אם גם אתם לא מבינים איך דווקא מישהו מסוים מקודם בעבודה אף שהוא לא ממש ראוי, אם קבלת ההחלטות לא עומדות בקנה אחד עם האסטרטגיה של החברה אלא לפי מי שהמנכ"ל מחבב - אתם לא לבד. פוליטיקה ארגונית הייתה מאז ומתמיד נושא שרוב האנשים נוטים להתרחק ממנו. מהצד השני, אם אתם רוצים להתקדם בעבודה, אם אתם רוצים שהבוס שלכם יאהב אתכם -  אתם חייבים להבין איך זה עובד ואיך גם אתם תוכלו "להשתלב במשחק" כל הדרך לכיסא המנכ"ל.

 "המונח 'פוליטיקה ארגונית' נקרא כך משום שהוא מתאר את התהליכים והדינמיקות הלא-רשמיות בארגון שקשורות לאינטרסים, כוח והשפעה בין אנשים וקבוצות. ממש כמו בפוליטיקה רגילה, פוליטיקה ארגונית כוללת ניסיונות להשפיע על קבלת החלטות, להגן על אינטרסים אישיים או קבוצתיים, ולנווט בתוך מבנה הכוח בארגון", מסביר טל רבן, לשעבר מנכ"ל קוקה־קולה, מחלבות טרה וקימברלי-קלארק ישראל.

בספרו, "הדרך להיות מנכ"ל", הוא מפרט אילו יכולות וכישורים נדרשים כדי להתקדם בקריירה, ולהגיע לתפקידים בכירים, את נוסחת ההצלחה שתביא אותכם הכי קרוב ללשכת המנכ"ל, ומסביר מדוע ניהול הקריירה, מיתוג אישי ושליטה במשחק הפוליטי חשובים כל כך?

מה היא פוליטיקה ארגונית?

 הפוליטיקה הארגונית כוללת את התחומים הבאים :

  1. מאבקי כוח והשפעה: אנשים מתחרים על עמדות כוח והשפעה. במקביל, הם מנסים לשמור על האינטרסים האישיים או של הקבוצה שלהם. זה כולל יצירת בריתות, ניהול משא ומתן, וקידום עמדות.
  2. קואליציות ובריתות: בדיוק כמו בממשלה או בפרלמנט, גם בארגונים נוצרות קואליציות בין אנשים או קבוצות שמטרתן לקדם מטרות משותפות. הקבוצות פועלות יחד כדי להשפיע על החלטות ולקדם אינטרסים.
  3. תקשורת בלתי פורמלית: פוליטיקה ארגונית, נשענת רבות על מערכות תקשורת לא פורמליות (שמועות, מפגשים אישיים, וכדומה). לעיתים יש משמעות גדולה למה שנאמר מחוץ לישיבות הרשמיות או לפורומים הארגוניים.
  4. הגנה על אינטרסים: בדיוק כמו בממשלות, אנשים בארגונים נוטים להגן על התחום שלהם, על התקציב או על משאבים אחרים כדי להבטיח את קידומם האישי או את הצלחת הקבוצה שלהם.
  5. הצגת מדיניות או רעיון בצורה חיובית: פוליטיקאים כמו מנהלים בארגון משתמשים בכישורי תקשורת והצגה כדי להציג רעיונות או מדיניות בצורה שתתמוך במטרותיהם ותשכנע אחרים לתמוך בהם.

 למה יש אנשים שנמנעים מכך?

"לכאורה, מנהל בארגון אמור להכיר את התופעה, לפתח מיומנויות מתאימות על מנת לפעול בסביבה שכזו ולנצל אותה לקידום המטרות שלו. אבל באופן מפתיע מנהלים (לרוב צעירים) נוטים להתרחק מהנושא הזה כמו מאש ולטמון את הראש בחול", מסביר רבן. זה נובע משתי סיבות מרכזיות: הראשונה היא שאין למנהלים האלה שום הכשרה בתחום. האקדמיה, למידה פנים ארגונית, קורסים וסמינרים פשוט לא מדברים על זה. יש אינספור תכנים נלמדים על נושא תרבות ארגונית אבל פוליטיקה ארגונית שלרוב נמצאת בקונפליקט עם התרבות הארגונית, לא מוזכרת".

הסיבה השנייה, לטענתו היא שהנושא הזה פשוט ממותג כדבר פסול שיש להתרחק ממנו. "לרוב כאשר מתייגים פוליטיקה ארגונית זה יהיה בהקשר של דבר שמעכב תהליכים ומונע קבלת החלטות מבוססת מידע ונתונים. אבל, המדהים הוא שכולם, כולל מנהלים בכירים, בחלק גדול מהמקרים, נוטלים חלק מלא בפוליטיקה הארגונית והם שחקני מפתח בה".

איך מתורגמת בפועל "פוליטיקה ארגונית" בחיי היום יום במשרד?

"החלטה לקדם עמית שלכם לתפקיד בכיר יותר למרות שהכישורים שלו והביצועים שלו נמוכים יותר משלכם. קידום פרויקט שלא נמצא בהלימה עם אסטרטגיית החברה אבל נתמך על ידי קבוצת כח של מנהלים בכירים. מנהלים שמשתמשים בגורמי השפעה בארגון (הלוחשים על אוזנו של המנכ"ל) כדי לקדם רעיון או מטרה או משאבים שהם רוצים. בחירה לגייס מועמד מחוץ לארגון למרות שיש מועמד פנימי. כאשר מתברר לבסוף החיבור שלו לקבוצת השפעה בארגון, ועוד".

איך משחקים את המשחק הפוליטי ?

יש 4 שלבים בכניסה למעורבות במשחק הפוליטי :

  1. שלב זיהוי השחקנים: מי הם האנשים בעלי ההשפעה בארגון? מה תפקידיהם ומה סמכותם? מה האינטרסים והמניעים שלהם? מה מערכות היחסים ביניהם?
  2. שלב ניתוח הקואליציות: אילו קואליציות קיימות בארגון ומי המובילים שלהן. מה המטרות המשותפות של הקואליציות הללו. כיצד משפיעות על קבלת ההחלטות.
  3. הבנת זרימת המידע בארגון: איך זורם מידע בארגון? מי שולט במידע ומי מקבל אותו, כיצד השליטה במידע משפיעה על קבלת ההחלטות
  4. זיהוי נקודות לחץ והזדמנויות: איפה קיימים מתחים וקונפליקטים בארגון. איפה קיימות הזדמנויות לקידום שינויים. כיצד ניתן להשתמש בפוליטיקה הארגונית כדי להשיג את המטרות שלך.

 לאחר שבוצע שלב המיפוי, ואתה מבין את הגורמים הא-פורמליים שמשפיעים על ההחלטות בארגון, מערכות היחסים ביניהם והקונפליקטים הקיימים, נדרש להחליט על אסטרטגיית הפעולה בתחום הפוליטיקה הארגונית:

  1. הגברת הנראות וההשפעה: דרך הבנה של גורמי העניין והמשפיעים הלא פורמליים אתה יכול ליצור במות שבהן תגדיל את הנראות ותחזק את התדמית שלך. היכולת לקבל אחריות על פרויקטים, הובלת צוותים חוצי ארגון וכו דרך העבודה הפוליטית תסייע גם היא.
  2. בניית קשרים אסטרטגיים עם האנשים המשפיעים. כדי שיסייעו בבחירתך או יתמכו בך או יספקו לך הזדמנויות קריירה.
  3. יצירת קבוצת השפעה משלך ושילוב במערך הכוחות בארגון.
  4. קידום האינטרסים של הצוות שלך לקבלת משאבים, פרויקטים.
  5. לזכור מה לא – אני מגדיר כקו אדום, שימוש באמירה שאינה אמת, כוונה לפגוע באדם אחר כדי להפיק תועלת או הטלת רפש שמטרתו לפגוע לרעה באדם אחר/

"אין ספק שפוליטיקה ארגונית היא כלי משמעותי במערך הכלים שיכול לסייע או לבלום קידום בארגון ומגוון רחב של נושאים אחרים. השאלה להבנתי אינה האם? אלא איך? ועד כמה אתם בוחרים לעבוד בזה. מה שבטוח, בזבוז זמן זה לא", מסכם רבן.