בשבוע שעבר דווח כי מספר התושבים בהודו המודע עתה להיגיינה האישית גדל בטורים גיאומטריים, ורבים מהם, גם חסרי יכולת, מצטיידים בתכשירי חיטוי אישיים כמו בקבוקי ג'ל מיועדים, ממחטות לחות וסבון נוזלי, כדי לצמצם את סכנת ההידבקות. המכירות של אמצעי החיטוי האישיים קפצו במאות אחוזים, והתחזית היא לגידול דרמטי נוסף בשבועות הקרובים.
ערך השוק של תכשירי חיטוי אישיים בהודו הוא כ-3.4 מיליארד דולר בשנה, ועתה צופים את הכפלתו. הארכיטקט אדיטי בן שארמה מספר, כי הנהלת גן הילדים העבירה לכל ההורים מסר ברור - לכלול בתיק האוכל שהם מביאים לגן גם תכשיר חיטוי אישי. זה לא מפליא שחברות המייצרות תכשירים אלה פועלות עתה מסביב לשעון כדי לענות על הביקוש, והמנהלים שלהן רואים בכך הזדמנות פז לא רק להגדלה של המכירות, אלא גם להחדרת המודעות ליעילות החיטוי של תכשירים אלה מפני מחלות מידבקות.
ואכן, חברות כמו יוניליוור החלו במקביל להגדלת הייצור גם לקדם את המכירות של תכשירי החיטוי שלהן עם המסר הברור: "שטוף את חיידקי שפעת החזירים", למרות שהמינוח הנכון הוא וירוסים ולא חיידקים. אחת הפרסומות אף הבטיחה כי התכשירים של היצרן "הוכחו כאמצעי הגנה מפני הווירוס מסוג H1N1", שהוא אכן הווירוס של שפעת החזירים. סביר להניח כי אמצעי החיטוי האישיים יהפכו לקטגוריה מובילה בענף הטואלטיקה, גם לאחר שתחלוף המגיפה הנוכחית.
יצרן התרופות GD החל לפרסם את תכשיר ה-Suthol האנטי בקטריאלי כשהוא מעודד את הצרכנים לרכוש אותו בסיסמה "עכשיו הזמן להיות נקי". ואכן, הווירוס H1H1 הוא כה מידבק, עד כי ה-CDC מזהיר שאחת מתכונותיו הייחודיות היא היכולת לחיות במשך שמונה שעות על גבי משטחים כמו ידית של דלת, שולחן, עט או מקלדת של מחשב. כך שחיטוי הידיים בתכשירים החדשים יכול להוות אמצעי מניעה יעיל, למי שיחטא את ידיו בתדירות שהיא בלתי הגיונית לחלוטין. מי מאיתנו לא נוגע בידית של דלת המשרד או דלת הכניסה לבניין, שלא לדבר על מצבים בהם כמה עובדים משתמשים באותה מקלדת.
חיסונים בסופרמרקט
רשת הסופרמרקטים האמריקנית הפופולרית Safeway הודיעה, כי מעתה ועד לחודש מארס בשנה הבאה ניתן יהיה לקבל בה חיסונים נגד שפעת במחיר שהוא נמוך משמעותית מזה הנדרש במרפאות פרטיות. רשת הסופרמרקטים מעמידה את שירותי החיסון שלה נגד שפעת גם מחוץ לחנויותיה, במקומות כמו בתי אבות, משרדים ומקומות ציבוריים שונים, כך שתושבים מכל שכבות האוכלוסייה יוכלו להתחסן סמוך למקום מגוריהם במחיר נמוך.
דייוויד פונג, סמנכ"ל שירותי הבריאות של הרשת, מעריך כי מהלך זה יחסוך לציבור כ-100 מיליון דולר. פונג אמר עוד, כי הרשת נמצאת עתה בקשר עם רשויות הבריאות הפדראליות כדי לקבל את החיסונים נגד שפעת החזירים, והוא מעריך כי ניתן יהיה להעמיד אותם לרשות הציבור במהלך חודש אוקטובר הקרוב.
בתי מרקחת הפועלים במסגרת רשתות סופרמרקט אינם מראה חדש, אך בתקופה בה עונת השפעת מתקרבת ובאה, ובמיוחד זו הקרויה "שפעת החזירים", כאשר המודעות של הציבור לסכנותיה היא בשיאה, משיגה בכך Safeway שתי מטרות ברורות - סיוע אמיתי לציבור שהוא סוג של מעורבות חיובית בקהילה, ומכירת החיסונים במחירים נמוכים משמעותית מאלה שהמרפאות מספקות.
5% ירידה בתוצר המקומי
בישראל יש אמנם פרסומים רבים והנחיות של מערכות הבריאות כיצד להתמודד עם המחלה, אך עד כה לא פרסם אף גוף ממשלתי הנחיות כלשהן למגזר הכלכלי.
לא צריך להיות מומחה לכלכלה כדי להבין, כי כאשר צפוי מספר כה רב של היעדרויות מהעבודה עלול לחזור המיתון, שרק בימים אלה הוכרז על יציאה ממנו. הערכות זהירות של משרד הבריאות לפני כחודש, דיברו על אפשרות ש-25% מאזרחי המדינה ידבקו במחלה.
לפי הערכות של כלכלני דן אנד ברדסטריט, עלולה שפעת החזירים לגרום לירידה של כ-5% בתוצר המקומי, כ-35 מיליארד שקל. הנזק הישיר משפעת החזירים בארץ - במידה ותתפשט - מוערך בכ-3 מיליארד שקלים.
בשבוע שעבר, יצאו בכירים ממשרד הבריאות לפריז כדי לחתום על ההסכם לרכישת חיסונים נגד שפעת החזירים, עם יצרנית התרופות הצרפתית סנופי פסטר, תמורת 7 מיליון שקל. על פי הערכות, ישראל תרכוש מאות אלפי חיסונים בהמשך להסכם דומה שנחתם עם חברת נוברטיס השוויצרית. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר אמנם כי הוא מקצה 450 מיליון שקל לרכישת חיסונים עבור כל אזרחי המדינה, אולם בשבועיים האחרונים מסתמן כי ישראל נערכת לרכישה שתספיק בשלב הראשון רק עבור קבוצות הסיכון.
ארה"ב לעומתה, חתמה על הסכמים שמבטיחים לה 600 מיליון חיסונים - כלומר שתי מנות חיסון לכל תושב.