לאחרונה יותר ויותר אנשים מנהלים את חייהם באמצעות האינטרנט: עושים קניות, משלמים חשבונות, מזמינים כרטיסים ואפילו פונים לבנק – והכל ברשת. כשמסתכלים על כל מגמת האונליין הזו, קשה שלא לתהות מה יעלה בעוד כעשר שנים בגורלן של החנויות הפיזיות, אלו שבהן היינו רגילים לקנות עד כה, עם הקופה, המוכרים והתור הארוך. פתאום זה נשמע ממש פרה-היסטורי, נכון?
ובכן, מתברר שעדיין מוקדם להספיד את החנויות, שמסרבות להרים ידיים מול מגמת הקניות ברשת. עובדה – רשתות רבות ומוכרות בוחרות להמשיך לתחזק סניפים פרונטליים בקניונים ובמרכזים המסחריים, בהן גם כאלו שמתחזקות במקביל אתרי קניות מקוונים. יש מי שיגידו שזה כי אין תחליף לאוזן הקשבת, לחיוך האנושי ולחוויית שירות, ועדיין, לא כולן מסתפקות בעולם הקמעונאות המוכר. לקראת העתיד שמתקרב בצעדי ענק, החברות לא נשארות אדישות ומוצאות חידושים טכנולוגיים שמטרתם למשוך את הקונים בהמוניהם. אז מהו נשק יום הדין של החנויות הפיזיות מול הקניות ברשת? לפניכם הצצה מרתקת לאיך שהקניות שלנו ייראו בשנת 2030.
סורק עור, קופונים דיגיטליים ואיפור וירטואלי
אחת מהרשתות שהשכילו להבין מוקדם מאחרות את המגמה היא סופר פארם, שמעבר לניסיונותיה לשפר את חוויית השירות עם קופות דיגיטליות שירות עצמי, רובוט אוטומטי לליקוט תרופות בבית המרקחת וסלסלות בצבעים שונים לאלו שמעוניינים לקבל שירות בחנות ולאלו שמעדיפים להימנע מההפרעה – גם גייסה טכנולוגיות חדשות וממשקים מתקדמים להעשרת חוויית הביקור בחנויות והפיכתה לאטרקטיבית ונעימה יותר.
"כחלק מתהליך ההתחדשות, אנחנו מחפשים לשלב בין העולם החדש לעולם המוכר של הקמעונאות", אומר מיכאל מיטרני, מנהל הדיגיטל והחדשנות של סופר פארם, "למשל היום הטלפון הסלולרי הופך להיות כלי מהותי בחוויית הקנייה. יש קופונים סלולריים מותאמים אישית שניתנים למימוש רק במהלך השהות בחנות. באופן כללי אנשים פותחים את האפליקציה כדי לראות את המבצעים, וזה למרות שיש את העלון המודפס. הסוד הוא לא לשנות את הסניף, אלא להביא שכבות של מידע חדש".
חידוש נוסף בגזרת המחלקות הקוסמטיות ברשת הוא מראה חכמה, שתאפשר לכם "למדוד" איפור באופן וירטואלי, מבלי שתצטרכו להתנסות באינסוף טסטרים ולהתנקות אחר כך במגבונים. "במקום למרוח את המוצרים, המראות מאפשרות לראות את התוצאה הסופית בצורה ריאליסטית", מסביר מיטרני, "בנוסף, המראות יוכלו גם 'להקליט' את סשן האיפור הווירטואלי ולשלוח לנייד לינק שיאפשר לצפות בתהליך האיפור בבית ולשחזר אותו". את החידוש שמתאר מיטרני אפשר למצוא ברחבי העולם גם בסניפי רשת Sephora, שבהם אפשר גם להזמין משלוח של המוצרים מהחנות לביתכם.
הטכנולוגיה החכמה הזאת מקבלת עוד ערך מוסף במחלקות האופטיקה של סופר פארם, שם תוכלו לצלם את עצמכם בווידאו עם מסגרות שונות, ולהשוות בין הדגמים במקום להחליף שוב ושוב מסגרות ולסמוך על הראייה המטושטשת שלכם בלי המשקפיים – כי בואו נודה באמת, אנחנו לא באמת יכולים לראות איך אנחנו נראים עם משקפיים חדשים כשאנחנו מודדים את המסגרת.
גם בגזרת הטיפוח תוכלו למצוא חידושים כמו טכנולוגיית FIT SKIN – סריקה מיקרוסקופית של עור הפנים על ידי אפליקציה מיוחדת, על פיה תוכלו לקבל המלצות למוצרים שמתאימים במיוחד לעור הפנים שלכם: נקבוביות, נקודות שחורות, קמטים או אנטי-אייג'ינג. הרציניים מביניכם בטח ישמחו לדעת שהתיעוד נשמר, ולאחר מספר שבועות אפשר לחזור ולבדוק אם הטיפול עזר או שיש צורך בתכנית טיפול חדשה. בימים אלו הטכנולוגיה הזאת כבר נמצאת בהרצה ב-110 מסניפי הרשת.
מראה, מראה שעל הקיר
חברת הסטארט אפ Syte מפתחת באופן קבוע פתרונות בינה מלאכותית ויזואלית לרשתות אופנה ועיצוב הבית, כמו חיפוש באמצעות מצלמה, מנועי המלצות ויזואליים מבוססי בינה מלאכותית ועוד. "למרות שחנויות האונליין מהוות איום על החנויות הפיזיות, קיימים כיום מגוון חידושים שנועדו להגביר את המעורבות והעניין של הצרכן דווקא כשהוא מגיע לקנות בחנות הפיזית בקניון", אומרת ליהיא פינטו-פרימן, מייסדת שותפה ו סמנכ"לית השיווק של החברה.
אחד מהחידושים האחרונים שפיתחה Syte היא מערכת שמוטמעת בטאבלט מיוחד שנמצא בחנות, שאליה יכולים הלקוחות להעלות תמונה של בגד, אביזר או תכשיט שמצאו חן בעיניהם, ולמצוא פריטים שדומים לו או משלימים אותו בתוך מלאי החנות. בנוסף פותחה גם מראה חכמה, שיודעת לזהות בנפרד כל פריט שהלקוח לובש, ולהציע לו מגוון פריטים דומים.
גם המראה החכמה וגם הטאבלט מבוססים שניהם על טכנולוגיית הבינה המלאכותית הוויזואלית של החברה – אלגוריתם מיוחד שיודע למצוא התאמה או דמיון בין מוצרים על בסיס המראה שלהם, אותו פיתח ד"ר הלגה ווס, מייסד שותף בחברה. על לקוחות החברה נמנות כיום הרשתות הגדולות בעולם, בהן מרקס אנד ספנסר, פוראבר 21, טומי הילפיגר ועוד.
"Syte מתכוונת לעשות מהפכה בחוויית הקנייה ולהפוך את תהליך מציאת המוצרים לקל ומהנה", אומרת פינטו-פרימן, "הלקוחות של היום רוצים לחפש בקלות ובמהירות את המוצרים שהם אוהבים, ומקבלים המון השראה ברשתות החברתיות. החיפוש הוויזואלי נועד לשרת את המטרה הזו בדיוק, והוא אינו נחלתם הבלעדית של חנויות האונליין, להפך – אנחנו חושבים שמותגים שישכילו לשלב את הטכנולוגיה הזו גם בחנויות הפיזיות שלהם, יצליחו לרענן את חוויית הקנייה באופן משמעותי".
שופינג בלי שקיות? קנינו
מעבר לרשתות עצמן, חברות היי טק רבות עמלות על מציאת פתרונות יצירתיים שיסייעו לשמר את החנויות הפיזיות, להסתגל למציאות החדשה ולהשתלב במגמת הדיגיטציה שאנו חווים.
"אם עד כה התפיסה הייתה שהחנויות הפיזיות הן חלופה לקניות באינטרנט, היום רואים שינוי משמעותי לכיוון התפיסה של ביקור בחנות פיזית כפעולה משלימה לרכישה באינטרנט, בדגש על חווית הקנייה של הלקוח", מסביר יונתן ענבר, מנהל טכני בחברת אופטימוב, שמסייעת לחברות מותג בניהול מערך השיווק הממוקד שלהן ופועלת בתחום טכנולוגיית שימור הלקוחות ומקסום שווי הלקוח.
לדברי ענבר, הפיתוחים החדשים בעולם החנויות הפיזיות באים לנצל כמה צרכים מרכזיים שגורמים לצרכנים להעדיף את הדבר האמיתי. הראשון הוא הרצון של הלקוח להתנסות במוצר לפני הרכישה. לפי ענבר, בקרוב תוכלו להגיע לסניף ולהתנסות במוצרים בסביבה כמעט מציאותית, כמו למשל בחדרי ההלבשה בחנות NIKE בניו יורק שמאפשרים לבחור את סוג התפאורה – חדר כושר, פארק ועוד, או את סוג התאורה – אור יום, תאורה חזקה או חלשה, ולחוות את המוצר כמו שתרגישו ביומיום אחרי שתרכשו אותו.
צורך נוסף שהטכנולוגיה נותנת לו מענה הוא השאיפה שלנו לשמור על נוחות במהלך הקניות ולהסתובב בידיים פנויות. אחרי הכל, זה אולי נראה טוב על המסך, אבל רובנו לא ממש רוצים להיסחב עם שקיות השופינג משל היינו רבקה המכורה לקניות מ"וידויים של שופהוליק". כיום החברות מאפשרות לנו להיכנס לחנות, למדוד, לבחור ולבסוף – להזמין את המוצר הביתה. כך הלקוח מרוויח את הנוחות, והחברות לא צריכות להחזיק מלאי פיזי בחנות עצמה, לשכור שטח גדול ולאייש את אותה כמות של מוכרים, אנשי קופות ושירות לקוחות, כמו בחנות פיזית רגילה.
בלי לחכות בתור, בלי לשלם בקופה
ועכשיו, דמיינו את התסריט הבא: אדם נכנס לחנות, לוקח מוצר ופשוט יוצא החוצה, בלי לשלם. ככה סתם, בלי מרדפים ובלי צלילי סירנות מאחוריו. בעוד שכיום לרובנו זה נשמע כמו תיאור של שוד לאור יום, בעתיד סביר להניח שכולנו נתנהל כך.
בחברת טריגו פיתחו אפליקציה שמאפשרת לקונים לאסוף את הפריטים מהמדפים ולצאת מהחנות בלי לעמוד בתור ובלי לעבור בעמדת תשלום. הטכנולוגיה פועלת כך שמצלמות בתקרת החנות מזהות את המוצרים שהלקוח אוסף מהמדפים או מחזיר לאחר התלבטות, ומשייכות לחשבון שלו את הפריטים שנלקחו.לא חובה להניח את הפריטים בעגלת קניות - אפשר לאסוף אותם בשקית או סל שמביאים מהבית, או פשוט לצאת איתם בכיס מעיל או ביד. אם מוותרים על מוצר, לא חייבים להחזיר אותו למקום שלו - אפשר להשאיר אותו איפה שרוצים, בהתאם להרגל להניח מוצר שהתחרטנו לגביו באזורים שונים בחנות.
נשמע כמו ריאליטי מפוקפק? ובכן, אל חשש. המערכת של טריגו מבוססת על תקנות הפרטיות החדשות של האיחוד האירופי. המערכת לא שומרת את זהותו של הלקוח, ורשימת הקניות משויכת ל"דמות" בחנות.
ומתי זה מגיע אלינו? בטריגו הודיעו על שיתוף פעולה להטמעת טכנולוגיית הרכישה ללא-קופות ברשת שופרסל בישראל. כבר היום פועל סניף ניסיוני של הטכנולוגיה בארץ והחברות צפויות להשיק רשמית את שיתוף הפעולה לקראת סוף השנה. גם רשת טסקו האירופאית הודיעה שלקוחותיה יוכלו להיכנס לחנות, לבחור את מוצריהם ופשוט לצאת בעזרת שיתוף פעולה עם טריגו, התשלום יבוצע באופן אוטומטי.
נוסחה מנצחת לא מחליפים
ועדיין, אחרי כל הרפתקאות הטכנולוגיה שפירטנו כאן, יש גם מי שמאמינים שהחוויה והוויזואליה הן סוס מנצח שלא צריך להחליף, ואפילו ממש לא כדאי. רשת "חצי חינם", לדוגמה, מחזיקה חנות אונליין שצומחת ומספקת שירות משלוחים ליותר מ-60 יישובים. יחד עם זה, ברשת מאמינים שהרבה מהלקוחות בוחרים להגיע לחנות בגלל חווית הקניה הפיזית שמעוצבת ברמה גבוהה. הרשת מזוהה עם דקורציה שנבחרה במיוחד כדי להעביר חוויה מהנה שמושכת את העין, וכל מחלקה עוצבה בהתאם לשפע שהיא מציגה, ומאפשרת לחוות גם מעין מסע בזמן עם דוכני רטרו קסומים, פסלי מוצרים מוגדלים, ג'ונגל וירק ברחבי הסופר ועוד. האם שדרוג חוויות הקנייה יספיק לנו בעוד עשור? או שאין מנוס מפיתוחים טכנולוגיים וחכמים? נחיה ונראה.