אנחנו נכנסים תכופות לעו"ש שלנו כדי לבדוק שהכל כשורה, מתעדכנים מדי יום על מצב הבורסה והמסחר ואף מבררים לעיתים על אפיקים נוספים להשקעה או חסכון. ולמרות זאת, משום מה כשאנחנו מדברים על הנכס הכי יקר לנו בעולם – הבריאות שלנו – כמעט ואין לנו שליטה על מה שאנחנו יכולים לעשות. לרוב זה קורה כי אנחנו לא ממש מבינים בנושא, וגם כי אף אחד לא טורח לעזור ולהסביר לנו איך עובד כל העסק המורכב הזה של עולם ביטוחי הבריאות. למעשה, השפה הביטוחית המורכבת וחוסר היכולת להשוות בין הפוליסות השונות בצורה מקיפה – גורמות לנו לבלבול ולתחושת נחיתות מול חברות הביטוח שלעיתים אף מנצלות את זה כדי למכור לנו ביטוחים שאין לנו כל צורך בהם.
אז למה הכי כדאי לשים לב בפוליסות השונות כדי להחזיר את השליטה על הבריאות? שוחחנו עם מיקי קופל, מנכ"ל חברת מדיהו המציעה פלטפורמה אינטרנטית ייחודית לשיקוף מלא של תיק הבריאות האישי בפן הביטוחי, כדי להבין טוב יותר את השגיאות הנפוצות וכיצד ניתן להימנע מהן מעתה והלאה. בואו נתחיל:
1.לא לדעת לאיזה ביטוח משויכים
נתחיל מהבסיס: הטעות הכי גדולה של אנשים היא פשוט לא לדעת מה מכיל ביטוח או ביטוחי הבריאות שיש להם. "מי שלא בקיא בכל הפרטים יתקשה להבין מה ההבדל בין ביטוח סיעודי לבין ביטוח תאונות אישיות או אובדן כושר עבודה, ובכלל מה מתוך אלו אפשר למצוא בביטוח של קופות החולים השונות או הביטוח הלאומי", אומר קופל, "לא סתם נאמר שידע זה כוח – ולכן הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא למפות את כל הביטוחים הרפואיים שיש לכם – הן מביטוח לאומי, הן מהחברות השונות והן מקופות החולים. כך תהיו בטוחים שלא תיתפסו לא מוכנים".
כמה הישראלים יודעים על הבריאות שלהם? צפו בתוצאות ממשאל הרחוב שנערך בנושא>
2. להיות מבוטחים כפליים
לפעמים, מרוב שאנחנו רוצים להיות מכוסים מכל הכיוונים, אנחנו דואגים לבטח את עצמנו בכמה וכמה מסלולים. אלא שרבים מאיתנו לא שמים לב שהם מבטחים את עצמם כפול, עם ביטוחים חופפים על אותם דברים. "לצורך העניין אם יש לכם החזרים מקופת החולים על תרופה מסוימת או טיפול מסוים, אין שום סיבה לבטח את עצמכם עליהם גם באופן פרטי. בניגוד למה שחושבים – לא תמיד יצא לכם מזה יותר, אלא רק תפסידו מדי חודש את התשלום החודשי הכבד על ביטוח שלא בהכרח יביא לכם ערך מוסף", מסביר קופל, "אז מה לעשות? לקרוא את הכל, גם את האותיות הקטנות ולדעת בדיוק מה כוללים הביטוחים שלכם, ומי יודע? אולי תצליחו אפילו לחסוך ככה כמה שקלים".
3. לעשות ביטוח שלא מותאם לצרכים
באופן אוטומטי אנחנו רוצים להאמין שיש לנו את ביטוח הבריאות עם רמת הכיסוי הגבוהה ביותר אבל כדאי לעצור ולחשוב האם יש לנו צורך בכך. "רמת הסיכון של ספורטאי מקצועי או של איש מחשבים היא שונה, ולכן לא תמיד רלוונטי לבחור בפוליסה הגבוהה ביותר", אומר קופל ומוסיף: "כדי לדעת אם משתלם לכם להרחיב את הפוליסה כדאי לעשות הערכת שווי, כלומר – כמה אני משלם במצטבר על הפוליסה בעשר שנים וכמה היא מחזירה לי בעת האירוע. כמו כן, יש הרבה דברים שמגיעים לכם במצבים של אובדן כושר עבודה או תאונות אישיות גם דרך הביטוח הלאומי ברמה מסוימת. בנוסף לכך, אם אתם יודעים על צרכים ספציפיים שיש לכם בעקבות אורח החיים שלכם – כדאי לברר שאתם מכוסים גם ברבדים האלה ושלא מסתתרים לכם כל מיני סעיפים של החרגות והסתייגויות בנושא המצריכות תוספת תשלום. בקיצור, הכי חשוב לבדוק מה הכיסוי הנכון והנצרך עבורכם – בהתחשב בנסיבות כמו גיל, מצב רפואי ומשפחתי".
4. לא להיות ערניים לשינויים בעולם הביטוח
כמו כל דבר בעולם שלנו, גם ביטוחי הבריאות משתנים ומשתדרגים מעת לעת. חשוב להבין שביטוח הבריאות שלכם הוא נכס – וכמו שלא הייתם מזניחים את הנכס שלכם ללא יחס וללא התעדכנות במצב השוק – כך לא כדאי לפספס את ההצעות המשתלמות בעולם הביטוח. "גם אם לפני כמה שנים בחרתם ביטוח פרטי שנראה לכם מצוין, השוק משתנה כל הזמן וכדאי תמיד לבדוק אולי יש היום מסלול או חבילה שמתאימים לכם יותר ומציעים לכם יותר כיסוי בפחות כסף", אומר קופל, "כמו כן, שווה אחת לכמה זמן לעשות סקר שוק ולנסות להתמקח על המסלולים השונים. ביננו, משא ומתן על מחיר זה אחד מהתחביבים הלאומיים שלנו".
5. לחתום מבלי להבין
אנחנו נוטים לחשוב שאנחנו מבינים הכל ולכן חותמים בקלות, אבל הרבה פעמים כשמדובר בביטוח אנחנו לא באמת מבינים את המושגים השונים ואת עולם התוכן המדובר. "כיסוי מחלות קשות עד מיליון שקלים יכול להישמע להרבה אנשים כמו כיסוי משתלם, ואילו מומחים מסבירים שיש מקרים מסוימים שמיליון שקלים נחשבים לכיסוי בסדר גודל נמוך", אומר קופל, "דוגמה נוספת היא ההבנה מה בכלל אמור לכלול ביטוח רפואי. בהתחשב בעובדה שביום מן הימים נצטרך להפעיל אותו – אפילו על דבר חיובי כמו בדיקת הריון – כדאי להבין הכל בפרטי פרטים, כמו אילו זכויות קיימות, מה ההשתתפות העצמית הנדרשת, איזו רשימת בדיקות למשל כלולות בביטוח מבין הבדיקות הקלאסיות כמו MRI, CT, אולטרסאונד, קולונוסקופיה ועוד".
6. לא לבדוק בזמן אמת אילו החזרים מגיעים לנו
לפעמים על שירות רפואי מסוים, מגיעים לכם החזרים מטעם הביטוח הפרטי או דווקא מזה של קופת החולים או הממלכתי. אך שלא תטעו: אף אחד לא יתנדב לספר לכם שמגיעים לכם החזרים דרך הביטוח שלכם, אלא זו האחריות שלכם בלבד. "כשאתם מחליטים להפעיל את הביטוח, כדאי לברר מה כל מסלול מציע לכם, וכך תוכלו לבחון מה הכי נכון לכם לעשות", אומר קופל, "כמו כן, במידה ואתם יודעים שיש לכם הליך רפואי בקרוב, או שעברתם אחד כזה לאחרונה, גם אם באופן לא מתוכנן - שווה לבדוק האם הוא כלול בפוליסה שלכם והאם מגיע לכם עליו החזר. לפעמים תגלו שבזכות צעד אחד קטן של ערנות וראש גדול – הרווחתם אלפי שקלים בחזרה".
הפלטפורמה החדשנית שתחזיר לכם את השליטה על הבריאות שלכם
מתוך ההבנה כי קיים צורך גדול מאוד במיפוי ביטוחי הבריאות הקיימים, באופן זמין וברור למבוטח המצוי, הקימה חברת מדיהו מערך טכנולוגי מתקדם שחושף לכל אזרח את התיק הרפואי שלו בפן הביטוחי, באופן מלא ומקיף. לא עוד עבודה במקביל מול החברות השונות או קופות החולים – אלא פלטפורמה אחת הבנויה משפה אחידה וכוללת את כל מה שמגיע לאזרח המבוטח, מהביטוח הממלכתי, דרך מסלולי הביטוח בקופות החולים ועד לביטוחים הפרטיים בחברות השונות. "כיום ישנם הרבה גופים שמציעים סקירה של ביטוחי הבריאות", מסביר קופל, "אבל תמיד מדובר בגופים שיש להם אינטרס ומחפשים למכור עוד ועוד כיסויים שלא תמיד הלקוח צריך. אנחנו לעומת זאת לא מחפשים לנייד את האנשים או להציע להם חבילות אחרות, אלא רק לשקף להם את המצב שלהם ולהסביר להם איך הם יכולים להתייעל ולהימנע מבזבוז כספים מיותר".
ואכן, מדיהו מאפשר לכל אדם להיכנס באופן עצמאי וללא עלות למערכת, לדלות את כל הנתונים שלו שכוללים את כל הפוליסות, הכיסויים וכתבי השירות. בנוסף, המערכת מסבירה באופן ברור מה בתכל'ס כל ביטוח מציע, במושגים פשוטים ו"מתורגמים" כך שכל אחד יכול ללמוד לבד את עולם הבריאות, לדעת כמה הוא משלם לכל גוף ולשפר את העמדות שלו הן במחיר והן בכיסוי. כמו כן, המערכת מציעה מסלולים נוספים של מנוי בתשלום של ניתוח התוצאות, מיקסום הביטוח וכן ליווי בזמן אמת במקרה של מחלה או פציעה, לא עלינו. "מעבר לשיקוף ולסקירה של התיקים הביטוחיים, אנחנו גם נמצאים שם כדי להסביר ולהנגיש את המידע הזה שלא תמיד האזרח הפשוט יודע איך להתמודד איתו. אנחנו לא באים כדי למכור ביטוח, אלא כדי להעשיר את הידע של המבוטחים, ידע שיעזור להם להיות בראש שקט ולדעת איזה ביטוחים יש להם, לבחור את הרופא שהכי מתאים לטיפול שלהם ולהפסיק לוותר על הזכויות שלהם", מסכם קופל.
רוצים לקבל בחזרה את השליטה על הבריאות שלכם ולהתעדכן בצורה מקיפה על הזכויות שלכם? לחצו כאן>