ההבטחה שהכי אהבנו שלא תקוים בכנסת הבאה
אנחנו מודים. בכל בחירות זה קורה לנו. וכיוון שבחירות הן עניין שנתי במדינה, זה כבר קורה לנו מדי שנה. אפילו שכבר היינו במקום הזה, ואנחנו יודעים להפריד את המוץ מהתבן, בכל פעם אנחנו מתפתים לבדוק את הבטחות הבחירות של המפלגות.
זו טעות. אין היום כמעט אידיאולוגיה במפלגות. לפחות, לא כזו שאפשר לנהל עליה איזו שיחת סלון כמו שהיו נוהגים פעם הורינו בימי שישי בערב עם חברים. הפוליטיקה הישראלית הפכה לתכנית ריאליטי שבה מצביעים למועמד שיעלה לשלב הבא, רק כדי שיוכל לחזור לסיבוב נוסף ושוב לבקש את קולנו.
ובכל זאת, אנחנו חופרים ומחפשים, בתקווה למצוא איזה שביב תקווה. והנה, במפתיע, צצה לה הבטחה חוצת מפלגות. לא שלום, חלילה. למה שמישהו ינסה שיהיה פה שלום? אנחנו מתכוונים לחינוך חינם מגיל אפס עד שלוש. לא ברור למה האסימון נפל רק עכשיו במפלגות שאינן בשמאל הסוציאליסטי, אבל לפתע כל מפלגה מבטיחה להפוך את התקופה היקרה ביותר בהורות לזולה.
כל מי שגידל ילד ופשט רגל בשנים הראשונות לחייו מבין את החשיבות של הצעת חוק כזאת. כולם גם זוכרים את השנים שבהם טענו רבים וטובים שחינוך חינם מגיל שלוש הוא צעד פופוליסטי שנוצר ממחאה פופוליסטית, והוא יפרק את המדינה ויכריח את שר הביטחון למכור את מטוסי ה-35F למגרשי גרוטאות כדי לממן אותו. רמז: זה לא קרה.
ואם יש הסכמה כל כך רחבה, הרי שההיגיון אומר שמפלגות ישלבו ידיים ויצעידו אותנו אל העידן החדש והנהדר הזה. אולי, פנטזנו שם לרגע, ההסכמה הזו תאפשר להתגבר על התקלות המרובות שהתגלו כשנפתחו גנים ציבוריים לבני שלוש ומעלה – תשלום לא מספיק למטפלות, מחסור בצוות והכשרה לא מתאימה. אולי, לרגע, ירגישו המצביעים שנבחרי הציבור אכן עובדים בשביל הציבור.
לא היינו עוצרים את נשימתנו. נראה שיותר משהמפלגות רוצות להעניק חינוך חינם מלידה ועד גיל 18, הן רוצות לגזור קופון פוליטי כמי שעשו זאת. במצב כזה, כל אחת מהן תתנדב לשים מקלות בגלגלים כדי שחלילה הקרדיט לא ילך למפלגה אחרת, או לנציג אחר או שחס ושלום ציבור שלא מצביע למפלגה ייהנה מההטבה הזו.
איך אנחנו יודעים? יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, מי שבפועל דואג לתקציבים, אמר במסגרת הפרויקט המשותף שלנו ושל פאולה וליאון לקראת הבחירות שמהלך רוחבי כזה הוא פופוליסטי. "אם נאשר לכולם, זה יפגע במשפחות ממעמד הביניים שיאלצו לממן את חוק חינוך החינם עבור משפחות מרובות ילדים", הסביר. אם הם יתנו את הסבסוד למשפחות עובדות בלבד - תקום התנגדות מצד המפלגות החרדיות ואלו שרוצות לשמור איתן על יחסים טובים.
לא ננצח בתכנית הריאליטי הזו. לא הפעם, לפחות. הנחמה היחידה שאפשר לשאוב מכך היא שהבטחת בחירות שמופרחת לאוויר בבחירות השנה, עלולה למצוא את עצמה מתקיימת בכנסת שלאחריה. בימים האלה, זה גם משהו.
מתי ימאס לסופרים לשחק את רובין הוד?
הקרב בין רשתות השיווק ליבואנים עלה השבוע מדרגה, כשתמונה שרצה ברשתות החברתיות הראתה שברשת יוחננוף החלו לייבוא נייר טואלט תוצאת טורקיה.
רק לפני שבוע פנתה סנו לרשתות השיווק בדרישה לייקר את מחירי מוצרי הנייר שלהם ב-25 אחוזים. הרשתות סירבו אבל ניצבו בפני בעיה - גם המתחרים הגדולים של סנו, קימברלי קלארק (לשעבר חוגלה-קימברלי), ביקשו לייקר את המוצרים באותו שיעור. סירוב של רשתות השיווק מעמיד את השוק בבעיה שכן קיים חשש שיהיה מחסור בנייר טואלט על המדפים. התמונה שהתפרסמה השבוע, הוכיחה כי השוק הישראלי יכול לייצר תחליפים.
כרגע מי ש"מגן" עלינו מפני עליות המחירים הן רשתות השיווק, שמסרבות לאשר ליבואנים עליות מחירים, ובשל כך, לא מקבלות סחורה ונאלצות למצוא תחליפים כדי שלא יהיה מחסור בחנויות.
השאלה היא לאורך כמה זמן הן יצליחו?
כבר בשיחה שערכנו השבוע עם אלעד חרזי, משנה למנכ"ל הרשת יוחננוף, הוא הודה כי במקרה והרשתות לא מצליחות למצוא תחליפים, או שהצרכנים לא קונים את התחליפים - הוא נאלץ לאשר לספק למכור את הסחורה במחיר שהוא רוצה. כרגע טוען חרזי, הוא זה שיספוג את העלייה, אבל ברור שזה מצב שלא יכול להימשך לאורך זמן.
השאלה היא מי ימצמץ קודם? היבואנים שנתקעים עם סחורה או רשתות השיווק שמתחילות לחוות ירידות ברווחים.
מי שאמורה להתערב היא הממשלה, אבל בפועל כנראה שמי שיכריח את הכף הם אנחנו, הצרכנים. כל עוד נקנה תחליפים ונסרב לרכוש מותגים מוכרים- המחירים לא יעלו.
הסעיף ביוקר המחיה שאף אחד לא מדבר עליו
על המחירים בסופר אתם מתלוננים אבל בדקתם כמה יעלה לכם לחדש את ביטוח הרכב שלכם? ביטוח הרכב הפך בשנה האחרונה לאחד המשפיעים ביותר על יוקר המחיה בישראל. בשוק ביטוחי רכב רכוש (ביטוח מקיף) ההתייקרויות מגיעות גם ליותר מ-60 אחוזים.
רוצים את זה במספרים? בבקשה. זוג שביקש לחדש את ביטוח הרכב, יונדאי טוסון משנת 2018, נדהם לגלות שהצעת המחיר של חברת הביטוח קפצה מ-2,604 שקלים בשנה הקודמת ל-4,245 שקלים בביטוח הרכוש הנוכחי .
המחסור בחלקי חילוף בעולם ובעיות האספקה גרם להתייקרות שלהם, מה שמייקר את התיקונים במוסכים. לראייה, עלות התיקון לחברת הביטוח התייקרה בין 50 אחוזים ל-100 אחוזים.
אבל הבעיה היותר חמורה היא שהמחסור בחלפים הביא להתפתחות שוק שחור של מכירת חלקי חילוף גנובים. כדי לספק חלפים בשוק השחור יש עלייה דרמטית בגניבות רכב, אבל המשטרה לא עושה כלום בעניין.
רק לפני חודש הוציאה המשטרה הודעה כי בשל משבר כוח האדם במשטרה, שוטרים לא יישלחו יותר לאירועי גניבת רכב, גניבה חקלאית או גניבה של כל תשתית אחרת. במסמך שכותרתו "צמצום טיפול באירועי גניבה", שוטרי הסיור התבקשו "להתייעל" ולא לשלוח ניידת במקרה של דיווחים על אירועי גניבה, ובמקום - המדווח יצטרך להגיש תלונה באופן מקוון או להגיע פיזית לתחנת משטרה.
חברת איתוראן פרסמה לאחרונה מחקר לפיו קיימת עלייה של 72 אחוזים בגניבות רכב במחצית השנה הראשונה של 2022 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי המחקר 44 אחוזים מהרכבים שניסו לגנוב אותם הם ג'יפים וג'יפונים, 27 אחוזים מהם מכוניות פרטיות.
לאור העובדות הללו חברת הביטוח מסרבות "לשאת בנטל" ולספוג את העלויות הכבדות ופשוט מגלגלת אותן הלאה - אלינו הצרכנים.
והנה עוד סעיף בהוצאות מתייקר ועולם כמנהגו נוהג.
חגיגת המבצעים מתרחבת ומצביע על פאניקה
השבוע פרסמנו כי ענקית הקניות הסינית, עליאקספרס, מתכוונת להקדים את הסייל המסורתי השנתי שלה, "סינגלס דיי", שנערך כל שנה בתאריך 11.11, ולפרוס אותו על פני שניים עשר ימים: החל מהאחד בנובמבר ועד 12 בנובמבר. על פי מקורות בהנהלת האתר, לאורך כל הימים ההנחות יהיו זהות, ולא מדובר במבצעי presale וימי שיא כמו בעבר.
עלי אקספרס היא לא החברה היחידה שהקדימה את המבצעים. המגמה היא עולמית. בחודש הקודם פרסמנו, שלראשונה אמזון פתחה עוד 2 ימי פריים דיי, ב- 11-12 באוקטובר. זוהי השנה הראשונה שאמזון פותחת שני ימי סיילים בשנה, והדבר לא מקרי: אמזון מנסה להילחם ברשתות ענק כמו וולמארט וטרגט, שהתחילה את המבצעים שלה כבר בתחילת אוקטובר.
הרשתות בפאניקה ונלחמות על ליבו של הצרכן. הן יודעות שהשנה, בגלל המצב הכלכלי הקשה, הרבה צרכנים יחשבו פעמיים אם להכניס את היד לכיס, ומנסות להקדים את המבצעים, כדי כביכול "לפרוס" את התשלומים על פני כמה חודשים.
האם זה אומר שהמבצעים משתלמים?
מצד אחד התחרות העזה תוריד את המחירים משמעותית בזמנים אחרים מאלה שהתרגלנו אליהם. כלומר, אם עד לפני שנה הסיילים החלו לקראת אמצע נובמבר, השנה כבר עכשיו אנחנו יכולים לראות הנחות משמעותיות. זה בעיקר עוזר למי שמעוניין וצריך לרכוש מוצרים מיידית.
ההיגיון אומר שככל שנמתין יותר, כבר לקראת סוף נובמבר נראה מבצעי כסאח, ולא בסוף דצמבר, כפי שהורגלנו עד כה. השאלה היא איך ינהגו הצרכנים: יתפתו להנחות המוקדמות, או ימשיכו להמתין.
בכל מקרה, עד דצמבר רוב הסחורה חייבת להיגמר כדי להציג מספרים טובים בדו"חות השנתיים. השאלה כמה סחורה תגיע עד קו הסיום.
לבן הוא הצבע הכי גרוע
הבחירות עולות לנו. בבריאות, בכרסום בדמוקרטיה, אבל בעיקר בכסף. בתחילת השבוע אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תקציב ועדת הבחירות המרכזית בהיקף של 538 מיליון שקלים. לכך אפשר להוסיף את 200 מיליון השקלים שהמדינה מעבירה למפלגות כדי שיציפו אתכם בספאם ויעלו סרטוני תעמולה שאף אדם סביר לא באמת אמור להאמין להם. מדובר בסכום שיכול היה לממן רבע מההסכם החדש עם המורים. ויש כמובן את ה"הפסד למשק" מיום השבתון השנוא כל כך על המעסיקים. 2.8 מיליארד שקל על פי הערכת התאחדות התעשיינים.
וכל זה בשביל מה? אנשי ימין שקולים יותר, שלא מעוניינים בהרס מערכת המשפט ויש להם עדיין רגישות לגזענות, מתקשים למצוא בית טבעי בין שלל המפלגות. לא בליכוד שעובד עבור אדם אחד, לא בציונות הדתית שעוד רגע תהיה בשמאל מרוב ההקצנה לימין ולא באיילת שקד שתחזור עוד מעט להיי טק. מי מהם שהחבירה של ליברמן, גנץ ולפיד למפלגות שמאל ומפלגות ערביות (שומו שמיים) מעוררת בו התנגדות, ישבור את הראש עד שיגיע לקלפי.
אנשי שמאל, מנגד, נמצאים בדילמה דומה. ההישג הגדול של העבודה ומרצ היה שלא חיבלו ביציבות הממשלה האחרונה. מעבר לכך, אג'נדת השמאל תמשיך לחכות למישהו שממש יישם אותה, או לפחות ייטה את תפקוד המשרדים שהוא מופקד עליה לכיוונה.
אם אתם ערבים ישראלים, מצבכם אפילו קשה עוד יותר. מפלגות שלא הצליחו ליצור מספיק הסכמות בשביל גוש מתפקד ובעל משמעות מחד, ומאידך מפלגת ימין דתית מוסלמית שעדיין מנסה להבין אם שיתוף הפעולה ההיסטורי שלה עם השלטון באמת מניב תוצאות.
ובכל זאת, אחרי כל התלונות והטרוניות המוצדקות, אין דבר גרוע יותר מלא להצביע. המחשבה כאילו ההצבעה לא משנה בכלל היא חוסר הבנה של המשחק, לא משנה איפה אתם ממוקמים על המפה הפוליטית. חוסר הצבעה שלכם תמיד ישרת את האינטרסים של הצד שכנגד.
במשחק הדמוקרטי, בחירות הן רק הקצה של התהליך. אם לא נוצרה המפלגה שמתאימה לכם כמו כפפה ליד, צריך להצביע למה שהכי מתקרב אליה, ולקוות לטוב. רוצים שינוי אמיתי? תשקיעו זמן ותיצרו את התנועה הפוליטית שמתאימה לכם ותתחילו לשכנע בוחרים פוטנציאליים. להיזכר שלושה חודשים לפני הבחירות לא עונה על ההגדרה הזאת. אף אחד לא מתעניין בזה שנשארתם בבית, אף נבחר ציבור לא מתרגש מהפתק הלבן. גישה כזו משמרת את הסטטוס קוו הרבה יותר מהצבעה למפלגות הקיימות.
אנשים בוגרים מבצעים בחירות לא נעימות כל החיים שלהם. אתם לא ילדים. לכו לקלפי.