איך יתכן שעל אף היחלשות הדולר, מחירי כלי הרכב החדשים עולים בהתמדה מידי שנה והיבואנים עושים הון. איך אפשר להסביר את העובדה שרבע מיליון רכבים עלו על הכביש ב- 2016 ולמה מגרשי החניה בנמלים מתפקעים?

אזרחי ישראל שוברים שיאים וממשיכים לרכוש מכוניות. מאחר שמדובר בסעיף ההוצאות השני בחשיבותו של התא המשפחתי, כדאי לדעת על מה ולמה אנחנו משלמים ומדוע מדינת ישראל מחזיקה בתואר המפוקפק של שיאנית העולם בגובה המיסוי ואגרות הרכב.   

שווי השימוש

שווי שימוש הוא סכום המנוכה משכר הברוטו של כל עובד שמחזיק ברכב צמוד. באופן זה העובד מחזיר למדינה, כביכול, את הכסף שהיא הייתה מכניסה אם העובד היה מחזיק מכונית בבעלותו. ביחס לעולם המערבי, בישראל גובה שווי השימוש ודרך החיוב הוא הגבוה ביותר ועומד על 2.48 אחוזים מערכו של הרכב. אולם זה אינו העיוות היחידי בנושא שכן בעוד שבעולם המערבי, גובה התשלום הולך ופוחת עקב התיישנות כלי הרכב וירידת ערכו, בישראל הוא עולה בהתאמה לעליית מדד המחירים או מדד מחירי כלי הרכב החדשים. בעולם גם מאפשרים בדרך כלל להפריד בין נסיעות עסקיות לנסיעות פרטיות, ולשלם את שווי המס רק על הנסיעות הפרטיות.

אגרות הרישוי

מרכז המחקר והמידע של הכנסת השווה את אגרות הטסט השנתי בישראל, ביחס למדינות אחרות בעולם ומצא כי בישראל יקר פי 20 מארה"ב, ופי 3-5 מהממוצע האירופאי. במשרד האוצר טוענים כי מלוא סכום האגרה משמש לכיסוי עלות התשתיות, ולכן לא ניתן להפחית את העלויות.



עלויות הדלק

עלויות הדלק בישראל יקרות בכ-100% לעומת מדינות אירופה. פילוח מרכיבי מחיר הבנזין 95 מראה כי כ-74% ממרכיבי עלות הדלק הם ממיסים.

בעתיד הלא רחוק צפוי מעבר אינטנסיבי לכלי רכב היברידיים וחשמליים, שיאפשרו חיסכון בצריכת הדלק מחד, וחסכון כספי מאידך. ניסיונות נוספים לשימוש בתחליפי דלק ותחבורה ציבורית יצמצמו את זיהום האוויר. התוצאה תהיה בוודאי הקטנת הצריכה, אלא שספק אם הציבור ייהנה מהפחתת העלויות שכן כפי שאנו רואים המדינה מכורה למסי הרכב והדלק.

מחירי כלי הרכב

גובה המיסים בישראל על כלי רכב מיובאים הינו אחד הגבוהים בעולם, ויכול לעבור את ה-100 אחוזים לגבי חלק מכלי הרכב. הפער הממוצע בין כמות המשכורות הנדרשות בארץ מול העולם עומד לרכישת רכב חדש על כ-50 אחוזים. חליבת הציבור לא ממלאת רק את קופת המדינה, אלא גם את הכיסים המאוד עמוקים של היבואנים, עד כדי כך שהם החליטו להשתלט על ענף הליסינג, ולשמר את רווחיותם. ולמעשה מונעים תחרות אמיתית. למהלך הזה התגייס לאחרונה אף מחירון לוי יצחק המבטל את כל ההנחה הגלומה ברכישת רכב עם אפס ק"מ וקובע כי בעת המכירה יש להפחית 14%.

ליסינג פרטי ומחיקת המחירון של כלי הרכב המשומשים

המציאות הזו יצרה את שיטת הליסינג הפרטי. שיעור ניכר מ-300 אלף כלי הרכב החדשים שעלו על כבישי ישראל בשנה האחרונה ומאות אלפים נוספים בשנים האחרונות, נקנו בשיטת ליסינג או בהלוואה מהבנק. שיטה זו מאפשרת בעיקר ללקוחות פרטיים ליהנות מעצם השימוש בכלי הרכב מבלי לשאת בסיכון בעת מכירתו תוך נטילת אשראי גבוה. בכך הוא מתחתן עם חברת הליסינג בחתונה יקרה. אלא שמי שירצה לצאת מהלופ יגלה שהוא הפסיד הרבה מאד כסף.

עבור מי שמשלם על הרכב בתשלומים והולך שולל אחר שיטת ההחזר החודשי, מחיר הרכב הוא עוד מרכיב ביוקר המחיה שנתפס כגזירה משמים. וזה שורש הבעיה. ברשות המיסים ובמשרד האוצר יודעים כי הציבור לא יכול להפסיק לשלם מס בגין שווי שימוש. הציבור יכול להפסיק לצרוך קוטג', אך באין חלופות, הוא לא יפסיק לצרוך דלק ולעשות שימוש, בשלב זה בכלי רכב.

הכותב הוא יועץ ליסיניג עצמאי