חמש הדקות המבוזבזות בחיי היו ללא ספק לאחר צפייה בסרטון ה"אנבוקסינג" בו נראה גבר כבן עשרים המכנה את עצמו That Sodding Gamer נאבק ממושכות באריזת קרטון המכילה רפליקה של חרב "קאטאנה" שמופיעה בסדרות מדע בדיוני מצליחות.
בסרטון נראה הגיימר מתאר בהתלהבות את תכונותיה של חרב הפלסטיק בעוד אחיו הקטן יושב חסר סבלנות ברקע ואמו מצלמת תוך שהיא נאנחת מידי מספר דקות למראה בנה המתלהב מצעצוע חסר תוחלת.
אבל הדבר האמת מדהים בכל הסרטון הזה הוא לא עיצוב החרב שנראה "לגמרי אמיתי! לא יאומן", לדברי הגיימר אלא 1,174,914 הצפיות שנלוות אליו. כן כן, כמעט 2 מיליון צפיות לסרטון שמסביר את התופעה שנקראת "אנבוקסינג".
אנבוקסינג (unboxing) הוא סרטון שבמהלכו מצלם בעל הסרטון פתיחת חבילה שהזמין, לרוב מהרשת, בו הוא מתאר את המוצר שקיבל. כך הוא מאפשר לצופים לראות את המוצר בלייב, להתרשם ממנו ולהחליט אם להזמין אותו גם או האם לוותר עליו.
אחד הערוצים המובילים התחום הוא זה של TOP GEEK שעורכים קרין (39) ונמרוד (40) אלדאה, בני זוג שהקימו את ערוץ היו טיוב במטרה לייצר פיילוט ראשוני לטלוויזיה. כשרעיון הפיילוט ירד מהפרק הציע נמרוד שימשיכו לסקור מוצרים מעולם תרבות הגיקים באופן עצמאי.
"נחשפנו לאנבוקיסניג דרך היוטיוב", אומרת קרין אלדאה, "בתור צרכניים של הרשת ראינו המון יוטיוברים בחו״ל שעושים אנבוקסינג לכל מיני דברים שונים ומשונים והחלטנו שאנחנו מנסים לעשות את זה גם. התחלנו מעולמות התוכן שלנו וגלשנו גם לעולמות תוכן אחרים. למעשה הסרטון הכי נצפה הוא סרטון שצילמנו יחד עם היוטיוברית הישראלית אירה צ׳אן, שחיה ביפן והגיעה אלינו לביקור בישראל, עם מזוודה מלאה בחטיפים וממתקים מיפן".
"להיות יוטיובר תמיד היה חלום, עקבתי אחרי המון ערוצי יוטיוב גדולים בחול ורציתי להיות במקום שלהם, להיות מוקף בקהל אוהב של צופים ולהשפיע על כל כך הרבה אנשים, לעלות להם חיוך על הפנים או סתם לעזור להם להעביר את הזמן בזמנים קשים", מספר אביאל בסין (20) יוטיובר המשרת כרגע כטבח בצבא.
" מאז שהתחלתי לצפות ביוטיוב התאהבתי באנבוקסינג וסקירות של מוצרים", הוא מספר, "יוטיוברים הם אנשים אמיתיים שאפשר לראות מי הם ולדעת שאין חברה מסחרית מאחוריהם, בגלל זה כל כך כיף לצפות בהתרשמות ובהתרגשות שלהם לפתיחת מוצרים חדשים וניסיוניים בידיעה שהכל אמיתי. מלבד העובדה שהסרטונים האלה הן הסקירות הכי כנות וישירות שקיימות יש גם כיף מסוים לצפות במישהו פותח חבילה חדשה שהוא קיבל בדואר, חבילה של מוצר יוקרתי שחלק גדול מאיתנו בחיים לא יוכל לאפשר לרכוש. האי-ידיעה איך המוצר יפעל והאם הוא יעמוד בציפיות הם הגורמים שמובילים אותנו לצפות בסרטונים האלה עד הסוף מרותקים למסך".
חוצה גבולות
"מדובר על תחום שכבר חצה ממזמן את גבולות הגיקים שיושבים במרתף ומדברים על פריטים מהסרט מלחמת הכוכבים", אומר יניב וייצמן בעלים ומנכ"ל חברת teenk שמתמחה בשיווק, פרסום ותוכן לבני נוער וצעירים. בסוכנות שלו, בין השאר, הוא מייצג יוטיוברים ומובילי דעה בנושאים מגוונים כמו אופנה, ביוטי, גיימינג, גאג'טים ועוד שמראים בערוצים שלהם המון סרטוני המלצות מוצרים ואנבוקסינג.
טל כהן (20), משוחררת טרייה היא כרגע אני יוטיוברית במשרה מלאה. "יש לי ערוץ יוטיוב בשם talbeauty. הוא קיים כבר שש שנים והוא עוסק בכל מה שקשור ללייף סטייל, אופנה, איפור, טיפים לנערים ונערות משחק ובשנה האחרונה התחלתי לעשות גם ולוגים שבהם אני מתעדת את החיים שלי", היא מספרת.
"בתור נערה מאוד אהבתי לצלם, לערוך וישבתי שעות מול המחשב ותמיד צפיתי בסרטונים של בנות מחול שמראות איך להתאפר, ובתור ילדה בת 14 וחצי חיקיתי אותן", היא אומרת. "אהבתי להתאפר ותמיד צילמתי את עצמי, עד שהיה לי אומץ לעלות את הסרטונים האלה. בהתחלה בכלל לא רציתי שידעו שאני מעלה סרטונים כי באותו הזמן יוטיוב לא היה טרנד, לא ידעו מה זה וכל העניין הזה נחשב למוזר ושונה. אז העליתי סרטון ועוד סרטון כשרק החברות הקרובות יודעות, זה מילא לי את הזמן, הפך להיות הדבר האהוב עליי".
לטרנד האנבוקיסינג היא נחשפה בתחילת הדרך. "חברות פנו אליי ואמרו שישלחו מוצרים וחבילות ושאפתח אותן מול המצלמה" היא מעידה, "בגלל שאז עוד לא הבנתי את הכוח שיש למדיה, סרטונים שלי ואת החשיפה הסכמתי ובאמת אהבתי את הרעיון שאני יכולה לקבל מוצרים בחינם לחוות את דעתי ולהראות לצופים מה אני אוהבת ומה לא".
למי כדאי להאמין
עצם העובדה שמנהלי הערוצים מקבלים מוצרים בחינם, לפעמים בשווי אלפי שקלים מעורר לא אחת את התהייה כמה הסיקור שלהם אמין. "אנשים אוהבים את הסרטונים האלה ורוצים לראות עוד אבל כמובן שיש את החלק הקטן שחושב שאני מתמסחר ולא אוהב את הרעיון שלי מסקר מוצרים ששולחים לי בחינם במחשבה שרק בגלל זה אני מסקר אותם בצורה חיובית", אומר בסין, "בפועל, החזרתי עשרות מוצרים של חברות חזרה ליבואנים שלהם בגלל שלא אהבתי אותם".
גם כהן מעידה כי היא דואגת ליידע את החברות שמוצרים יעלו רק אם אכן אהבה אותם בין אם היא מקבלת את המוצרים בחינם או בין אם נוסף עליהם תשלום. "אני בוחנת את המוצר, רואה אם הוא מתאים לי ולמה שאני מדברת עליו, ורק אם אהבתי אותו ורק אז עושים את שיתוף הפעולה שאומר שהתחייבות מצדי היא שהסרטון אכן יעלה עם אתם המוצרים".
ומה התגובות?
"רוב התגובות שאני מקבלת הן מפרגנות ותומכות, אנשים אוהבים לראות מה אחרים מקבלים ולשמוע באמת את הדעה האמתית, להביע את החוויה שלהם ולאמת אותה עם שלנו אבל כמו תמיד יש כאלה שגם ימצאו בסרטונים כאלה דרך לעקוץ ולהגיד שאנחנו רק עושים כסף או מנצלים את הצופים שלנו ומקבלים דברים בחינם על גבם".
לעומתם, אומרת אלדאה כי לא תסכים לקבל כסף על סרטון אנבוקסינג. "אני לא אסכים שישלמו לי כסף על פתיחת קופסא, כי זה בדרך כלל מגיע עם רשימת דרישות. אחת הסיבות שאנחנו ערוץ פופולארי, הוא שאנחנו מאד אמינים מול קהל הצופים שלנו. או שאנחנו אוהבים משהו או שלא. שום סכום כסף לא שווה את זה. עם זאת, אנחנו מאמינים בשותפויות ארוכות טווח עם מותגים ולכן, בעבודה שלנו מול חברת פרטנר, למשל, אנחנו עובדים יחד כדי לייצר תוכן צרכני מעניין, שאפשר יהיה לשתף גם בפלטפורמות שלהם".
עם התהילה בא הכסף
"חברות ממזמן גילו את הפוטנציאל שיש למובילי דעה ברשת ואנבוקיסנג הוא רק נתיב אחד שמובילי הדעה יכולים להרוויח ממנו", אומר ויצמן, "ככל שכוכב הרשת יותר פופולרי כך יש אינטרס לחברות לשלוח אליו מוצרים לבדיקה. כוכב הרשת יושב ומצלם עצמו פותח את החבילה תוך כדי שהוא מראה לקהל העוקבים מה שלחו לו, מה הוא חושב על המוצר והאם נראה לו שווה או לא. אם כוכב רשת ממליץ על מוצרים זה win win – החברה מרוויחה פרסום ממוקד ואותנטי ומוביל הדעה יכול להרוויח מוצר ולעיתים גם כסף".
ויצמן, המייצג את כוכבי היוטיוב הצעירים מהווה צינור ביניהם לבין החברות המסחריות המחפשות לפרסם את מוצריהם בצורה ממוקדת לקהל יעד ספציפי שעוקב אחרי ערוצי היוטיוב של מובילי הדעה ודואג לאינטרסים של שני הצדדים.
"המון פעמים חברות יוצרות קשר איתי ואני מעבירה אותם לסוכן שלי שיטפל וידאג לכל מה שאני לא הכי בקיאה בו", מספרת כהן, "רוב הפעמים אותן חברות לא מוכנות לשלם אלא רק להביא מוצרים ואז זה נתון להחלטתי אם לשתף פעולה או לא".
"בהתחלה הערוץ שלי היה תחביב", מעיד בסין," אבל עם הגדילה של הערוץ השאיפה שלי הייתה להפוך את זה לעבודה זמנית, כרגע היוטיוב עוזר לי לממן את עצמי כחייל בצבא. המון חברות יוצרות איתי קשר, לפעמים אני גם יוצר איתן קשר בהתאם למוצרים והצורך האישי שלי בהם".
כל המרואיינים בכתבה מעידים כי אנבוקסינג הוא הכנסה יפה מהצד אבל אי אפשר לעשות מזה עדיין קריירה. "מבחינה כלכלית אין בזה ממש רווח, מעבר למודל הכלכלי הרגיל בשותפות מול יוטיוב, מה גם שאתה מחויב על ידי יוטיוב לסמן אם קיבלת כסף על סרטון כזה או אחר, כך שמאד קל לראות כמה מעטים הסרטונים והערוצים בארץ שמרוויחים כסף ישירות מסרטון", אומרת אלדאה, "אנחנו חיים בישראל וכאן בדרך כלל מאד קל לקבל מוצרים לסיקור, אם אתה עושה תוכן טוב ואוהבים אותך".
"הסרטונים עצמם לא ממש רווחים במודל שותפות מול יוטיוב", מסכים בסין, "מדובר על כדולר על 1,000 צפיות בממוצע, סכומים שבדרך כלל נמוכים משכר המינימום אם מסתכלים על כמות השעות שמוכנסות לעבודה על הסרטונים האלה. כלכלית, הנושא הזה לא שווה את הזמן שמושקע בזה ואין פה גלגולים של כספים על חשבון הצופים".
אז למה להשקיע עשרות שעות ביצירת סרטונים כאלו?
"המוצרים עצמם לפעמים שווים את זה, כרגע אני עובד על אנבוקסינג ללפטופ בשווי 7,000 שקל שנשלח אלי מהחברה הסינית GearBest. כל המוצרים כמובן נשארים אצלי, אני לא מוכר אותם אלא נעזר בהם בסרטונים וביום יום", הוא אומר.
"הסיבה השנייה היא שהסרטונים פותחים קשר ישיר עם חברות מובילות בארץ ובעולם, והקשר הזה בחלק גדול מהמקרים שווה את זה. יצא לי לעבוד ישירות עם חברות ענק במסגרת קמפיינים פרסומיים ולקבל המון מתנות שעזרו לי עם העבודה בערוץ בנושאים אחרים. בעזרת הסרטונים האלה אני גם גדל ופותח את עצמי לצופים חדשים שמחפשים אחרי מוצרים ואז מוצאים את הדברים האחרים שאני עושה, וככל שהקהל שלי גדל החברות מבחינות בזה ורוצות חלק מזה".