר בחורף את השליטה על הטמפרטורה לחיישן הנמצא בתרמוסטט במקום לחיישן המצוי במאייד עצמו. כאשר החיישן נמצא בתרמוסטט הוא מרגיש למעשה את הטמפרטורה שאנו מרגישים. כשהחיישן מורכב ליד המזגן, הוא מרגיש אוויר יותר חם מאשר אנו מרגישים.
עבדו על אוטומט
במערכת מיני מרכזית הפועלת עם תרמוסטט יש להפעילה במצב AUTO בו ייעצר המפוח כאשר המדחס לא עובד (המדחס הפסיק לעבוד כי החדר היגיע לטמפרטורה המבוקשת), למניעת משבי אוויר קר. כאשר המדחס לא עוד והמפוח ממשיך לעבוד, הוא מזרים אוויר בטמפרטורת החדר. החום שלנו הוא 37 מעלות וכאשר זורם עלינו אוויר בטמפרטורת החדר, 24 מעלות, נרגיש הרגשה לא נעימה.