לאן הגעתי?
ליאורה (כל השמות בכתבה בדויים) הזמינה טיסה לסן חוזה קוסטה ריקה , בכוונה להתחיל שם את הטיול לדרום אמריקה . אבל כשהקליקה על יעד הטיסהף היא לא שמה לב כי יש עוד מדינות בהם יש עיר בשם סן חוזה (דאל קאבו- מקסיקו, בפיליפינים ובקליפורניה ארצות הברית) .
כשקיבלה את כרטיס הטיסה היא באמת קצת התפלאה כשהיעד היה ארצות הברית, ומאחר והייתה לה ויזה בתוקף לארצות הברית חשבה שמדובר בעצירת ביניים. כשהמטוס נחת, והיא הבינה שזה היעד הסופי נאלצה לרדת מהמטוס, למצוא לעצמה מלון, ולרכוש מחדש כרטיס טיסה מקליפורניה לקוסטה ריקו במאות דולרים.
המלצת המועצה לצרכנות: מומלץ תמיד בהזמנת כרטיס טיסה לקורא את התאריך, השעות והיעד על מנת להימנע מטעויות . במידה והזמנתם דרך סוכן נסיעות – באחריות שלו לוודא עמכם את הפרטים
חוזרים לפני שנוסעים?
מאיה רצתה להפתיע את בן זוגה לכבוד יום הנישואים, ולנסוע לסוף שבוע בפריז., הזמינה זוג כרטיסי טיסה לסוף שבוע ארוך בעיר האורות.היא נכנסה לכמה אתרי הזמנות על מנת להשוות מחירים, וקפצה על הצעה זולה ומשתלמת. היא רק לא שמה לב שההצעה היא לימי שני עד חמישי ולא חמישי עד שני כפי שרצתה. כשפנתה לחברה נדרשה לשלם מחיר מלא על תיקון הטעות.
המלצת המועצה לצרכנות: מומלץ לפני שמשלמים לבדוק שוב לא רק את תוקף הדרכון, אלא את פרטי הכרטיס. בכל אתר הזמנות רובריקת בחירת התאריכים שונה , מומלץ להדפיס את ההזמנה או לעשות צילום מסך, על מנת לחסוך עוגמת נפש.
זה לא כל כך נעים לראות מלון סגור
שירה, תושבת הצפון, הזמינה לה ולבן זוגה חדר במלון מפנק בהרצליה של רשת מלונות גדולה באמצעות אתר הזמנות מוכר במחיר אטרקטיבי. שמחים ונרגשים הם הגיעו ביום המיועד לבית המלון, וחנו, על פי ההוראות שקיבלו בהזמנה, בחניון שמתחת למלון שלהפתעתם היה חשוך לגמרי.
הם גיששו בחשיכה את דרכם לקבלה בחושבם שיש אולי הפסקת חשמל זמנית. אולם כשדחפו את דלת הכניסה מחדר המדרגות ללובי המלון , הופתעו לגלות שהמלון ריק וסגור. כשהתקשרו לרשת המלונות נאמר להם כי המלון סגור בשל הקורונה. רק לאחר דין ודברים ממושך הופנתה למלון אחר בדרגת תיירות נמוכה ממה שהזמינו.
המלצת המועצה לצרכנות: מה צריך לעשות כשמזמינים דרך האתרים השונים? לאחר קבלת הוואוצ'ר - להתקשר למלון על מנת לוודא שההזמנה נקלטה אצלם כראוי כפי שהזמנתם.
גינה לי חביבה
מוטי חשק במערכת ישיבה חדשה לגינה, ואף מצא כזו במחיר סופר אטרקטיבי שנמכרה בסייל מיוחד. כשהגיע הביתה מהדואר ופתח את החבילה- הופתע לגלות את המערכת שהזמין- בדיוק בדיוק כמו בתמונה אבל יכולה לשמש כמערכת לבית הבובות של ביתו בת ה- 5.
המלצת המועצה לצרכנות: במקרה של הטעיה, כשלא מצוין תיאור מדויק של המוצר, והמידות של הרהיטים צרכן רשאי לבטל את העסקה ולקבל את הכסף בחזרה. במקרה הזה הצרכן העדיף להשאיר את המערכת לביתו למשחק.
מישהו הזמין לול תרנגולות?
חיים ערך את הקניה השבועית מהסופר באונליין. הוא רצה להזמין ביצים, אבל מאחר והביצים מגיעות בתבנית של 12 בחבילה, והמחיר הוא לחבילה אחת, לחץ משום מה על כמות של 12 בחושבו שהוא מזמין 12 ביצים ולא 12 תבניות. כשהגיע השליח הופתע לגלות שיש לו 144 ביצים שאין לו מה לעשות איתן ויותר מכך – אין לו מקום במקרר.
תלונות דומות הגיעו למועצה העל אנשים שהזמינו בטעות שני קילו גבינה צהובה במקום חבילה של 200 גרם, עשרות גביעי יוגורט וארגזים של קרמבואים.
המלצת המועצה לצרכנות: חייבים לזכור כי החוק אוסר על קבלת מזון בחזרה כך שבמקרה של טעות כמותית בהזמנה- שאתם ביקשתם לא ניתן לקבל את העודפים בחזרה. מומלץ לערוך קניות ממחשב ולא מהנייד, להקדיש תשומת לב לפרטים, ולבדוק לפני שמשלמים את הרשימה פעם נוספת.
תוכי (לא) מדבר
איציק ביקש לשמח את ילדיו ורכש עבורם בחנות לבעלי חיים, תוכי מדבר במאות שקלים. אלא שהתוכי לא ממש דיבר. הוא פשוט לא הפסיק לצרוח. אחרי כמה ימים, כשהצרכן הבין כי לא מדובר בהסתגלות או בגעגועים של התוכי, הוא ביקש להחזיר את התוכי לחנות וסורב.
המלצת המועצה לצרכנות: צריך לזכור כי בעל חיים הוא לא מוצר, לכן, לפני שאתם חושבים על הכנסת בעל חיים למשפחה- תבדקו האם אתם אלרגיים, האם תוכלו לעמוד במחויבות של הטיפול בו , והאם אתם מוכנים להוצאה הכספית (לא גדולה אבל עדיין יש לקחת אותה בחשבון) .
מעבר לכך, תקנות ביטול עסקה אינן חלות על בעלי חיים, ולא בכדי רכישת בעלי חיים עדיין נקרית "אימוץ" ולא רכישה.
תפילות וישועות
"רוצים להתחתן בשנה הקרובה? מעולה, שלמו 2,315 שקלים (מחיר מבצע!) ומובטחים לכם חופה וקידושין בתוך 12 חודשים".
מעיין, רווק שנואש מעולם הדייטים, הלך שולל אחרי הבטחות של רב, שפרסם כי פיתח שיטה ייחודית למציאת הזיווג המיוחל. לאחר שהעביר לו את התשלום ולא מצא את הכלה המיועדת בפרק הזמן המובטח, ביקש לקבל את כספו בחזרה. הרב טען כי הוא לא התפלל מספיק חזק, ולכן האַשְמה באי מציאת הזיווג טמונה בו וסירב להשיב לו את כספו.
המלצת המועצה לצרכנות: מדובר בשירות לכל דבר ועניין כשהספק אמור לפעול באופן אקטיבי למציאת מועמדים לשידוך ולא רק ייעוץ לקידום העניין באמצעות תפילות. לכן עולה חשש להטעיה בעניין התועלת שהצרכן יכול להפיק מהשירות. באם עניין חובת התפילות לא עלה בעת חתימת ההסכם, הוא זכאי לביטול העסקה והשבה מלאה של הכסף.
אין מה שרצית? קחי מושב אסלה
חגית הזמינה דרך אתר קופונים ידוע מזרון לכלבים. כמה ימים לאחר מכן הגיעה ההזמנה, אבל בתוך החבילה היא גילתה מושב לאסלה.. כשהתקשרה לספק והודיעה על הטעות, היא הופתעה לגלות שלא מדובר בטעות תמימה במשלוח אלא שהמזרון שהזמינה אזך מהמלאי והספק החליט לשלוח במקומו מושב לאסלה.
היא פנתה גם לשירות הלקוחות של חברת הקופונים וגם לספק בדרישה לקבל את הכסף, אל האמר לה שהנושא בבדיקה.
המלצת המועצה לצרכנות: במקרה של אי התאמה (קבלת מוצר אותו לא ביקשת), לצרכן זכות לבטל את העסקה ולהשבה מלאה של הכסף, כשהחברה חייבת להשיב את הכסף ללא דמי טיפול וביטול, כשהאיסוף/הובלה על חשבון העסק. אם לא ישיבו- יש עילה לתביעת פיצוי ללא הוכחת נזק עד 10,000 שקלים.