ליאור בן אבי נצר (45), אסטרטגית בתחום הבריאות ואימא לשלושה ילדים מקרית אונו, נסעה לבילוי זוגי בירושלים לפני כשבוע. את הערב הרומנטי היא סיימה במיון.
"יצאנו מהמלון לאכול משהו קטן. הייתי באווירת חופש נעימה", מספרת ליאור, "עצרנו לפני מעבר חצייה והמתנו עד שעצר אופנוע ולידו רכב, הודינו להם עם היד כשירדנו בבטחה לכביש, ומשום מקום התפרץ לכביש שליח אשר רכב על אופניים חשמליים, במהירות גבוהה, ועקף את הרכב מצד שמאל. כנראה שהוא ראה את בעלי לפני שראה אותי והחל בעצירה, אבל הוא עדיין נסע מאוד מהר ופגע בי. נפלתי וקיבלתי מכה בראש, מה שהוגדר כזעזוע מוח. אחרי שפגע בי, המשיך לנסוע ואז חזר ואמר שהוא ממהר לשליחות. בעלי אמר לו שהוא לא יכול ללכת עד שלא מגיעה משטרה ואמבולנס, אבל הוא פשוט נסע ואין לנו דרך לאתר אותו.
"השליח הזה, שהעבודה שלו היא לטוס ברחובות ירושלים, כאשר הוא לא מכיר או לא מכבד את חוקי התעבורה, הוא פצצה מתקתקת, אצלי זה הסתיים בפגיעת ראש וחבלות בגפיים, בפעם הבאה זה יכול להיגמר במוות".
מתחילת השנה ועד אמצע יוני, הגיעו 1,028 פצועים בתאונות קורקינט או אופניים חשמליים למיון רק בבית החולים איכילוב בתל אביב. ברחובות תל אביב שועטים מאות ואלפי רוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים מדי יום, ואין נתון ידוע על מספר כלי הרכב השמישים. במסמך ממשלתי שפורסם בשנת 2018, צויין כי להערכת המנהלת לתכנון תחבורתי לישראל, בסוף שנת 2017 היו קרוב לרבע מיליון זוגות אופניים חשמליים שמישים, על פי הערכת המכון לגיאוקרטוגרפיה, מדי שנה נרכשים כ-25,750 זוגות חדשים.
אלון מזרחי הוא סופר ואקטיביסט המתגורר במרכז ת"א. יש לו תינוקת בת שנה וחצי, שכמעט נפגעה מספר פעמים על ידי רוכבי אופניים או קורקינטיים חשמליים. "לפני חודש וחצי ילד בן 16 נסע בקורקינט בשיא המהירות עם סמארטפון ביד, היא הייתה מטר ממני. הוא ראה אותה בשנייה האחרונה, סטה ולא פגע בה. לפני שבועיים הלכתי ברחוב, חשבתי על מה שאני צריך לקנות או לעשות, ופתאום רוכב עובר לידי במהירות אדירה ולא ראיתי אותו מגיע, חצי מטר מאיפה שעמדתי ויכולתי להיפגע בצורה אנושה. זה קורה כל הזמן בתל אביב, הרחוב הפך להיות שדה קרב".
בדו"ח של מכון הטראומה הלאומי שפורסם לפני כשנה, נרשמה עלייה של 230% במספר הנפגעים בשנת 2019 כתוצאה מתאונות בהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים. רבע מכלל המאושפזים מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בישראל בשנה זו היו בתל אביב.
השוק מופקר
מזרחי ובן אבי נצר החליטו להרים את הכפפה ולארגן מחאה בתל אביב כדי להפוך את המרחב הציבורי לבטוח יותר עבור הולכי הרגל. לקבוצת המחאה שהקימו מצטרפים מדי יום אנשים רבים, אנשי תוכן, מחקר, משפטים, טכנולוגיה, קשרי ממשל, עיצוב, יח"צ ואסטרטגיה, ביניהם גם ליאור בן אבי נצר.
הקבוצה מגבשת בימים אלה מסמך דרישות מפורט. בין היתר, היא דורשת ממשרד התחבורה לחייב את נוסעי כלי הרכב החשמליים לשים מספר זיהוי, בדומה לרוכבי אופנוע, וכן, לשלם ביטוח על מנת שלא יווצר מצב שבו קרתה תאונה או פגיעה, והנפגע לא יהיה מבוטח ויעמוד מול שוקת שבורה, כפי שקורה עכשיו. שלישית, דורשת הקבוצה רישום ורישוי של הדו גלגליים הממונעים.
"כיום השוק הזה מופקר לחלוטין. רוכבים נוסעים במהירות אדירה, אף אחד לא יודע כמה כלים כאלה יש, מי רוכב עליהם, זה בדיוק כמו כל כלי תחבורה אחר", אומר אלון, "כבר 7-8 שנים שיש עלייה מאסיבית במספר הרוכבים, המשטרה וגם הרשויות המקומיות לא מתייחסים לכלים חשמליים כנושא שדורש אכיפה, בעוד שהמדרכות הפכו לכבישים, הולכי רגל חשופים לפגיעות וזה לא מעניין אף אחד. השליחים הם הכי מסוכנים כי מתגמלים אותם בהתאם להספק ויש להם תמריץ לנסוע במהירות, ולדרוס אם צריך, כדי שההמבורגר יגיע יותר מהר".
"המטרה היא שהקבוצה הזו תהפוך לקבוצת לחץ פוליטית, כדי להכריח את השלטון לפעול", אומרת ליאור, "אנחנו נפגין, ניפגש, ניזום, נפעיל לחץ, נהיה נוכחים בשיח הציבורי. אנחנו דורשים חקיקה, אכיפה, הסדרה לשוק הפרוץ והפראי של הכלים החשמליים. הגיע הזמן לשים סוף להפקרות, ולהחזיר את המדרכות, מעברי החציה, והפארקים להולכי הרגל".
בקבוצה שבה הקים אלון, משתפים גולשים רבים בחוויות שלהם מפגיעות על ידי רוכבי אופניים או קורקינטיים חשמליים. אחת הנשים העלתה פוסט שבו סיפרה שהילד שלה למד לרכב על אופניים רגילים, וכשהוא נפל, הוא נדרס על ידי רוכב אופנים חשמליים. "כל אדם שאני פוגש מספר סיפור דומה, לאיכילוב מגיעים אלפי נפגעים בשנה, כולל פצועים קשה והרוגים, אני חייב לקדם את הנושא הזה לפחות עבור הילדה שלי, ולהוריד את רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטיים מהמדרכות", אומר אלון.
נפגעתם על ידי דו גלגלי חשמלי? תשכחו מלתבוע את הביטוח
באוקטובר 2018 החליטה הממשלה לקבל את "התכנית הלאומית להגברת בטיחות הפעלתם של כלים חשמליים" (אופניים וקורקינטים חשמליים), שהציע משרד התחבורה. בתוכנית מוצע לקבוע הליך הכשרה לנוער לרכיבה על כלים חשמליים, בשיתוף משרד החינוך, שבסיומו תנפיק רשות הרישוי אישור כשירות לכל רוכב, לקדם את הצעת החוק בדבר חיוב רוכבי אופניים חשמליים לחבוש קסדה בדרך עירונית בכל גיל, לחייב רישיון נהיגה לרוכבי אופניים חשמליים, לשפר את האכיפה ועוד. כיום, שלוש שנים אחרי, על אף שכביכול התקבלו החלטות, בפועל - האכיפה כמעט אפסית.
על פי החוק, כל אדם שנוהג בכלי רכב, דו גלגלי או ארבע גלגלי, מחוייב בביטוח, שמגן עליו ועל צד שלישי שעלול להיפגע. מה קורה כאשר יש תאונת פגע וברח? פונים לקרנית - תאגיד ציבורי שהוקם ב-1975 מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. קרנית מטפלת בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים, שאינם יכולים לתבוע ביטוח על הנזק שנגרם להם, במקרים של תאונות "פגע וברח" או נפגעים מרכב שהיה נהוג על ידי נהג חסר רשיון נהיגה, מרכב גנוב, וכו'.
אך אם הולך רגל נפגע בתאונת פגע וברח, על ידי רוכב קורקינט או אופניים חשמליים, בדיוק כפי שקרה לליאור בן אבי נצר, קרנית לא תפצה אותו, כי אופניים וקורקינטים חשמליים לא מוכרים בקרנית ככלי רכב. "זו הסיבה שהדו גלגליים החשמליים חייבים להיות מבוטחים ומסומנים, כי במצב המתקיים כיום, אנחנו הולכי הרגל נשארנו לבד, המדינה מפקירה אותנו ומעודדת את הרוכבים על הדו גלגליים לפגוע ולברוח", אומרת בן אבי נצר.
משרד התחבורה: "גיבשנו תכנית חדשה"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: משרד התחבורה מקדם ומתקצב פרוייקטים של שבילי אופניים עירוניים ובינעירוניים בכל רחבי הארץ, בהתאם לבקשות הרשויות המקומיות ובכלל.
השרה מיכאלי רואה בהליכתיות ובתנועה בטוחה להולכות והולכי רגל מטרה שיש לקדמה באופן בהול. משרד התחבורה החל להסדיר את נושא התקינה, הרכיבה והבטיחות של קורקינטים ואופניים חשמליים בתקנות עוד בשנת 2014 והשרה מתכוונת להסדיר את התחום כולו לאחר העברת התקציב.
על פי החוק כיום, הרכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים מותרת מגיל 16 ומעלה, בכביש או בשבילי אופניים בלבד. כמו כן, חל איסור מוחלט על רכיבה במדרכות. משרד התחבורה יעשה כל שביכולתו על מנת לקדם בהקדם האפשרי סלילת שבילים ייעודיים לתחבורה קלה על מנת לוודא בטיחות מירבית לנוסעות והנוסעים, ולא פחות חשוב - להולכות והולכי הרגל.
משרד התחבורה גיבש תכנית חדשה, הכוללת שורה של צעדים מעשיים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. התכנית מתייחסת לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.
משרד התחבורה הסדיר את התקנות והחוקים המתייחסים לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים בפקודות ותקנות התעבורה.
באשר לנושא האכיפה, האכיפה על השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים הינה באחריות משטרת ישראל.