הקמפיין עם נינט שנגנז על ידי דלתא
"גם הפעולה הכי טבעית של קילוף פרי יכולה להעיב"

בכירי המשק צופים בדאגה בגל הטרור הנוכחי – מלבד הפגיעה המיידית במכירות הנובעת מכך שהצרכנים ממעטים להסתובב, קיים קושי להמשיך במתכונת של 'עסקים כרגיל בכל הנוגע לפעילויות שיווקיות. גם הצורך לנהל חברה המעסיקה עובדים ערבים ויהודים בתקופה כה טעונה הופך לקשה בהרבה.

אחד מהתחומים שמעסיק עובדים ערבים, שגם נפגשים מול פנים מול הלקוח, הן רשתות השיווק.

"רבע  עד כשליש מהעובדים שלנו הם ערבים וזה יוצר לא מעט בעיות בימים אלה. הם עובדים בקצביה, במחלקת הפירות והירקות, במשלוחים ועוד. אנחנו כמובן בעד העסקתם, אבל קיבלנו בימים האחרונים כמה פניות מלקוחות שמפחדים. הסברנו לאותם לקוחות שאנחנו חברה שלא מפלה ואין מה לעשות. היה לנו גם מקרה אחד אתמול (ג') שאחרי פיגוע הדקירה ברעננה אחת הלקוחות טענה שהיא שמעה את הסדרן הערבי קורא קריאות שמחה בגין הפיגוע. מה שעשינו ואנחנו עושים במקרים כאלה זה לנסות להרגיע את הרוחות, אין משהו אחר לעשות", אומר בכיר באחת מרשתות המזון.

עוד ב-mako כסף:

 

רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, שספג בעבר ביקורת מגורמים ימניים קיצוניים על העסקת ערבים, אומר כי בינתיים גל הטרור עובר יחסית בשלום, לפחות בכל הנוגע ליחסים בין יהודים לערבים בסניפים: "בינתיים לא היו לנו בעיות. אתמול וגם היום הגיעו לעבודה כ-95% מהעובדים. מיעוט מהעובדים הערבים לא הגיע לחנויות וחלקם היו צריכים לצאת מהעבודה מוקדם כי הם חששו שיסגרו שכונות בירושלים שהם מתגוררים בהם, אבל גם מיעוט מהעובדים היהודים שלנו לא הגיעו בגלל פחד".

עם זאת , לוי מספר כי כבר בתחילת השבוע הוציא את הסכינים מסניפי הרשת: "בשביל מה יש לי מאבטחים שבודקים את הנכנסים לחנות אם אני ממשיך למכור סכינים בחנויות? זה הרי מגוחך. לכן כבר בתחילת השבוע קצין הבטחון שלי הזהיר אותי בנושא והחלטתי להוריד את כל הסכינים".

מי שניסה להזמין משלוח של רמי לוי היום (ד') באזור המרכז קיבל מועד רק של יום א' בצהריים. לוי מסביר כי עקב המצב היה גידול של כ-80% בהזמנות למשלוחים וביחד עם העובדה שחלק מהעובדים לא הגיעו לעבודתם קיימת בעיה לעמוד בקצב ההזמנות. בנוסף, לוי, המכהן גם כחבר מועצת העיר ירושלים, מבקר את התנהלות האזרחים שנשארים ספונים בבתים: "זה טבעי לפחד אבל לא צריך להפסיק לבלות ולחיות. אני יצאתי אתמול בערב לבלות במסעדה בירושלים במרכז העיר, וישבתי על המדרכה ולא בפנים מתוך פרינציפ. אני קורא לכל עם ישראל כן לבוא לירושלים ולהוכיח למתועבים האלה שהם לא ניצחו אותנו. זה נכון שצריך להיות זהיר ועירני אבל לא לנטוש ולא לעשות דברים כי זה משיג בדיוק את המטרה ההפוכה. אני לא אתן להם לנצח אותי. ראיתי אתמול את ירושלים ריקה וחשבתי לעצמי - ריבונו של עולה, מה קרה? עברנו כבר מלחמות הרבה יותר גרועות. זה שירושלים ריקה זאת בושה וחרפה לעם שלנו. אסור לשנות את השגרה, אני קורא לכל תושבי מדינת ישראל לבוא לירושלים".
יפו (צילום: אורן נחשון, TheMarker)
שדרות יפו בירושלים. "טבעי לפחד, אבל לא צריך להפסיק לחיות" | צילום: אורן נחשון, TheMarker

במקביל, אחרי הפיגוע ביום שלישי שהתבצע על ידי תושב מזרח ירושלים עובד בזק שהתבטא בעבר בעד הטרור, מיהרו בחלק מהחברות לעשות בדק בית. "אין ספק שהמגזר העסקי נכנס לכוננות של בדיקת עובדים שלא היתה קודם. אחרי מה שקרה אתמול עם בזק, כל חברה שיש לה עובדים ערבים בודקת אם הם ממזרח ירושלים ואם אלה עובדים שיכולות להיות בעיות איתם. חלק מהחברות בטח מסתכלות על עמודי הפייסבוק של העובדים שלהם כדי לראות מה נכתב שם. אנחנו עושים איזשהו ניטור באמצעות מחלקת האבטחה ובמידה ויש עובד שיכול להיות בעייתי מדווחים למשטרה ולשב"כ", אומר בכיר בחברת מזון גדולה.

מבטלים השקות וקמפיינים

מלבד ההתמודדות עם החיכוך היומיומי בשל העובדים, מנהלי החברות מתחבטים בשאלה האם לבטל מהלכים שיווקיים וכיצד לתכנן את המשך הפעילות.

הדילמות יכולות להופיע גם במקומות כביכול קטנים. החברת דלתא למשל החליטה להחליף תמונה בקמפיין שלה, בה נראית הפרזנטורית נינט טייב כשהיא מקלפת מנגו עם סכין בתמונה ללא סכין.  " במציאות כמו שלנו, גם הפעולה הכי טבעית של קילוף פרי במטבח יכולה להעיב בימים אלו ולכן החליטו בחברה לשנות את התמונה למען רגישות הציבור", הסבירה החברה.

במקביל, החליטו חברות רבות לבטל אירועי השקה שונים.

דדי שוורצברג, מנכ"ל ושותף גולף אונליין ואתר האופנה Adika, מספר כי היה צריך לפתוח בימים אלה חנות פופ אפ (חנות זמנית) באחד הקניונים בירושלים למותג Adika  אך החליט להקפיא את הפתיחה. "מפחיד אותי לסכן לקוחות או עובדים, אני לא לוקח סיכונים כאלה כרגע. את הפום אפ בתל אביב שפתחנו לפני כשבועיים בכיכר דיזינגוף בתל-אביב אנחנו ממשיכים להפעיל והחנות מאוד מצליחה", סיפר.

גם רונית לוי, יזמית האפליקציה take a look המציעה חוות דעת של סטייליסטים מובילים, מספרת שבגלל המצב הבטחוני בוטלה מסיבת ההשקה שתוכננה ליום חמישי הבא. "לאור המצב וחוסר החשק לערוך קניות ולהתעסק עם מראה החלטנו לדחות את האירוע ולחכות לימים טובים יותר. ההזמנות היו אמורות להישלח מחר והאירוע היה צריך להתקיים במועדון של הסטייליסטית ליאת אשורי שהינה חלק מהסטייליסטים באפליקציה. אנחנו מפסידים את 'המומנטום' כי לפני כשלושה שבועות עשינו את ה'בום' התקשורתי הראשון ועכשיו היינו צריכים ללכת לשלב הבא בכדי להשאיר את עצמנו בתודעה ובנוסף האירוע היה אמור לעזור לנו ליצור שיתופי פעולה עם רשתות קמעונאיות שונות וזה כרגע נקטע".

"האירועים האחרונים פוגשים את החברות באמצע או לקראת סיום הכנת תוכניות העבודה שלהן לאסטרטגיה ושיווק לשנת 2016. אז המנהלים שואלים את עצמם אם צריך לתמחר את זה ולהכניס את זה כפקטור לתוכניות. הבעיה שאף אחד לא יודע ואז אתה נשאר על הגדר", אומר יועץ התקשורת ומנכ"ל שרף תקשורת, מוטי שרף.

לדבריו, חברות עסקיות בישראל, בניגוד לאירופה, יושבות על חבית חומר נפץ שיכולה להתפוצץ בכל רגע נתון. "מחד, מנהל חברה בישראל כבר מורגל וערוך לזה שבניגוד לכל התוכניות העסקיות שלו ברגע אחד הכל משתנה והעובדים שלו מפחדים לצאת מהבית, הלקוחות שלו מסתתרים והמדינה שלו מחליטה שהיא יוצאת למלחמה או לא. עם זאת כמובן שיש לזה השלכה כלכלית עסקית. כך שכרגע החברות מסתכלות בזהירו ומקוות שזה לא יתפתח לאינתיפאדה כי ידוע מה ההשפעה הכלכלית של משהו כזה על חברות".

שרף מספר כי גם הוא ממליץ ללקוחותיו להשהות אירועים והשקות: "הרבה מאוד חברות עצרו השקות גרנדוזיות וקמפיינים  וגם אני אומר ללקוחות שלי 'אם יש לך השקת מוצר, מקום או שירות אז תמתין. בין כה וכה אנשים מפחדים להתקהל ואין אוירה שמתאימה לאירוע'. עם זאת, בינתיים מדובר בהחלטה קצרת מועד שיכולה להשתנות תוך ימים ספורים. המבחן הוא מבחן שלושת הימים – אם במשך שלושה ימים נראה ירידה במפלס הטרור חברות יתחילו לשחרר את התוכניות והקמפיינים שלהן ולא ישבו יותר על הגדר".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
מלך הבירה העולמי שטס במחלקת תיירים
אורמת טכנולוגיות וטושיבה חתמו על הסכם לשיתוף פעולה