דמיינו עולם שבו אתם לא משלמים על הדלק שלכם. עולם שבו אתם והילדים שלכם נושמים אוויר נקי מזיהום ושבו המדינה שלנו לא תלויה במחיר הנפט העולמי.
אז לא מדובר בפנטזיה: במשרד ראש הממשלה יש מי שדואג לקדם תוכנית לאומית שאמורה לשפר את החיים ולאפשר לנו לצרוך פחות אנרגיה מזהמת. "התכנית הלאומית לתחליפי דלקים" היא יוזמה שקמה ב-2011, והיא מבקשת למצוא דרכים חלופיות לצרוך אנרגיה נקייה יותר לתחבורה, כך על פי החלטת הממשלה מ-2010, שקבעה ש"הממשלה רואה במחקר, פיתוח והטמעת טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה משימה לאומית, לאור האינטרס הלאומי האסטרטגי, האינטרס הסביבתי והפוטנציאל הכלכלי הגלומים בנושא".
איך התוכנית מתיימרת לפעול? הנה כל מה שרציתם לדעת על "התכנית הלאומית לתחליפי דלקים":
1. יהיה עשר: בתכנית משתפים פעולה 10 משרדי ממשלה שונים: אנרגיה, תחבורה, כלכלה, הגנת הסביבה, מדע, אוצר, ביטחון, חקלאות, חוץ, ומשרד ראש הממשלה, ולכולם יעד שאפתני אחד – הפיכתה של ישראל למובילה ופורצת דרך בהקטנת כוחו האסטרטגי של הנפט, אפשור בחירה כלכלית יעילה והקטנה משמעותית של זיהום האוויר.
2. התכנית תקטין את השימוש בנפט בתחבורת ישראל ב-60% עד 2025, תוך כדי תמיכה בטכנולוגיות ירוקות. בין היתר תהפוך התכנית את ישראל למרכז ידע ומומחית בפרקטיקות בתחום תחליפי הדלק והתניידות חכמה. התכנית תשתמש בכל הטכנולוגיות האלטרנטיביות הקיימות.
3. שלום לזיהום: התכנית תשים דגש על המזהמים העיקריים – משאיות, אוטובוסים ומוניות, שצורכים כ-30% מהדלק בישראל.
4. חשמל באוויר: תחבורה חשמלית היא אחד היעדים העיקריים. הממשלה תשקיע בתשתיות הטענה לרכבים חשמליים, והיא מעודדת רכישה של כלי רכב חשמליים ע"י הטבת מס משמעותית. בנוסף הממשלה אישרה הקצאה של 500 רישיונות מסובסדים למוניות חשמליות. והיא מסבסדת רכישת אוטובוסים חשמליים. כבר בשנת 2017 אגד התחייבה להפעיל 25 אוטובוסים חשמליים ראשונים.
5. הברירה הטבעית: אחד התחליפים הנוספים המוצעים בתוכנית הוא CNG – גז דחוס טבעי. משרד האנרגיה מתכנן רשת בטחון לבניית תחנות גז טבעי בעוד משרד התחבורה מקצה תקציב לרכישת אוטובוסים המונעים בגז טבעי לשימוש הציבור. אגד ועיריית חיפה כבר החלו להטמיע את התכנית ורכשו אוטובוסים ומשאיות זבל המונעות בגז טבעי דחוס.
6. רכבת חשמלית: התכנית מייעדת שדרוג גדול ברכבת ישראל על יד מעבר צי הרכבות לחשמל. השדרוג של המסילות והרכבות יקטין את צריכת הנפט של רכבת ישראל ב-85%, יוריד פליטת מזהמים ויחסוך עלויות אחזקה.
7. תכנת החלוקה: המשרד להגנת הסביבה מספק תקציבים לרשויות מקומיות כדי לעודד שימוש בפלטפורמת שיתוף נסיעות ברכבים חשמליים, מודל שיפחית שימוש ברכב בתוך הערים. בתל אביב הכריזו השנה על צי של 260 רכבים מופחתי זיהום שייעודם הוא נסיעות משותפות בתוך העיר. מטרה נוספת היא עידוד השימוש באופניים. לצורך כך הממשלה מעודדת הקמת שבילי אופניים בערים וכן מתכננת רשת של שבילים אופניים אשר תחבר בשלב ראשון את כל גוש דן בנוסף ניתנים מענקים לפרויקטים של השכרת אופניים בערים.
8. ותחקרו את זה: התכנית מקדמת מחקר אקדמי. כיום פועלים מעל 200 קבוצות מחקר, בכל האוניברסיטאות בארץ, בתחומי העיסוק של התוכנית, בתמיכה מאסיבית של המועצה להשכלה גבוהה ומשרדי הממשלה המעורבים בפרויקט אשר הקימו תכניות מחקר גדולות ומציעים מלגות מחקר ומענקים בתחומי המחקר השונים. בנוסף הוקם מרכז לתחבורה חכמה בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב לפיתוח רעיונות פורצי דרך מבחינה אקדמית ויזמית.
9. תחבורת הסטארט אפ: ב-6 השנים האחרונות הואץ מאוד קצב גידול החברות בתחום בישראל. כיום יש בישראל 500 חברות סטארט אפ המתעסקות בתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, אשר גייסו 2 מיליארד דולר ב-5 השנים האחרונות. משרד האנרגיה מציע מלגה מיוחדת לקידום פיילוטים, וכיום מתנהלים כ-20 פיילוטים כאלה, המאפשרים לחברות להפוך את הרעיונות החדשניים לברי ביצוע.
10. העולם החדש: אחת ממטרות התכנית היא להיות מובילה בשדה העולמי, ולכן היא בונה רשת שותפויות גלובליות וקואליציות עם ממשלות מוסדות אקדמיים וחברות בתחומי הרכב והאנרגיה. לתוכנית יש הסכמי שיתוף פעולה עם עם ממשלות גרמניה, ארה"ב, צרפת, קנדה סין וסוכנויות אנרגיה בינלאומיות. בנוסף לתוכנית רשת של שיתופי פעולה עם מכוני מחקר מובילים בעולם ותומכת בכניסתם לישראל של יצרניות רכב גדולות ע"י חתימת הסכמי שת"פ (עם חברת פיאט קריזלר) ועזרה בפתיחת מרכזי מחקר, הכל במטרה לטפח יוזמות ירוקות ולקדם את האג'נדה הנקייה בעולם.