למושג "נכס דיגיטלי", יצא שם לא טוב בשנים האחרונות. רבים מאלו שניסו להגשים את חלום "ההכנסה הפאסיבית" גילו כי נעקצו, אמרו שזה לא בטוח כמו נדל"ן או אפילו שוק ההון, ובכלל, המושג נכס דיגיטלי, בניגוד לדירה - הוא נכס אמורפי שקשה מאוד להבין כמה הוא שווה ומה היכולות שלכם להרוויח אתו.
"ההגדרה של "נכס דיגיטלי" הוא כל משאב/פלטפורמה דיגיטלית אשר יכולה לייצר עבורי כסף", מסביר בר נעמני, מייסד קבוצת "ידע שווה כסף"- נכס דיגיטלי בפני עצמו, ו- חנות E-Commerce באמזון בעבר. "אנחנו מבלים יותר ויותר שעות מול המחשב והטלפון, קונים יותר דרך האינטרנט וזה שווה כסף, הרבה מאוד כסף".
כדי להבין את המספרים המפלצתיים והכסף העצום שעובר לדיגיטל על חשבון "העולם האמיתי" הפיזי מספיק להתסכל בהערכות שהוציא “U.S Department of Commerce”. על פי הדו"ח, ברבעון השני של 2020 היה זינוק של 31.8 אחוזים במכירות בחנויות דיגיטליות (E-Commerce) בארה"ב, ביחס לרבעון הקודם וזינוק של 44.5 אחוזים ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. כמובן שהזינוק הזה מגיע על חשבון המכירות בחנויות הפיזיות.
"כמובן שהקורונה תרמה מאוד לתהליך הדיגיטליזציה וגרמה לתהליך של שנים לקרות בכמה חודשים", מזכיר נעמני, "אבל כולנו מרגישים את זה בחיי היום יום שלנו ורואים את זה קורה לנגד ענינו, וההגיון הבריא של כל אחד מאיתנו מראה שלשם אנחנו הולכים, לדיגיטל".
עבור אלו שמתעניינים בתחום, יצרנו בעזרת נעמני מדריך מקיף שיעזור לכם להחליט האם העולם הזה מתאים לכם, איך לזהות השקעה בטוחה ושאלת השאלות- האם אפשר לקרוא לזה הכנסה פאסיבית?
הסוגים המרכזיים של נכסים דיגיטליים
אתר תוכן/בלוג
אתר בנושא מסוים המושך אליו תנועה (traffic). זה יכול להיות בנושא חופשות בחו"ל, משחקים (gaming), חקלאות, בלוג אוכל או בלוג אישי. "כל עוד אתם מייצרים ערך ותוכן איכותי, אתם יכולים להתפרנס מבלוג כל עוד אנשים נכנסים", אומר נעמני.
איך עושים מזה כסף?
"שם המשחק זה תנועה (traffic)- ככל שיש יותר תנועה מרוויחים יותר כסף", קובע נעמני. "זה יכול להיות מפרסומות של גוגל (google adsense) באתר, מכירה של מוצרים שלך, מכירה של מוצרים של אנשים אחרים תמורת עמלה (נקרא גם "שיווק שותפים", Affiliate), פרסום לגורמים רלוונטיים (נניח לפרסם בית מלון מסוים באתר של חופשות ונופש), מכירת שירותים, ופרסום ממוקד לקהל היעד שלך".
קבוצה/דף ברשת חברתית
"פייסבוק, אינסטגרם, TikTok – גם כאן הכלל הוא תנועה, לא משנה אם הקבוצה עוסקת בספורט וריצה, בסרטים או דף אינסטגרם של אושיית רשת כזו או אחרת, ברגע שיש תנועה אפשר לייצר מזה כסף", אומר נעמני.
איך עושים מזה כסף?
בדומה לאתר תוכן, אפשר למכור פרסומות. "אם ראיתם פעם אושיית רשת שמפרסמת חברת אופנה או מוצר מסוים, כמו שיכולתם כנראה לנחש סביר מאוד להניח שמדובר פשוט בפרסומת", הוא מסביר. "אם יש תחת ניהולכם, קבוצת פייסבוק העוסקת בספורט וריצה- אפשר פשוט למכור מוצרים הקשורים לנושא, גם כאן שיטת "שיווק השותפים" נפוצה מאוד".
חנות דיגיטלית (E-Commerce)
זה יכול להיות ממש אתר משלכם שתצטרכו להביא אליו תנועה, או לפתוח חנות באמזון ,שם התנועה מגיעה דרך אמזון. אם בחרתם באפשרות השנייה צריך לדעת שאמזון גובה לא מעט כסף בעמלות שצריך ךשךם להם עבור פתיחת ותחזוקת החנות, אבל גם שאתם לא חייבים להחזיק מלאי של מוצרים למכירה.
"דרך נפוצה מאוד בעולם הזה נקראת Drop Shipping""- אנשים נכנסים לאתר שלכם, מזמינים מוצר מסוים, באותו הרגע אתם תצטרכו להזמין את המוצר ממקום אחר (נניח Ebay או Aliexpress) ול"גוזר קופון" בדרך", מסביר נעמני.
"התופעה הזו מאוד נפוצה כך שאם יש טיפ חשוב שיכול להיות שווה לכם כסף בתור צרכנים - לפני שקונים, תבדקו באתרים נוספים האם המוצר נמכר בזול יותר במקום אחר", הוא ממליץ, "לפעמים אפילו מדובר על אותם תמונות".
איך עושים מזה כסף?
אם זה בחנות של אמזון- על ידי מכירת מוצרים. באתר משלכם אפשר לגם לשים פרסומות של גוגל כדי להשלים הכנסה.
אפליקציות
אנחנו כל היום בטלפון ולכל אחד מאיתנו יש לא מעט אפליקציות- לחלקם נכנסים יותר ולחלקם פחות. גם האפליקציות האלה יכולות להיות נכס דיגיטלי לכל דבר ועניין.
איך עושים מזה כסף?
במידה ואתם מפתחים אפליקציה בתשלום- הרווח הוא ברור. במידה והאפליקציה שלכם היא חינמית, אפשר לפתח כל מיני פיצ'רים מיוחדים שעולים כסף (נקרא גם freemium, שילוב של free + premium ).
בנוסף יש אפליקציות שמרוויחות מפרסומות ,וכמו שניחשתם, ככל שיש יותר תנועה -יש יותר כסף.
דומיינים (Domain)
דומיין הוא השם של האתר שדרכו מגיעים לאתר בשורת החיפוש בדפדפן (שורת URL). את שם הדומיין צריך לקנות ויש שמות של אתרים ששווים הרבה מאוד כסף. "תחשבו שאם מישהו רושם google.co.il והוא מגיע לאתר שלכם, כמה תנועה (traffic) תגיע לאתר", מסביר נעמני. "זה אומנם נושא פחות טריוויאלי אבל גם דרך נחמדה לעשות כסף באינטרנט. זה נחשב סוג של נכס, אבל כזה שפחות משקיעים בו לאורך זמן אלא יותר סוג של "אקזיט"".
איך עושים מזה כסף?
"עם קצת יצירתיות אפשר לקנות דומיינים שאנחנו חושבים שיהיו שווים כסף מתישהו, בסופו של דבר אם מישהו ירצה את הדומיין הזה הוא יצטרך לקנות אותו מאיתנו (אם קנינו אותו כמובן)", הוא אומר. "לדוגמא דומיינים בנושא corona virus/covid19 יכולים להיות שווים הרבה כסף עכשיו ולהביא הרבה תנועה".
איך יודעים אם ההשקעה שמציעים אמינה או לא?
קיימים היום עשרות קורסים ו"מומחים" המבטיחים ללמד אתכם איך להקים נכס דיגיטלי או מזמינים אתכם להשקיע באחד כזה. "יש גופים שמוכרים חלומות ויש כאלה שבאמת נותנות מוצר טוב", אומר נעמני. "זה לא מבטיח הצלחה וכסף בהכרח אבל ככה זה בעולם העסקים, גם השקעה בדירה יכולה להסתיים בהפסד כספי".
צריך לעשות הרבה בדיקות על הגוף עצמו, להבין מי נמצא מאחורי הקלעים, לדבר עם לקוחות מרוצים, ויותר חשוב כאלה פחות מרוצים, המפתח כאן הוא ידע והבנה על העולם הזה", הוא מסביר. "ככל שתדעו ותבינו מה הנכס הדיגיטלי אותו אתם רוכשים, תבינו את מודל הרווח, כדי להבין האם זה באמת ריאלי להרוויח מזה X שקלים בחודש –תדעו להיזהר מכל מיני מוכרי חלומות למיניהם".
בנוסף, חשוב להבין מה מקור התנועה לנכס. "ככל שיש יותר תנועה לנכס ככה נוכל לייצר יותר כסף, לכן חשוב מאוד לבדוק האם התנועה לנכס היא אורגנית או מגיעה בצורה ממומנת", מזהיר נעמני. "תנועה אורגנית זו תנועה שמגיעה לנכס בחינם בצורה כזו או אחרת, בעוד תנועה ממומנת מגיעה תמורת תשלום, בדרך כלל באחת מהפלטפורמות המוכרות לכולנו- פרסום בפייסבוק/אינסטגרם/גוגל ועוד. כמובן שנכס דיגיטלי יכול להיעזר בתנועה ממומנת, זה כלי לגיטימי להגדיל את החשיפה, אך בסופו של דבר ברוב המקרים נכס איכותי יצליח להביא גם תנועה משמעותית בצורה אורגנית".
"ניקח לדוגמה אתר תוכן בתחום המזון לכלבים", הוא מפרט. "דוגמא לתנועה אורגנית זה אם נניח מישהו כתב בגוגל "מזון איכותי לכלבים" והגיע לכתבה מסוימת באתר שלכם. דוגמא לתנועה ממומנת זה לפרסם "מזון איכותי לכלבים" בצורה כזו או אחרת תמורת תשלום. גם בצורה הזו הרעיון שהלקוח יגיע לאתר וירכוש מוצר מסוים אותו אתם מוכרים".
השקעה בנכסים דיגיטליים באמת יכולה להיות פאסיבית?
נעמני מחליק את תשובתו לשניים. "זה מאוד תלוי בסוג הנכס אבל אפשר להגיע לרמת פאסיביות גבוהה- כלומר דורש מאיתנו מעט מאוד זמן והתעסקות. כדי להגיע למצב שזה (כמעט) פאסיבי נדרשת הרבה עבודה וגם אז כנראה אף פעם לא נגיע למצב של 100 אחוז פאסיביות".
ממש כמו בהשקעות רגילות" כמו נדל"ן, שדורש מאיתנו התעסקות, כמו טיפול בבעיות שצצו, גביית שכירות , מציאת דיירים וכו, גם בנכסים דיגיטלים יש לא מעט התעסקות. "אם אתם שואפים להתעסק בנכסים שלכם במינימום זמן- אתם חייבים להביא עובדים שידאגו לטפל בתחזוקה השוטפת ובבעיות שצצות", קובע נעמני.
"חנות דיגיטלית למשל יכולה לדרוש הרבה זמן והתעסקות בתחזוקה של מלאי, שירות לקוחות . באפליקציה – נצטרך לוודא שהכל עובד כמו שצריך".
שורה התחתונה – האם אפשר להרוויח מנכס דיגיטלי אלפי שקלים בחודש?
"זה אפשרי", קובע נעמני, "אבל זה לא תמיד כל כך פשוט כמו שמנסים לצייר לנו את העולם הזה וזה לא כל כך פאסיבי. יש הרבה הזדמנויות והרבה "אוצרות" ומי שטורח ללמוד ולהעמיק בעולם הזה יכול להגיע להזדמנויות אמיתיות ומאוד מעניינות שיכולות לייצר לא מעט כסף. עם זאת, צריך להיזהר מאנשים שמנסים למכור חלומות, ובשביל זה צריך ללמוד את התחום כמה שיותר לעומק".