על רקע האיחור ברכבת ישראל שלשום (ב') – בשל תקלת איתות שאירעה באזור שפיים ותקעה אלפי נוסעים בתחנות תל אביב, ורפורמת "דרך שווה" המביאה עימה מודל חדש לתשלום בתחבורה הציבורית – החלטנו לבדוק את ההבדלים בין ישראל והעולם בהתנהלות ומחירי התחבורה הציבורית.
שתי דרכי נסיעה עיקריות בארץ: רכבת ואוטובוס, כשהרוב המוחלט של האוכלוסייה נוסעים באוטובוסים בתוך הערים וגם בנסיעות בין עירוניות. הרכבות משמשות למעבר בין עירוני בעיקר.
מה טווח המחירים?
על פי הרפורמה החדשה שנכנסה לתוקף ב-1 לאוגוסט, נסיעה בודדת בטווח של עד 15 ק"מ תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעבר בלתי מוגבל בין קווים בתוך 90 דקות. אוטובוס אזורי בטווח של עד 40 ק"מ יעלה 12 שקלים ונסיעה בטווח של עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים. על נסיעה מעל 120 ק"מ תשלמו 27 שקלים. התעריפים לנסיעה ברכבת יקרים יותר, ועומדים על 9 שקלים לנסיעה עירונית או מקומית (עד 15 ק"מ). נסיעה של עד 40 ק"מ תעלה 18 שקלים, על נסיעה של בין 40 ל-75 ק"מ תשלמו 24 שקלים, על נסיעה של עד 120 ק"מ 27 שקלים ומעל 120 ק"מ 48 שקלים.
מחירו של חופשי-חודשי-ארצי ללא מגבלה על 225 שקלים בלבד, ואילו חופשי-חודשי-ארצי משולב רכבת ואוטובוס יעלה החל מ-255 שקלים לטווח של עד 15 ק"מ ועד מחיר מקסימלי של 610 שקלים ללא כל מגבלת טווח.
ביישובי הפריפריה תינתן האפשרות לרכוש כרטיס חופשי חודשי בסכום של 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 ק"מ. היישובים שלא יהיו זכאים להנחה זו הם כל היישובים שבגוש דן, מטרופולין ירושלים, מטרופולין חיפה ויישובי השרון וחוף הכרמל, ואלה יוכלו לרכוש רק את האפשרות של חופשי ארצי ב-225 שקלים.
מתוך אתר משרד התחבורה
ילדים ונוער (גילאי 18-5) יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי בהנחה של 50%. מלבד ילדים ונוער, גם פנסיונרים, אנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם.
סטודנטים/ות ימשיכו ליהנות מ-33% הנחה על הטענת כסף לכרטיס (ערך צבור) ו-50% הנחה על "חופשי סמסטריאלי/שנתי".
הנחת הערך הצבור ניתנה בעבר על מנת לעודד את הנוסעים והנוסעות לעבור מתשלום במזומן לכרטיס הרב קו. מבוטלת אבל מי שהטעין כבר יהיה להשתמש ביתרה גם לאחר כניסת "דרך שווה" לתוקף.
איך משלמים על התחבורה הציבורית?
את המנויים החדשים ניתן לרכוש מהיום באפליקציות "רב קו אונליין" ו"רב פס", ברשתות הפארם, בקיוסקים נבחרים ובנקודות ההטענה. נוסעים המשלמים באמצעות יישומוני התשלום בתחבורה הציבורית: מוביט, רב-פס, פנגו וסלו (לשעבר סלופארק) – נהנו מתעריפי הרפורמה כבר מה-25 ביולי, ובסוף אוגוסט יחושבו עבורם הנסיעות ויחויבו בהתאם לתעריף המשתלם ביותר בסוף החודש – נסיעה בודדת, חופשי יומי, או חופשי חודשי מותאם.
כמו כן, הרפורמה תאפשר לראשונה תשלום באשראי ובאפליקציות תשלום, ללא פערי מחירים בין אמצעי תשלום שונים כפי שהיה עד כה. הפיילוט צפוי להתחיל לפעול בחברת דן ובשלב הראשוני התשלום בכרטיס אשראי לא יאפשר הנחות אינדיבידואליות וזאת עקב פערים טכנולוגיים.
האם יש איחורים
יש איחורים כל הזמן. אין הרבה מה לעשות חוץ מלהתלונן באתר ולקוות לטוב. יש אנשים שתבעו בתביעות קטנות וזכו. לפי החוק מותר לאוטובוס להעלות עד 20 נוסעים בעמידה, ולאחר מכן אסור לו להעלות יותר נוסעים חדשים עד שהאוטובוס לא מתרוקן.
האם יש החזרי נסיעות מהמעסיק ואם כן כמה?
סכום החזר הנסיעות עבור יום עבודה הוא שווי הוצאות הנסיעה של העובד בפועל עד למקסימום של 22.60 שקלים ליום (גם אם העובד הוציא בפועל סכום גבוה יותר בכל יום). עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו זכאי להחזר הוצאות נסיעה עבור כל יום שבו השתמש (או עשוי היה להשתמש) בתחבורה, פרט להסעות מטעם המעסיק, כדי להגיע למקום עבודתו.
גובה ההחזר עבור הוצאות נסיעה נקבע לפי שווי הוצאות הנסיעה ליום עד למקסימום הקבוע בחוק, או עלות כרטיסייה לכל הנסיעות הנדרשות, או לפי עלות כרטיס "חופשי חודשי" - לפי הזול מבניהם. זה יוצר מצב בעייתי שכן עכשיו הפערים בין הרכבת לאוטובוס גדלים, והמעסיק מחויב לשלם את המינימום ההכרחי. מה יעשה מי שרגיל להתנייד ברכבות ועכשיו החוק מאפשר למעסיק לשלם רק על אוטובוסים כי זה יותר זול?
ולשם השוואה בדקנו: מה קורה באירופה?
"דרכי הנסיעה האופציונליות בספרד הן רכבות מהירות, רכבות רגילות, אוטובוסים ומטרו", מספר בן יהב נבט המתגורר בספרד. "בתוך ספרד נוסעים ברכבות מהירות, כאשר מדריד נמצאת במרכז וממנה מחליפים רכבות לערים אחרות. כמו כן בכל עיר גדולה יש שדה תעופה וישנן טיסות פנים ארציות".
"הרוב המוחלט של האוכלוסייה נוסעים במטרו", קובע נבט. "הכל תלוי במסלול הנסיעה. אם אוטובוס יותר קצר - נוסעים באוטובוס. התדירות מאוד גדולה, אז זה נוח מאוד".
מה טווח המחירים?
עלות קבועה לכל הנסיעות ולכל השעות. כרטיס עולה 2.4 יורו ל 70 דקות. כאשר בראשון לספטמבר, כשמסתיימת עונת הקיץ העלות יורדת ל 1.2 אירו. נסיעה מחןץ לעיר תעלה 2–30 יורו, תלוי במרחק. מנוי חופשי חודשי לכל סוגי התחבורה הקיימים (אוטובוסים, רכבות, רכבות מהירות, מטרו) . בעונת הקיץ מנוי עולה 40 יורו לחודש (134.79 שקלים) ובראשון לספטמבר המחיר יורד ל - 20 יורו (67.40 שקלים). העלות שווה לכולם ואין הנחות".
איך משלמים על התחבורה הציבורית?
"באוטובוס אפשר לשלם לנהג. המטרו קונים במכונות".
האם יש איחורים ואם כן מה עושים?
אין איחורים. ההפך - יש שפע של אוטובוסים ורכבות. לא ממתינים יותר מ 5 דקות לאוטובוס, ו - 3 דקות למטרו.
האם יש החזרי נסיעות מהמעסיק ואם כן כמה?
אין חובה להחזר נסיעות. אבל זה תלוי במעסיק.
אם חשבתם שבספרד יש המון אופציות לנסיעה, חכו שתראו את אנגליה. "בלונדון יש המון אופציות להתנייד כי זו עיר ממש גדולה, יותר גדולה מניו יורק. יש האזור של ווסט אנד ויש האיסט, יש מעל הנהר ומתחת לנהר", מספרת שרון צובלי המתגוררת בעיר.
"אוטובוס הוא הכי זול מכל האופציות, אבל האוטובוסים כאן עוצרים בכל רחוב אז זה לוקח יותר זמן לפעמים. אני אוהבת דווקא לנסוע בו כי אני יושבת במקום למעלה וזה יפה להסתכל וליהנות מהדרך, לא אכפת לי מהזמן. יש לנו את הטיוב TUBE שזה כמו מטרו, זו רכבת מתחת לאדמה ורוב האוכלוסייה כאן משתמשת בזה. אליזבת ליין - זה חלק מה-TUBE אבל הקו מתפקד כנפרד כי זה מגיע למקומות אחרים, וזה קו חדש שנפתח לא מזמן. האובר גראונד, זו רכבת אחרת מעל האדמה, DLR - זו רכבת בלי נהג והיא גם מעל האדמה. ההבדל ביניהן היא המקומות בהן כלי התחבורה הללו פועלים", היא מספרת. "מחוץ עיר יש רכבות רגילות".
דרך נוספת להתנייד בתוך העיר היא באמצעות סירות. "אפשר לקחת סירה כמו מונית. בגלל שנהר התמזה עובד באמצע העיר, חברת אובר קנו מלא סירות ואפשר לעלות על סירה כמו מונית וזה עוצר במקומות אחרים בלונדון, זה עולה כפול מהאוטובוס והטיוב אז אני פחות משתמשת, אבל למשל יום אחד הייתה שביתה ולא היו אוטובוסים ולא היה טיוב אז הארוס שלי נסע עם הסירה לעבודה".
מה טווח המחירים?
"יש משהו שנקרא peak שזה הזמן שרוב האנשים נוסעים לעבודה (סביבות 6:30–9:30 ו-16:00–19:00) והמחירים בשעות האלו גבוהים מבשאר היום. אם נוסעים באזור 1–2 (נסיעה במרכז העיר) המחיר נמוך יותר. אם נוסעים באזור 1-6 (נסיעה יותר מרוחקת) המחיר יהיה יקר יותר
איך משלמים על התחבורה הציבורית?
"אפשר לשלם עם אוייסטר קארד (כמו רב-קו), יש כרטיס טרוול קארד (זה כרטיס חודשי, לרוב זה תלמידים או זקנים) ועם כרטיס אשראי. רוב האנשים משתמשים בכרטיס אשראי.
מינוי חופשי חודשי עולה בהתאמה: אזור 1-2(נסיעה במרכז העיר): 147.50 פאונד (588.99 שקלים), אזור 1-6 (נסיעה בפרוורי העיר): 270 פאונד (1,078.14 שקלים), אזור 1–9 (נסיעה לכל קצוות העיר): 384.50 פאונד (1,535.35 שקלים)".
"יש כאן מגוון סוגי אוכלוסיות שמקבלים הנחות: מי שהיה בצבא מקבל הנחה, סטודנטים בסטאז', הנסיעה חינם עד גיל 10 באוטובוסים ובטיוב, ומעבר לזה תלמידי בי"ס - עד גיל 18 יש גם אופציות להנחות עם כרטיס. נכים ופנסיונרים בני 60 ומעלה".
יש איחורים? ואם כן, מה עושים?
"לפעמים יש. לדוגמה רכבת שיוצאת מלונדון למחוץ מלונדון אם היא מאחרת בזמן מסוים את מקבלת את כל הכסף בחזרה.אוטובוסים גם יכול לאחר בדקה לפה או לשם. אם זה קורה אז את מוצאת דרך חלופית אחרת ויש המון אופציות".
יש החזרי נסיעות מהמעסיק? ואם כן, כמה?
"בגדול אין החזר נסיעות. רק אם את גרה בלונדון ואת צריכה להגיע לעיר מרוחקת לפגישה, אז יחזירו לך את הכסף של הדלק או יקנו לך את כרטיסי הרכבת".
לעוד בדיקות של ישראל מול העולם:
>>> איך נראית חופשת לידה בישראל לעומת שאר העולם?
>>> "12 ימי חופש בשנה. זה נראה למישהו הגיוני?"
>>> אתם חייבים להבין שכשתהיו זקנים - לא תצליחו לחיות מהפנסיה
>>> תשלום אפסי, יחס חלומי ומטפלות עם תואר: זה מה שמקבלים תינוקות בעולם
>>> איך נראית תחבורה ציבורית בעולם לעומת ישראל?
>>> בדקנו: כמה מרוויחים מורים בחו"ל לעומת ישראל
>>> היכן הכי זול לקנות מוצרי ניקיון וטואלטיקה?
>>> באיזו רשת מצאנו את סל הקניות הזול ביותר, וכמה אותו סל עולה בעולם?
>>> איפה בישראל הכי זול לקנות קרם הגנה?
>>> באיזו מדינה יותר משתלם לקנות ביגוד ספורט?