מכונית מימן

תעשיית הרכב שמחפשת תחליפים לשימוש בבנזין נשענת לעת עתה על מכוניות היברידיות ורושמת גם ההאצה בפיתוחים של מכוניות חשמליות. אבל ההמצאה הגדולה מכולן בתחום ההנעה החלופית עדיין לא אמרה את המילה האחרונה, שלא לומר הראשונה: תאי דלק מבוססי מימן. טויוטה כבר מציעה למכירה את ה-MIrai – מכונית סדרתית בייצור המוני שפועלת על מימן  (Fuel Cell), ויש מומחים הסבורים שהיא עשויה לחולל מהפכה בתעשיית הרכב.

איך זה עובד? סוג של פשוט. למכוניות מימן יש תא דלק סטנדרטי, ופשוט ממלאים אותו במימן נוזלי. המימן מתרכב עם החמצן שבאוויר והופך למים נקיים. בדרך משתחררת אנרגיה שמשמשת להפעלת המנוע החשמלי של המכונית – ללא כל פליטה של חומרים מזהמים. וכמובן שאין צורך בהטענה כמו במכונית החשמלית, ואין בעיה של טווח נסיעה. תענוג.

ארנולד שוורצנגר עם טויוטה מיראי במירוץ נאסקר (צילום: Robert Laberge, GettyImages IL)
ארנולד שוורצנגר עם טויוטה מיראי במירוץ נאסקר | צילום: Robert Laberge, GettyImages IL

יקח עוד זמן עד שתאי הדלק במכוניות המימן יהיו זולים יותר לייצור המוני, יש עוד דרך להבין איך יפיקו כמויות עתק של מימן טהור וכמובן שיש בעיית תשתיות – זה לא שתחנות הדלק מציעות לכן מימן נוזלי לצד הבנזין והסולר. אבל יצרניות הרכב לגמרי משוכנעות שזה העתיד, והן עושות צעדים משמעותיים בכיוון. פייר, לא תתגעגעו לריח של הדלק?

אופנוע משטרתי חשמלי באדינבורו סקוטלנד (צילום: Jeff J Mitchell, GettyImages IL)
אופנוע משטרתי חשמלי באדינבורו סקוטלנד | צילום: Jeff J Mitchell, GettyImages IL

קטנוע חשמלי

עם כל הכבוד לטסלה ולמצברי היוקרה שלה, יש עוד כלי רכב שנמצאים בתחרות להפוך לרכב החשמלי שישרת את ההמונים. קטנועים חשמליים כבר מסתובבים בכל העולם. קטנוע בהיותו קל משקל נזקק לפחות בטריה ולכן מחירו לא יקר מדי. תוסיפו לזה את העובדה שהוא לא זקוק לטיפולים וגם נקי לסביבה ואתם מקבלים פתרון מנצח. בישראל יש שתי חברות שבונות ומוכרות קטנועים כאלו (blitz motors  ו – Be Electric ) וכבר אפשר למצוא אותם בעיריית תל אביב או אצל חברות שליחויות . אחד הפתרונות  לבעיית הטעינה של אופנועים חשמלים הוא שירות הכולל החלפת בטריות. שירות כזה כבר רץ בברלין וגם בישראל הוא בתהליכי ניסוי בעזרת מעיין מתקן דמוי מכונות משקאות אשר בו שוכבות הבטריות להחלפה. שירות נוסף שצובר תאוצה הוא שירות שימוש בטוסטוסים שיתופיים שבו בדומה לתל אופן, הלקוחות לוקחים מזמינים את הטוסטוס באפליקציה. משאירים אותו ברחוב בסוף השימוש ומשלמים לפי דקת שימוש.

ניסוי במערכת הייפרלופ, מאי 2016 (צילום: David Becker, GettyImages IL)
ניסוי במערכת הייפרלופ, מאי 2016 | צילום: David Becker, GettyImages IL

הייפרלופ

היזם המיליארדר אילון מאסק עלול להיראות מעט מטורלל לעיתים, אבל כנראה שהוא יהיה זה שיצחק אחרון אחרי שאיזו המצאה מופרכת שלו תכבוש את העולם. אחת מהן היא ההייפרלופ (Hyperloop) – מערכת הסעת המונים שמיועדת לעבור את מהירות הקול. על פי התוכנית ייבנו צינורי ענק ובהם ייסעו קרונות, 28 נוסעים בכל קרון. הקרון ינוע בתוך צינור שלחץ האוויר בו נמוך, והמנוע שלו ישאב אוויר מחלקו הקדמי וישחרר אותו דחוס בחלקו התחתון. מה שאמור לקרות זה שלקרון לא יהיה חיכוך עם הדפנות של הצינור, ויהיה לו מעט מאוד חיכוך עם האוויר, מה שיאפשר כמובן נסיעה מהירה ללא בזבוז אנרגיה. נשמע מופרך? מאסק ממש לא חושב ככה. בנבאדה, צפונית ללאס וגאס, כבר בונים את אב הטיפוס של ההייפרלופ, וזה נראה מבטיח. על פי התכנון הראשוני ההייפרלופ יסע את המרחק בין אל.איי לסן פרנסיסקו, 570 ק"מ, ב-35 דקות בלבד. המהירות שלו, אגב, תהיה 962 קמ"ש, שזו פחות או יותר המהירות של ג'מבו שטס מעל האטלנטי.

ומה בשורת התקציב: עלות הפרויקט מוערכת ב-6 מיליארד דולר, ואם רוצים שההייפרלופ יסיע גם כלי רכב, אז עלותו תהיה 10 מיליארד. הודו כבר הציעה למאסק לבוא לנסות את הטירוף הזה אצלם, וכך גם דובאיי. ואילו אנחנו בני התמותה, שאמורים לשלם בסך הכל 20 דולר לנסיעה בדבר הזה, נצטרך פשוט לשבת ולחכות בסבלנות.

האוטובוס הסיני שנוסע מעל המכוניות (צילום: CCTV)
האוטובוס הסיני שנוסע מעל מכוניות | צילום: CCTV

אוטובוס מוגבה

נכון שאי אפשר להגיד על הסינים שיש להם אג'נדה ירוקה, אבל תסמכו עליהם שאם העולם נמצא במירוץ להשיג משהו, הם גם יהיו שם בשיא הכוח. הפעם מדובר בהמצאה שאמורה לפתור את בעיית הצפיפות העצומה בערים הסיניות, שמובילה גם לבעיית פקקים לא עלינו. הסינים לא מתכוונים לבנות רכבות תחתיות בנאליות, הו לא – הם המציאו אוטובוס מוגבה שנוסע מעל המכוניות, קרי מעל הפקקים.

מדובר באוטובוס חשמלי עצום ממדים, שנוסע מעל לכמה נתיבים, חלקו התחתון הוא מעין מנהרה המאפשרת למכוניות תחתיו לעבור, וחלקו העליון מיועד ל-300 נוסעים. יש לציין שמפלצת שכזאת עלולה ליצור לא מעט קטסטרופות בעיר צפופה, ובגלל זה הסינים חושבים להושיב את האוטובוס, יותר נכון את האזור הצר שעליו נמצאים הגלגלים, על מסילות ייעודיות. האוטובוס נמצא בשלבי ניסוי כלים במחוז הבאיי בסין. עכשיו לכו תרדו ממנו כשהוא יעצור בתחנה.

לנסוע על מים

אחת הבעיות הגדולות ביותר של רכבים חשמליים היא מחיר הבטריה ועלותה. חברת פינרג'י הישראלית פיתחה בטריה אשר משתמשת באלומיניום ומים ומאפשרת נסיעה של כאלפיים קילומטרים ללא טעינה. בעזרת טכנולוגיה שפותחה באוניברסיטת בר אילן, הצליחה חברת פינרגי לייצר בטריה אשר מפרקת את האלומיניום ומייצרת ממנו חשמל. אלומניום הינו החומר הנפוץ בטבע ופרט למחיר, היתרון הגדול שלו הוא כמות האנרגיה האגורה בתוכו ומאפשרת את הנסיעה הארוכה כלכך.

הפיכת אוויר מזוהם לדלק נקי

פחמן דו חמצני הוא השם הכימי של הזיהום השחור הנפלט מהאגזוזים והארובות, והוא גם המקור העקרי לבעיית זיהום האוויר בעולם. חברת NewCo2Fuels הישראלית, בעזרת מימון שקיבלה ממשלת ישראל פיתחה טכנולוגיה אשר מקורה במכון וויצמן. התהליך אשר מתבצע בחום גבוה מאפשרת פירוק של פחמן דו חמצני ומים לפחמן חד חמצני ומימן בהתאמה. ביחד שני הגזים האלה, פחמן חד חמצני ומימן, יחברו יחדיו ובתהליך מורכב הופכים בסופו של דבר לבנזין ודיזל.

אין תמונה
המכונית של גוגל

מכונית ללא נהג של גוגל

במשך שנים גוגל מנסה להתקין את מערכת הנהיגה האוטומטית שלהם על מכוניות קיימות, כדי להבין אם המערכת היא בת חיות. אבל אחרי שנמאס להם להשתמש במוצרים של אחרים, הם החליטו לבנות מכונית אוטומטית מאפס. 

סרגיי ברין הציג את אב הטיפוס שלה לעולם כבר ב-2014, ואכן – ממש כמו בסרטים – המכונית הזאת מסיעה נוסעים באופן אוטומטי. בגוגל הוציאו את כל החלקים שאנשים רגילים כמונו משתמשים בהם כשאנחנו נוהגים על המכוניות הרגילות שלונו – אין בה הגה, אין דוושות או מראות צד (היי, אי אפשר לדפוק את המראות!), ואין שום דבר שמזכיר נהיגה כמו שאתם מכירים אותה. אז מה כן יש? עיצוב עגול חמוד, חיישנים לנקודות העיוורות שמזהים אובייקט ממרחק של שני מגרשי כדורגל מכל כיוון, מהירות מוגבלת (הגרסה הנוכחית מוגבלת ל-40 קמ"ש), ומערכת גיבוי אוטומטית שתיקח פיקוד על הבלמים וההיגוי עם המערכת הראשונית תתקלקל. יש בה מקום לשני אנשים ותא מטען קטן, מסך שמראה את הדרך וכפתור התחלה ועצירה. למרבה הצער החברה מתרכזת רק באב הטיפוס ולא תייצר את המכונית בעצמה, אלא תמכור את הטכנולוגיה שפיתחו לחברת מכוניות קיימת, בסכום אסטרונומי מן הסתם. ואנחנו כבר פנטזנו איך אנחנו מתרווחים במושב עם כוס קפה וספר טוב בדרך לעבודה.

>> רוצים לזכות ברחפן משלכם? ענו על החידון