המנצחות הגדולות של הבורסה הישראלית
הבורסה לניירות ערך בתל אביב פרסמה השבוע את רשימת החברות הכלולות ב"מועדון ה-100", הכולל חברות ששווי השוק שלהן הוא למעלה מ-200 מיליון שקלים ושרשמו תשואה של 100% לפחות בשנת 2024.
במקום הראשון, השיאנית של השנה היא חברת פריים אנרג'י, העוסקת בתחום האנרגיות המתחדשות, עם עלייה של למעלה מ-570%. במקום השני נמצאת חברת הקמעונאות מולטי ריטיילר גרופ, המפעילה את הרשתות אייס, אוטו דיפו, אורבן, ביתילי ו-ID-דיזיין, שרשמה שנה אדירה עם עלייה של 460%, ובמקום השלישי חברת אלוט – חברה המספקת פתרונות לחברות תקשורת בתחומי ניתוח הרשתות ופתרונות אבטחה לרשת, ונסחרת במקביל בנאסד"ק ובתל אביב – סגרה את השנה עם 283%.
סך הכול נכנסו למדד 35 חברות שהשיאו תשואה גבוהה של מעל 100% השנה, וזאת לעומת 13 חברות בלבד בשנת 2023.
ברשימה הזו נמצאות שש חברות מהסקטור הפיננסי, מהן שלוש חברות ביטוח, כמו חברת ליברה, ושלוש מתחום השירותים הפיננסיים (כמו מיטב). כמו כן נמצאות ברשימה שש חברות שמספקות מוצרים ושירותים לשוק הביטחוני כמו נקסט ויז'ן שעשתה תשואות פנומנליות, וארבע חברות מסחר ותיקות: קסטרו, גולף, שופרסל ואל על.
אין ספק ששנת 2024 הייתה שנת שיא לבורסה הישראלית שרשמה תשואות יפות, אבל השאלה העיקרית היא כמה מתוך הרשימה הזו ימשיכו גם לשנת 2025?
באשר למניות חברות הטכנולוגיה, בדגש על החברות המפתחות טכנולוגיה לסקטור הביטחוני, אנחנו לא ממש דואגים, אבל מה יעלה בגורלן של חברות כמו קסטרו, גולף, שופרסל ואל על?
בשנה שבה אנחנו נדרשים לצמצם את החגורה - האם הישראלים באמת יפנימו שחייבים לקצץ בהוצאות? או שנמשיך לקנות מוצרים שאנחנו לא באמת צריכים, לטוס ליעדים נחשקים או לרכוש ברשתות שיווק יקרות יחסית?
נתראה במדד הבא ונראה את התשובה.
מלחמה? שוק היוקרה דווקא התאושש יפה מאוד השנה
שנת 2024 הייתה שנת מפנה עבור שוק הנדל"ן היוקרתי בישראל. אירועים גלובליים, מלחמת חרבות ברזל ועליית הריביות השפיעו באופן משמעותי על בחירותיהם של המשקיעים העשירים. בעוד חלק מהשוק התכונן לסערה, אחרים ראו בה הזדמנות. עם תחילת המלחמה מספר העסקאות היה בשפל, נרשמו לא מעט תופעות של מצמצמי דיור ועסקאות לרכישת פנטהאוז או צמוד קרקע בתל אביב נראו כמו חלום רחוק. השוק התאושש מאז, הביקוש לדירות החל לעלות. ברבעון השני של 2024 למשל, נרכשו 111 דירות בשוק היוקרה. מדובר בעלייה של 39% בהשוואה לרבעון הקודם.
לפי מחלקת המחקר של אתר מדלן, 7 מתוך 10 העסקאות היקרות ביותר בשוק הנדל"ן למגורים הישראלי היו בתל אביב, אך את המקום הראשון תופסת עסקה בירושלים. הבית הכי יקר שנמכר השנה נמצא ב"מתחם דובנוב 1" ובו אחד הפנטהאוזים בפרויקט וילה שרובר בשכונת טלביה היוקרתית. הפנטהאוז, ששטחו 437 מ״ר והוא נמצא בקומה החמישית, נמכר במאי 2024 בסכום של 62,725,000 שקל.
הסיבה לגידול בהשקעות היא אחת: האנטישמיות הגואה בחו"ל מחזירה הביתה יהודים מרחבי העולם שדואגים יותר לבטח את עצמם עם בית בארץ מאשר לעליית הריבית והחזרי המשכנתא.
בינתיים כולנו נמשיך לסבול בשוק הדיור ה"רגיל" שסובל מחוסר בהיצע ומחסור בידיים עובדות מצד אחד, ומריבית גבוהה לצד גזירות כלכליות שיכבידו על הכיס עוד יותר מהצד השני.
הצפי הוא שגם השנה המחירים ימשיכו לעלות. אולי נראה בהתחלה ירידות קלות באזורי הצפון והדרום, אבל הבעיות שהובילו אותנו למחסור בדירות לא נפתרו. גם מחירי השכירות צפויים להתייקר, אם כי בקצב מתון יותר של 5% עד 7% בשנה. המחסור בדירות להשכרה, יחד עם הביקוש הגובר מצד זוגות צעירים שדוחים רכישת דירה, ימשיך להפעיל לחץ על השוק. ושוק דיור היוקרה? כנראה צפוי להתאושש.
3 אירועים שקרו השבוע ברשתות השיווק שאמורות להוזיל מחירים אבל הן לא
- בזמן שרוב רשתות השיווק עדכנו מחירים למעלה והחליפו מדבקות (אם בכלל יש מדבקות) - רשת קרפור הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה לספוג את עליית המע"מ על מוצרי המותג הפרטי, לרבות מוצרי מזון, פארם, טואלטיקה והניקיון, והמוצרים הטריים בקצביה ובדגייה: בשר, עופות ודגים.
השאלה המרכזית, האם מדובר במגמה שתימשך לאורך זמן או בצעד פופוליסטי שגם הוא בסופו של דבר ייעלם, נותרה בעינה גם השבוע, אבל גם רשתות אחרות תפסו טרמפ וקפצו על עגלת ה"השקנו מותג פרטי שהוא זול יותר".
השבוע הייתה זו רשת "מחסני השוק" שקפצה על המציאה והודיעה שיוצאת בסדרת מוצרים בסיסיים במחירים מוזלים בין 20% ל-50%. לטענת הרשת, המחירים יוטבעו על האריזות ויישארו קבועים לאורך זמן. הגדילה לעשות במיוחד רשת שופרסל שממציאה השבוע מותג חדש שמקבל בולטות גדולה במדפי הניקיון, מוצרי הנייר והכביסה, ומככב על במות התצוגה בכניסה לסניף. לעין הלא מיומנת נראה כי זהו מותג בינלאומי חדש, אבל זה לגמרי מוצר של שופרסל שנועד לתת למותג הפרטי הלא מצליח שלהם ניחוח יוקרתי חו"לי של מותג חדש, וכדי שהם יוכלו להתהדר במותג "זול" יותר מהמותגים המובילים (אם כי יקר מהמותג הפרטי ששופרסל השיקה בעבר).
בקיצור, אם ציפיתם כאן ליישור קו המוני, תרשו לנו להרגיע אתכם - זה לא קרה. - השבוע גם יצאה לדרך רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", מהלך שאמור להוזיל עלויות ליבואנים, מה שיאפשר להם להוזיל מוצרים לצרכן, והנחת המוצא היא שבעקבות כך גם ייכנסו שחקנים נוספים שיגבירו את התחרות. אבל גורמים בשוק ממהרים כבר מעכשיו לצנן את ההתלהבות ותוהים: מה מחייב, את היבואנים לגלגל את העלויות שהם חוסכים כהנחה לצרכן?
- לפי המהלך שמקדם משרד הכלכלה, רשתות המזון יוכלו להציג את מחירי המוצרים שעל המדפים באמצעות צג דיגיטלי - במקום מדבקות. אלא שכבר כיום, כשהתוכנית עוד בשלב גיבוש ההמלצות, ניתן כבר לראות מדפים שמחיר המוצרים עליהם הוא בגדר תעלומה. ההשלכות ברורות: רק שתגיעו לקופה תדעו מה המחיר. ואז מה? תלכו חזרה למדף כדי לחפש מוצר זול יותר או שתישארו כבר בעמדת הקופאית ותשלמו על המוצר היקר?