מבחינתה של אמילי יחזקאל, בעלת מותג מוצרי העור EMILY, צריך לפעול בכמה שיותר זירות. "בנוסף לחנות הפיזית בדיזינגוף אני מתחזקת שלוש חנויות אינטרנטיות במרמלדה, ב-Etsy וכמובן באתר שלי", היא מראה את הקישורים לשלושת החנויות, "מרמלדה פונה לקהל הישראלי. הוא גם מקפיץ לי את החיפושים בגוגל כי אם לדוגמא מישהו מחפש כיסוי לדרכון מעור, רוב הסיכויים שהקישור הראשון שיופיע הוא למוצרים ממרמלדה". ואכן בבדיקה עולה ששש מתוך האופציות שמרמלדה הציגה היו המוצרים של אמילי.
ובכל זאת, למה להשקיע בחשבון גם ב-Etsy וגם במרמלדה? האם לא מדובר במאמץ מיותר? יחזקאל מסבירה שלכל אתר יש קהל אחר. מרמלדה פונה לישראל, וקל יותר להתבלט שם. Etsy חושף את המוצרים לקהל מכל העולם. "רוב הלקוחות מחו"ל מעדיפים לעשות את הקניה הראשונית דרכו ולא דרך האתר שלי מכיוון שהם מכירים את אטסי כאתר אמין", היא אומרת, "הם מרגישים נוח לתת את פרטי האשראי ויודעים שאם תהיה בעיה, שירות הלקוחות של אטסי ייכנס לפעולה, מה שהם לא יכולים לדעת על האתר שלי. בואי נגיד שאת הקנייה הראשונית הם אכן מבצעים באטסי ואחר כך עוברים לרכוש ישירות מהאתר שלי".
אם ככה מדוע את צריכה גם חנות אינטרנטית באתר שלך?
"כל עסק חייב אתר אינטרנט. זהו כרטיס ביקור לכל דבר ועניין ודרכו אני מכירה לקונה הפוטנציאלי את הפנים שמאחורי המוצר. זה חשוב מאוד מבחינה פסיכולוגית לראות שיש אבא ואמא למוצרים, ואם הוא יתחבר אלי מבחינה רגשית וויזואלית זה יכול לעזור לו לרכוש ביתר קלות או להחליט שהוא קונה יותר מוצרים".
תוך כדי שיחה מתקשרת לקוחה פוטנציאלית שהגיעה אל יחזקאל דרך מרמלדה ומעוניינת לרכוש תיק. אחרי מספר דקות של התייעצות אמילי מפנה אותה לאתר ולבסוף הן קובעות להיפגש בסטודיו שלה לעצב פריט מקורי. "ככה זה בדרך כלל עובד. יש כאלה שרוכשות ישירות ממרמלדה, יש כאלה שיגיעו לאתר שלי לראות עוד דגמים שלא מופיעים שם ויש את הלקוחות שתמיד יחפשו את המגע האישי".
סדר בבלגן
"ההחלטה באיזה מהאתרים להקים את החנות שלכם היא החלטה חשובה שכדאי להקדיש לה מחשבה מרובה", אומרת יעל גלזר, מנחה ומדריכת קורסי מסחר באמזון, איביי ואטסי, "מעבר למרכיבים השונים בעלויות ההקמה והתפעול, כל אחד מהאתרים שונה ומיועד לקהל מטרה אחר, סוג הפריטים שכדאי למכור בו משתנה , וכמובן כל אחד מהאתרים בנוי אחרת ובעל מראה וסגנון מיוחד. כך למשל ניקח את אטסי, שהוא אומנם הקטן מבין שלושת האתרים אבל מהווה זירה מצוינת למכירת עבודות יד משום שקהל המבקרים בו הוא כזה שמכיר, אוהב וצורך עבודות יד. לעומת זאת, באיביי ובאמזון תקבלו חשיפה עצומה אבל תאלצו להשקיע המון זמן בקידום מפני שהפריטים שלכם יכולים בקלות ללכת לאיבוד, או להגיע לקהל שהוא אינו קהל היעד שלכם. נוסף לכל אלו יש לשקול איזה אתר ישרת יותר טוב את התדמית שאתם רוצים ליצור לעסק שלכם".
יש מרכיבים שונים שאותם צריך לקחת בחשבון –עלויות הקמה, עלויות סליקה, עמלות המרת מט"ח, עלויות חודשיות קבועות ועמלות מכל מכירה. על מנת להחליט באיזו פלטפורמה לסחור, הנה כמה נתונים ומחירים שאתם צריכים לדעת לפני שיוצאים לדרך.
בין אם בחרתם לשווק את המוצרים באתר שלכם או בנוסף באתרי מכירה, הדבר הכי חשוב להקפיד עליו הוא צילום המוצרים בצורה מושכת ונקייה ויזואלית. "אני נתקלת בהמון יוצרים מוכשרים שמתלוננים שהם לא מצליחים למכור ברשת רק כי הם לא השקיעו מספיק ביצירת תמונה מזמינה", אומרת אמילי יחזקאל. "עלויות צילום הן לא מבוטלות ואני לא ממליצה לעשות את זה לבד אם אין ידע מקדים וציוד מקצועי. זה פשוט נראה אחרת ובסופו של דבר- לא מוכר".