ילידי דור ה-Z (גילאי 7-24) שונים מהותית מילידי הדורות הקודמים להם. צעירים אלה נולדו לעולם דיגיטלי, הם משתמשים באופן קבוע בטלפונים ניידים ובמספר רב של פלטפורמות, אפליקציות ורשתות חברתיות. עד למשבר הקורונה, דור ה-Z גדל באווירה יציבה, עם כלכלה חזקה באופן יחסי לדורות הקודמים. אולם, כל זה השתנה באופן דרמטי כשמשבר הקורונה פרץ והותיר את דור ה-Z בתחושות של חוסר ודאות. ישנן כבר עדויות ברורות לכך שהשכבה הבוגרת של דור ה-Z (גילאי 18-24) נפגעה באופן משמעותי ממשבר הקורונה בהיבט התעסוקתי.
משבר הקורונה הביא עימו שינויים גדולים, מהירים ומאתגרים למדי. האתגרים העולים מתוך המשבר מחייבים יכולת התמודדות וחוסן נפשי. עם זאת, נראה כי בהשוואה לדורות הקודמים, מחקרים שנערכו בקרב דור ה-Z עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, מעידים על כך שדור ה-Z סובל משיעורים גבוהים יותר של מקרי דיכאונות וחרדה ולתחושה שהם זקוקים לתמיכה נפשית.
שאלות גדולות ומהותיות עולות לגבי הדור הצעיר: איך משבר הקורונה משפיע על אפיוניו של הדור הצעיר? מהם מאפייני הצעירים הללו כיום, מספר חודשים בתוך המגפה?
מחקר שנערך על ידי ד"ר טלי תאני-הררי (MBA, המרכז האקדמי פרס) ד"ר ליעד ברקת-בוימל (ייעוץ ופיתוח ארגוני, המרכז האקדמי פרס) וד"ר ירון סלע (המרכז הבינתחומי) ביקש לבחון שאלות אלה, תוך התמקדות בהתנהגות הצרכנית ובהעדפותיהם השכבה הבוגרת יותר בקרב צעירי דור ה-Z בתקופת משבר הקורונה. מטרת המחקר הייתה להבין טוב יותר את האפיונים של צעירים אלה, צעירים שבשנים הקרובות יהפכו לבעלי קריירה ובעלי משפחות, כך תתאפשר הצצה אל העתיד ולהבין טוב יותר את המגמות העתידיות.
המחקר נערך באוקטובר 2020 וכלל סקר בקרב 687 נבדקים בין הגילאים 18 ל- 24 ישראלים יהודים (גיל ממוצע 21).
78% מהנשאלים ציינו כי הם מעדיפים שתהיה להם עבודה קבועה באותו ארגון (על פני מעבר תכוף בין ארגונים). כשנשאלו לגבי העדפות ההשכלה, ציינו 68% מהנשאלים שהם מעדיפים ללמוד לקראת תואר פורמאלי על פני לימודי קורס במסגרות קצרות טווח
אחת המסקנות המרכזיות העולות ממחקר זה הינה שהצעירים הללו מחפשים יציבות, בטחון ועצמאות בתחומי חיים שונים. בתחום התעסוקה לדוגמא, 78% מהנשאלים ציינו כי הם מעדיפים שתהיה להם עבודה קבועה באותו ארגון (על פני מעבר תכוף בין ארגונים). כשנשאלו לגבי העדפות ההשכלה, ציינו 68% מהנשאלים שהם מעדיפים ללמוד לקראת תואר פורמאלי על פני לימודי קורס במסגרות קצרות טווח. גם כאשר התבקשו הצעירים לדמיין את חייהם בעוד כעשור, בלט הרצון ביציבות. למשל, 88% מהצעירים ציינו כי הם ירצו לגור בדירה בבעלותם, 87% מתכננים לרכוש רכב, ואחוז דומה (82%) מתכננים להתחתן ולהביא ילדים.
כל אלה משקפים צעירים המבקשים ליצור לעצמם מסגרת יציבה וארוכת טווח, צעירים שאינם מעוניינים בחיים תזזיתיים בהם עוברים ממשרה למשרה, מדירה שכורה אחת לאחרת, מקורס אחד לאחר. יש לעקוב אחר המגמה המתוארת כאן לאורך זמן, אך נראה שהצעירים שגדלו עם טלפון סלולרי ביד מגיל מאוד צעיר, עם עומס גירויים שיווקיים בלתי נגמר, הצעירים שרצו הכל כאן ועכשיו, מביעים במחקר זה עמדות קצת שונות ממה שהיה כאן לפני הקורונה: צעירים המבקשים עתיד בטוח ויציב, גם במחיר ויתור על שכר גבוה יותר ותועלות נוספות.