הפרסומאים ואנשי השיווק הם המחזרים, ואנחנו המטרה הרומנטית. כדי להשיג אותנו, הם מוכנים לעשות הכל. תעלולים שיווקיים שמשלבים ביטויי מחץ, מילות קסם והבטחות על הפלאים שעושה המוצר או אזהרה שעוד רגע, ממש עוד מעט, הוא ייעלם מהמדפים, ממסים את ליבנו. אנחנו נכנעים ופותחים את הארנק. טוב, הם יודעים בדיוק על אילו כפתורים ללחוץ.
אפשר למלא ספריות שלמות על טריקים שיווקיים, אבל הפעם התמקדנו בעיקר במילוליים שבהם. טריקים שלא דורשים מאמץ מיוחד מהיצרן או מהמוכר, אבל היעילות המפחידה שלהם מפילה אותנו בפח שוב ושוב.
עוד ב-mako כסף:
- המקומות הכי זולים לקנות בהם איפור
- חמשת זייפני הכספים הגדולים בהיסטוריה
- העם עם סמו, הפרסומאים עם זגורי
הזדמנות אחרונה
ביטוי אהוב במיוחד על קבלנים שמציגים למשל "דירות אחרונות בפרויקט" או "הזדמנות אחרונה לרכישת דירות" בפרויקטים שונים.
מה הם רוצים שנחשוב - הנה פרויקט מצליח, שכמעט כל הדירות בו "נחטפו". נותרו מספר מצומצם של דירות, שאם לא נמהר ונקנה אותן, מישהו אחר כבר יזכה בהן במקומנו.
מה זה אומר באמת - פרויקט שתקוע עם דירות, לעיתים אפילו כמה שנים, שלא מצליח למכור אותן כי הן הדירות הגרועות ביותר עם נוף לשכן ממול או אפילו לארובות המפעל הקרוב.
האח הקטן של ההזדמנות האחרונה הוא "המוצרים האחרונים במלאי". לרוב מדובר במוצרים שהמוכר נואש לפנות מהמדפים שלו, כיוון שאיש אינו קונה אותם.
בהזדמנות / מחיר אטרקטיבי
הלשונאי רוביק רוזנטל מגדיר את המילה "בהזדמנות" כ"מצב שבו נוצרת אפשרות לבצע משהו שאנחנו רוצים או יכולים להשיג. לכן נהוג גם לדבר על כך שנפתח חלון הזדמנויות, כלומר, שהזמן מתאים לבצע דברים שקודם היה קשה לבצע, כאילו שהחלון הזה היה סגור קודם. המילה הזדמנות היא מן השורש זמ"ן, כי הזדמנות קשורה לזמן מתאים לבצע משהו".
מה הם רוצים שנחשוב? כדאי לקנות עכשיו, אחר כך המחירים יהיו יקרים יותר.
מה זה אומר באמת – לרוב מדובר בניסיון למכור מוצרים ירודים שאין להם ביקוש. ההוכחה? ברוב המקרים נוצרות עוד "הזדמנויות" לאחר זמן קצר כשאותו מוכר מציע שוב את המוצר ב"מחיר אטרקטיבי". או שהוא מגדיל לעשות וטוען: "עקב הביקוש הרב הארכנו את המבצע לרכישת המוצרים במחיר אטרקטיבי". כלומר, אם רצנו לקנות את המוצר הזה כי חשבנו שהמחיר הוא "בהזדמנות" מהר מאד נוכחנו שיכולנו לחכות עם "ההזדמנות", ואפילו למצוא מוצרים במחיר האטרקטיבי הזה אצל מוכרים אחרים.
באישור משרד הבריאות
תווית המופיעה על מוצרי מזון, תוספי מזון, קוסמטיקה ועוד.
מה הם רוצים שנחשוב? לא תאמינו כמה המוצר הזה בריא ויעיל. אפילו משרד הבריאות בכבודו ובעצמו, שבדק לעומק את כל החומרים בתוך המוצר, כולל הרכב כימי ושמו של השוער במפעל הייצור, מצהיר על כך.
מה זה אומר באמת - משרד הבריאות מאשר מכירת מזון, למשל, לאחר שהמוצר נבדק ונמצא כי אינו רעיל, בטיחותו ידועה והוא ראוי לשימוש. עם זאת, משרד הבריאות מסתפק לרוב בכך שהוא בודק את רשימות המרכיבים כפי שהן נמסרות לו על ידי היצרן ומאשר שאינם רעילים. המשרד אינו מאשר את פעילות החומר ולא את יעילותו (במקרה של קרם פנים שמבטיח הצערת העור, למשל). שומן טרנס הוא מזיק? כן. יש הרבה מאד מוצרי מזון מאושרים בידי משרד הבריאות אף שהם מכילים רכיב מזיק זה ורכיבים מזיקים נוספים.
מהדורה מוגבלת
מדי פעם אנחנו רואים בחנויות מוצרים הנמכרים תחת תווית זו, בין אם מדובר במוצרי מזון ובין אם מוצרים אחרים.
מה הם רוצים שנחשוב? את המוצר הזה תוכלו לקנות רק היום, כי הוא מוצר חד פעמי. פתחנו קו ייצור זמני, רק בשבילו. המוצר הזה מיוחד וייחודי – ואם תקנו אותו תזכו להיות בין הבודדים המאושרים ששמו את ידיהם עליו.
מה זה אומר באמת - קודם כל מחיר יקר. "מהדורה מוגבלת" מאפשרת ליצרן לשווק את המוצר במחיר גבוה יחסית למוצרים דומים, אפילו במחיר כפול, שהרי הוא "מיוחד וייחודי" וחד-פעמי. במקרים רבים מוצר ששווק ב"מהדורה מוגבלת" הופך מאוחר יותר לחלק ממוצרי המדף הרגילים של אותו יצרן. אם הוא נעלם, כנראה שלא היה לו ביקוש כל כך גדול.
עשיר בוויטמינים / עשוי מחומרים טבעיים / ללא חומרים משמרים / ללא צבעי מאכל
יצרני מזון ומשקאות רבים מוסיפים ויטמינים למוצרים רגילים, ודואגים שהדבר יבלוט בתווית גדולה על אריזת המוצר. במידה ואין אפילו ויטמינים, היצרנים מוסיפים תוויות שמדגישות יתרונות אחרים.
מה הם רוצים שנחשוב? - אתם בבית טבע, לא פחות ולא יותר, ולכן יש לגיטימציה למחיר יקר של המוצר. זה מוצר כל כך בריא. הוא עדיף בהרבה על המוצר שלידו, שאין לו את התווית הזאת. רוצו ותנו אותו לילדים, לילדים של השכנים, ולכל מי שעובר ברחוב ללא ייסורי מצפון.
מה זה אומר באמת - מומחי תזונה מזהירים שרוב המוצרים עם התוויות המפתות מכילים גם משפרי טעם, מלבינים, מקציפים ועוד, שהם לאו דווקא "טבעיים". אם תקראו היטב את רשימת הרכיבים, תראו פירוט של "מספרי E", שהיא שיטת קידוד של האיחוד האירופי עבור תוספי מזון, מאחוריהם מסתתרים אותם רכיבים לא טבעיים שהיצרן לא רוצה שתדעו עליהם. במלים פשוטות: מכיל חומרים טבעיים, שמעורבבים בחומרים שלא רציתם לדעת עליהם.
ללא תוספת סוכר
ניתן לראות תוויות מרשימות כאלו על מוצרים כאלה כמו ריבות, גרנולה, עוגיות, שוקו וכל דבר מתוק שרציתם לקנות ללא רגשות אשם.
מה הם רוצים שנחשוב? המוצר הזה בריא יותר, לא מתוק ובטח לא משמין. מי ששומר על דיאטה או חלילה חולה בסוכרת, יכול להכניס אותו לתפריט שלו באופן מידי.
מה זה אומר באמת - מדובר בבידול הנותן לגיטימציה למחיר יקר של המוצר. כשמצוין על מוצר מזון "ללא תוספת סוכר" – אין פירוש הדבר שהמוצר אינו עשיר בסוכר. המשמעות היא שלא הוסיפו למוצר סוכר באופן מלאכותי, מעבר לכמות הסוכר שנמצאת בו באופן טבעי. זו יכולה להיות כמות גדולה ביותר. גם העובדה שלמוצר לא נוסף סוכר מלאכותי אינה אומרת שהמוצר אינו כולל רכיבים משמינים ומזיקים אחרים. שימו לב גם שכמות הקלוריות של אותו מוצר אינה שונה בהרבה מהכמות במוצר דומה עם תוספת סוכר.
ירוק / ידידותי לסביבה
הסלוגן הכי עדכני שמתחבר לאווירת השמירה על כדור הארץ.
מה הם רוצים שנחשוב? אם המוצר ידידותי לסביבה, הוא בוודאי ידידותי ובריא גם לנו. יש כאן הקפדה על איכות המרכיבים. אם קניתם את המוצר, את שומרים על הסביבה.
מה זה אומר באמת - לא פעם מדובר במוצר נחות ופחות יעיל שאנחנו משלמים עליו הרבה יותר. למשל, חומרי ניקוי "ירוקים" נמצאו פחות יעילים ופחות חסכוניים ממוצרים דומים לא טבעיים.
אבל הצבע הירוק בכלל משתלב באמירות סתמיות שנועדו לשכנע אותנו שמדובר במוצר מועדף, כגון טרנד "השכונה הירוקה" בנדל"ן. השימוש בצבע הירוק כבר גורם לנו לחשוב שמדובר בקבלן איכותי, שמקפיד על חמרי בנייה בסטנדרט גבוה ויוקרתי. ומה האמת? גם דירות ב"שכונות ירוקות" סובלות מאותם חוליים וליקויים כמו דירות בפרויקטים "צהובים", ו"שכונה ירוקה" יכולה לקום גם ליד אזור תעשייה. אבל מה? התיוג של "ירוק" מאפשר להקפיץ את מחירי הדירות.
סלון איטלקי / כורסא אמריקאית
מה הם רוצים שנחשוב? בארה"ב מתמחים בייצור כורסאות, והכורסה הזו אמריקאית. אם כך, היא בוודאי מגיעה מלב ניו יורק, שם מומחה כורסאות בין לאומי בנה אותה במיוחד בשבילי.
מה זה אומר באמת – לא משנה שמה של איזו מדינה הוצמד למוצר כדי ליצור תחושה של יוקרה, סביר להניח שהוא מגיע מסין. אבל מי יכול לדרוש כסף על "הספה שהבאנו בזול מסין"? מצד שני, איטליה זו סיבה מצוינת למחיר גבוה.