יניב סימנטוב (35) מחולון השתעמם במהלך הסגר האחרון והחליט לעשות סדר בבית. הוא מצא בעליית הגג מזוודת פוגים ישנה, מהסוג שכל ילדי שנות ה-90 מכירים, ומצא את עצמו משחק במשך שלוש שעות עם ילדיו בני ה- 10,11 ו-13 במשחק הישן והנוסטלגי.
"הם כל כך נהנו והתלהבו מהמשחק והבנתי שיש כאן משהו מפוספס", הוא מספר. יחד עם עוד שני שותפים הם החליטו להחזיר את המשחק ולהתאים אותו לילדי המאה ה-21. לשם כך הם פתחו פרויקט הדסטראט בו הם מנסים לגייס כסף כדי לייצר פוגים חדשים ולהפיץ אותם בארץ.
פוגים, למי שלא זוכר או לא נולד אז, הוא משחק שהטריף את הילדים בשנות התשעים. מדובר בדיסקית קרטון נושא דמויות שונות שצריך להפוך על צידה השני בעזרת עיגול פלסטיק הנקרא "פצץ". אם הצלחתם להפוך את הפוג על צידו המצויר - זכיתם בו. המשחק הכיל אז סדרות שונות ואוספים, שערכם הכספי עלה ככל שהם היו יותר נדירים.
"בהתחלה הפוגים הופיעו בשלושה צבעים (אדום, ירוק וכחול) ובציורים פשוטים ילדותיים. אבל ככל שהשיגעון תפס, התחילו להנפיק יותר ויותר סדרות והדימויים הפכו לסוריאליסטיים ומדליקים יותר, כאשר כל צבע מקבל אפיון אחר: סגול – פנטזיה, כתום – ציורי תעתוע, טורקיז – לוחמי פאוור־ריינגרס, שחור – מפלצות ומג'נטה – כלי רכב", נכתב בסקירה בקבוצת הפייסבוק "אספני חלומות ילדות". גם ה-"פצצים" זכו לדירוג משלהם כאשר הערך הכספי של "פצץ" עשוי פלסטיק היה הכי נמוך ו "פצץ" עשוי מתכת עלה יותר.
עד מהרה הבינו חברות מסחריות את הכוח של הפוגים והחלו להנפיק סדרות משלהם. דומינוס פיצה צירפו שקית פוגים עם כל משלוח, תנובה ציפה פוגים בקניית מעדנים, אסם צירפה שקית פוגים בכל חטיף, בסונול קיבלו פוגים על כל תדלוק, ואפילו בבנק הפועלים חילקו פוגים. כל אלו הם רק חלק מהגופים שלקחו חלק בחגיגה. עד מהרה הצטרפו תוכניות בערוץ השני ומגזינים שונים, מכיוון שהפוגים נחשבו אז לפלטפורמה שיווקית נהדרת במחיר כמעט אפסי.
סימנטוב ושותפיו רוצים להחזיר עטרה ליושנה ולהנפיק סדרות חדשות. המטרה היא לגייס 48 אלף שקלים לצורך הדפסה ושיווק של הפוגים החדשים. על הפוגים הם מתכננים להדפיס דמויות אקטואליות מעולם התוכן של הילדים, והם מקווים ליצור שיתופי פעולה שונים עם ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ערוצי היוטיוב השונים, תכניות הילדים, וכוכבי הרשת.
באתר שלהם תוכלו להזמין מראש אריזת פוגים ב- 13 שקלים או 3 אריזות ב- 30 שקלים. בכל אריזת פוגים היזמים מתכננים למכור 5 פוגים או 4 פוגים עם פצץ. מחסנית ריקה בה שומרים את הפוגים ואריזה תעלה לכם 100 שקלים.
"היום הילדים לא נאיבים"
בעבר כבר היה ניסיון לא מוצלח להחיות את ה"פוגים". בשנת 2018 בוצע ניסיון להחיות את המותג, איך לא, דרך אפליקציה. המתכנתים תכננו לסרוק את הפוגים הישנים כדי לצבור יותר סכומי כסף וירטואליים, להרוויח פוגים נוספים ולהתחרות בתחרויות ברחבי העולם פעילה. האפליקציה, כאמור, לא ממש תפסה.
מי שלא ממש מאמין בפרויקט החדש הוא המשווק המקורי, ישראל שטרן, שהביא את הפוגים לארץ בשנת 1994. "כל אחד יכול לעשות עיגולים ולמכור אותם. אין לי זכויות יוצרים מלבד השם 'פוגים'", הוא אומר ל-mako. "זה כיף אדיר שזוכרים את חבורת הזבל והפוגים שהבאתי לארץ, אבל אני לא מאמין שזה יצליח".
"היזמים פנו אלי לא מזמן ושאלו אם אני מעוניין לקחת חלק אבל סירבתי כי אני לא מאמין שזה יחזור, אבל אולי אני טועה. אם הבנתי דבר אחר ב-15 השנה בהם התעסקתי בזה הוא שאין חוקיות"
למה בעצם?
"זה עיניין של הרגלים וטיימינג. בשנים האחרונות הילדים בעיקר אוספים קלפי כדורגל, אם בכלל. בשנות ה- 90 היה אלמנט מאוד חזק של הימורים. אם את זוכרת היה נפוץ מאוד כרטיסי החישגד ואפילו הפקקים של קוקה קולה - שהיו קונים כדי לזכות בקלפים שבהם גם הייתי מעורב.
"הפוגים הזכירו צ'יפים בבתי הימורים ובגלל זה זה תפס. בנוסף היה אז עניין של האוספים. מי שהצליח לאסוף מספר סדרות זכה במדליות שייצרתי כדי לעודד ילדים לאסוף את הפוגים המקוריים, כי התחרות הייתה קשה מאוד. סדר גודל של 15 מיליון דולר. אז הילדים היו נאיביים מספיק כדי להתרגש מהמדליות האלה. היום הילדים כבר לא תמימים".
כל זה לא ממש משנה ליזמים החדשים. "היום, בתקופת הזום והסמארטפונים, כשהילדים תקועים במחשב, בפלאפון, בזום, מחובתנו כהורים, להפחית להם מעט בזמן המסך. משחק הפוגים ייקח אותם למקומות שהם לא מכירים, הם יחוו את המשחק וייקחו חלק בפעילות החברתית הפרונטאלית", הם כותבים באתר הפרויקט. "המשחק מאפשר ליצור אווירה קלילה משחררת ומגבשת בין הילדים והחברים לכיתה, מחזק את הביטחון האישי, מפריש הורמונים מעודדי תחושה טובה, מפחית מהילדים 'זמן מסך', ומחזק את היכולות המוטוריות של הילד".
"החזון הוא להושיב את הילדים על הרצפה שישחקו לגבש וללכד, במקום שיתעסקו בסמארטפונים כל היום. אנחנו בעיקר מייעדים את זה לכיתות נמוכות למרות שלא שוללים שגם הכיתות הגבוהות בגילאי היסודי ימצאו בזה עניין", מסכם סימנטוב.