ריצ'ארד מוקסם עבר על פירוט חשבון כרטיס האשראי שלו, כשלפתע גילה חיובים מוזרים מחברת הנסיעות גט. הוא שם לב שבחודש מסוים נגבו מחשבונו 3,718 שקלים על עסקאות שונות שהוא לא ביצע, ושעמדו בסתירה מוחלטת לרמת הפעילות בשאר החודשים. מוקסם ניגש לבדוק את הפעילות באפליקציה אבל ראה שהוא ביצע רק נסיעה אחת באותו חודש. המסקנה: מישהו חגג לו על האשראי.
הבעיה העיקרית הייתה שמוקסם גילה את המקרה רק בחודש דצמבר 2020 בעוד שהחיובים נעשו בחודש יולי 2019- כלומר הוא גילה את החיובים שנה וחצי אחרי שהם בוצעו בפועל.
הוא מיהר לצלצל לחברת כרטיס האשראי שלו, ישראכרט, במטרה להכחיש את העסקה. אלא ששם הוסבר לו כי יאלץ לשלם דמי השתתפות עצמית בסכום של 9,000 שקלים. כשהביע תמיהה על הסכום, הוא נענה כי החברה פועלת בהתבסס על תנאים והגבלות של חברת ישראכרט.
מוקסם דרש בשיחה לבדוק את פרטי הנסיעות ואת שמות הנהגים ולכן הופנה לגט, כדי לנסות לברר את שאירע דרך החברה.
מוקסם פנה אל גט והסביר להם כי ככל הנראה פרטי האשראי שלו נחשפו, וכי הוא מבקש לספק לו את פרטי העסקאות, אך נענה בשלילה. בשיחה עם הנציגה הוסבר לו שהמערכת של גט בנויה סביב משתמשים ולא סביב כרטיסי האשראי ולכן אין להם כל דרך לדעת מי השתמש בכרטיס.
בצר לו, הוא חזר אל ישראכרט שם שוחח עם נציגה נוספת שעדכנה אותו שגובה סכום ההשתתפות העצמית נקבע על 13,425, אם מוקסם יהיה מעוניין לבצע הכחשת עסקה.
"שאלתי את הנציגה אם זה נשמע לה הגיוני", הוא מספר. "ציינתי שהסכום הזה הוא ככל הנראה משכורת חודשית במשרה מלאה של מישהו. כמה עבודה יכולה להיות משיכת נתונים ממערכת ממוחשבת?"
בתשובה, ענתה הנציגה כי ישראכרט תזכה את הלקוח רק אם גט תנחה אותם לעשות כן. "וכך אני מצוי בין הפטיש לסדן, בצינורות הבריונות של עסק גדול בקשרי עסקים עם עסק גדול נוסף על גב הצרכן הקטן", הוא מסכם בייאוש.
"הבעיה היא שהלקוח נזכר אחרי שנה וחצי"
פנינו לישראכרט וביקשנו להבין מדוע הם מבקשים מהלקוח לשלם להם עבור הבדיקה כל כך הרבה כסף.
בישראכרט הסבירו כי על פי חוק שירותי תשלום בישראל, לקוח אשר גילה כי מישהו השתמש בכרטיסו, ומעוניין לבצע הכחשת עסקה- יכול לעשות זאת בשתי דרכים: או לפנות באופן עצמאי אל בית העסק או להפעיל את שרותיה של חברת האשראי.
במידה ובחר באפשרות הראשונה- לא נגבה ממנו תשלום. במידה ובחר באפשרות השנייה, ומבקש מחברת האשראי לבצע הכחשת עסקה או בדיקת מהות העסקה, זו מפעילה את מחלקת הביטחון ופותחת בהליך בירור.
אם הלקוח מבקש לבצע את הפעולות הללו, הוא צריך לקחת בחשבון כי על פי חוק, עד חודש ימים מרגע קבלת חשבונית החיוב החודשית- הוא יקבל את הבדיקה בחינם.
מעבר לטווח זמן זה, אם הלקוח מעוניין לבצע הכחשת עסקה, הוא מחויב לשלם 75 שקלים ועוד 30 שקלים על כל יום שעובר. המטרה היא לעודד את הצרכנים לבדוק את חשבון החיובים שלהם מידי חודש, ולא להמתין עד שישימו לב אם במקרה מתבצעת הונאה בכרטיסם.
בישראכרט מאפשרים לבצע הכחשת עסקה או בירור עסקה עד חמישה חודשים מרגע קבלת החשבונית. בהתחשב בעובדה שמוקסם פנה אל החברה רק כשנה וחצי לאחר האירוע עצמו, הוסבר לנו בישראכרט, כי מאחר וסכום ההשתתפות העצמית שלו גדל ליותר מ- 13,000 שקלים, (לפי הקנס על בקשה לבירור עסקה על פי החוק), אין באפשרותם לבצע זאת שכן גובה החיוב קטן מגובה ההשתתפות העצמית.
בנוסף, הדגישו בישראכרט, כי גם אם מוקסם היה פונה אל החברה חמישה חודשים לאחר המקרה, הם היו יכולים לזכות אותו, אבל היות והוא בחר לפנות לאחר פרק הזמן המקובל, גם אז דמי ההשתתפות העצמית שלו יוצאים כ- 9,000 שקלים. יותר ממה שהוא אמור להזדכות עליו. ולכן בגלל שגובה דמי ההשתתפות גבוהה מסכום החיוב - לא ניתן לזכות במקרה זה.
לא ויתרנו ופנינו לגט. שם הוסבר לנו כי אין להם דרך לדעת מי ביצע הונאות בכרטיס האשראי של מוקסם, משום שהחברה אינה חשופה למספרי האשראי ולכן הלקוח הופנה חזרה לישראכרט על מנת שאלו יבררו את הנושא, ויבצעו את התחקור מול החברה.
"אין ביכולתנו לספק לו את הפרטים שהלקוח ביקש ללא צו משטרה חתום בידי שופט", טענו בחברה. "חשוב לציין כי חברת האשראי לא צריכה את אישורינו כדי לבצע מול הלקוח הכחשת עסקה. למרות זאת כאשר הבנו כי אין ביכולתה של ישראכרט לזכות את הלקוח, החלטנו, לפנים משורת הדין, לבצע זיכוי עבור הלקוח ומייל נשלח בנושא לחברת ישראכרט על מנת שיחייבו אותנו בגין החיובים הלא מוסברים".
לבדוק את חשבון האשראי כל חודש
פתחתם את פירוט חיובי האשראי ונתקלת בחיוב אשר אתה לא מזהה? עליכם להיכנס לאתר/אפליקציה של חברת האשראי ולפעול באופן הבא:
- בדיקת אופן ביצוע העסקה
חשוב להבין באיזה אופן בוצעה העסקה? פרט זה ניתן לראות באתר/ אפליקציה וגם בהודעת החיוב המודפסת.
האם הכרטיס נכח פיזית בבית העסק בעת ביצוע העסקה?
האם העסקה בוצעה באופן טלפוני/אינטרנטי/הוראת קבע? - בדיקת פרטי העסקה
ישנם מספר נתונים באתר החברה/אפליקציה/ערוצים דיגיטליים אשר יסייעו לך לשפוך אור ולהקל בזיהוי העסקה. לאחר מכן מומלץ לפנות לבית העסק עצמאית לשם ברור אודות מהות העסקה.
שם בית העסק
ענף / עיסוק בית העסק
טלפון
כתובת - בדיקת עסקאות שבוצעו בשנה האחרונה בבית העסק
בדיקה האם נעשו בעבר עסקאות עם בית העסק, יכולה לסייע בזיהוי העסקה. באתר ובאפליקציה ישנו חיווי שמסייע בקבלת המידע הנ"ל, הכולל תאריכי ביצוע העסקאות הקודמות עם בית העסק, שבוצעו בכרטיס. - בדיקת עסקאות שבוצעו באותו התאריך בו בוצעה העסקה
בדיקת עסקאות נוספות שבוצעו בכרטיס באותו תאריך בבתי עסק אחרים, יכולה לסייע להיזכר גם בעסקה זו. - עדיין לא מזים את החיוב? היכנסו לאתר/אפליקציה של חברת האשראי לצורך פתיחת ברור בגין העסקה הלא מזוהה.
- במידה וגילית חיוב ישן בכרטיס אשר לא ביצעת, האם תזוכה?
חברות האשראי כפופות לחוק שירותי תשלום, אשר מעגן בתוכו (פרק ו' סעיף 24) כללי "השתתפות עצמית" בשל דיווח מאוחר של חיובים ובהתאם לכך רשאית חברת האשראי להשית "השתתפות עצמית" מלאה או חלקית במקרים של דיווח מאוחר של עסקה ישנה.