בשבוע שעבר רשמה סין ציון דרך חשוב נוסף במסע הארוך לחזרה לשגרה, כאשר בית הקולנוע הראשון במדינה נפתח מחדש אחרי כמעט חודשים של השבתה בתקופת הקורונה. בית הקולנוע "ג'ין זונג לו" במחוז שינג'יאנג הרחוק בצפון מערב סין ערך ביום הראשון הקרנות מ-12:00 עד 19:00, אלא שאפילו צופה אחד לא הגיע.
נכון ליום ראשון השבוע עלה כבר מספר בתי הקולנוע שנפתחו מחדש בסין ל-523, 4.6% מכלל בתי הקולנוע במדינה. אלא שההכנסה הכוללת שלהם באותו היום עמדה על 41 אלף יואן (כ-20 אלף שקל) בלבד. המספרים במחוז ג'יאנגסו במזרח סין היו משעשעים במיוחד כששני בתי קולנוע עם ארבעה מסכים הניבו הכנסה יומית של 35 יואן (כ-18 שקל) בלבד.
בתי הקולנוע בסין אמנם מקרינים בשלב זה רק שוברי קופות קלאסיים ועדיין לא סרטים חדשים, אך זו לא הסיבה המרכזית לכך שהקהל מעדיף להדיר רגליים. בסקר שערך מגזין אינטרנטי סיני הודו 90.6% מהמשיבים שאינם מגיעים לקולנוע פשוט כי הם מפחדים משהות במקום צפוף.
חוסכים כסף לעתיד לא ודאי
בעוד בישראל, באירופה ובארה"ב מספר ההדבקות בקורונה מזנק מדי יום, בסין מספר זה ירד בשבועות האחרונים לאפס וסין הסירה בהדרגה את מרבית ההגבלות הנוקשות על התנועה בתוך הערים. סין מצליחה לאט לאט לשקם גם את שרשרת האספקה והייצור במדינה שהושבתה מסוף ינואר. ביום ראשון האחרון למשל הודיעה פוקסקון, מרכיבת האייפונים של אפל, כי הצליחה להשלים את החוסרים בכוח האדם בכל מפעליה בסין והיא צופה שתגיע לקצב ייצור מקסימלי עד חודש יולי. אלא שמרכיב נוסף, חשוב במיוחד, בשיקום הכלכלה המקומית המוכה, הוא אישוש הצריכה הפרטית.
הצריכה הפרטית היא מנוע הצמיחה המוביל של סין ונכון ל-2019 הייתה אחראית ל-57.8% מהצמיחה בתוצר הלאומי הגולמי. אלא שבהשפעת הבידוד הארוך בחודשים ינואר-פברואר הצריכה הפרטית קרסה ועל פי הנתונים הרשמיים נרשמה ירידה של 20.5% במכירות הקמעונאיות בסין. ההוצאה על תיירות ונסיעות, מרכיב חשוב בצריכה הפרטית, נפגעה עוד יותר בתקופת הבידוד ותעשיית תיירות הפנים הסינית צפויה לרשום ירידה של 69% בהכנסות ברבעון הראשון.
לאור מצב הכלכלה הבעייתי, הממשלה המרכזית בבייגינג פרסמה החודש מסמך הנחיות לממשלות המקומיות כיצד עליהן לפעול להגדלת הצריכה, בעיקר בתחומי התיירות והתרבות. המנהיגים המקומיים מנסים לגרום לסינים לפתוח מחדש את הארנק ולצאת לקניות ובילויים קודם כול דרך דוגמה אישית. בשבועות האחרונים פורסמו בתקשורת הסינית תמונותיהם של מנהיגים אזוריים רבים כשהם מבצעים רכישות או אוכלים במסעדות.
הראשון מביניהם היה מזכיר המפלגה הקומוניסטית בעיר דאנג'ואו באי הדרומי היינאן שכבר ב-1 במרץ יצא חבוש מסכה לקנות בגדים ונעליים חדשות. מזכיר המפלגה של העיר נאנג'ינג במזרח סין צולם אוכל מנה של אטריות אורז עם פרוסות דם ברווז במסעדה מקומית. כדי לשמור על כללי שמירת המרחק המחייבים, הוא ישב לאכול בשולחן לבד. לצד תעשיית התיירות, מסעדות ספגו את המכה הכלכלית הכבדה ביותר במהלך תקופת העוצר, כשהסינים העדיפו לבשל בעצמם בבית מחשש להדבקה. כעת מנסה ההנהגה הסינית לשדר כי כבר בטוח לאכול בחוץ.
הולכים בעקבות הדוגמה היפנית
צעד נוסף שהפך פופולרי בקרב הממשלות האזוריות בסין הוא חלוקה של קופונים לקניות. חלוקה של קופונים הוכחה כיעילה לעידוד הצריכה וסיוע לעסקים מקומיים בניסוי רחב שערכה יפן ב-1999. אז חילקה יפן קופונים בהיקף 6 מיליארד דולר ל-31 מיליון משפחות עם ילדים עד גיל 15 ולקשישים: כל משק בית זכאי קיבל כ-200 דולר בממוצע לרכישות בבתי עסק בקהילה.
בינתיים שווי הקופונים המחולק בסין עדיין נמוך יותר מאשר בדוגמה היפנית. רובע צ'נגיאנג בעיר החוף צ'ינגדאו, מזרח סין, הודיע למשל כי יחלק 1.4 מיליון דולר בקופונים ל-198 אלף תושבים, כרבע מהאוכלוסייה המקומית. הקופונים יחולקו לזוכים בלוטו מקומי ויוזרמו אוטומטית לארנק של הזוכים באפליקציית וויצ'ט, אחד מכלי התשלום הנפוצים בסין. ניתן יהיה לנצל את הקופונים לרכישת מזון ומשקאות, שירותי ספורט וספרים, כשקופון בשווי 40 יואן (20 שקל) ניתן לנצל בכל רכישה של 40.01 יואן ומעלה וקופון של 50 יואן אפשר יהיה לנצל בכל רכישה מעל 100 יואן. עובדי צוות רפואי שטיפלו בחולי קורונה יזכו לקופון מוגדל של 200 יואן (100 שקל).
בעיר צ'אנגשה במרכז סין, בסיס לתעשיית ייצור רכב, החליטו להתמקד בהטבה ייעודית לחיזוק מכירות של מכוניות חדשות. לפי מספרים ראשוניים שדווחו בסין, בחודש פברואר צללו מכירות הרכבים החדשים ב-80%. אזרחי צ'אנגשה שיקנו בחודשים הבאים רכב חדש מהדגמים המשתתפים במבצע יקבלו סובסידיה של עד 3,000 יואן. אפילו ברכבת הסינית הודיעו על הנחות של עד 45% במחירי הכרטיסים.
לצד הרשויות הממשלתיות גם חברות עסקיות הצטרפו לחגיגת הקופונים. הרשת הקמעונאית סונינג החלה לחלק קופונים בהיקף 500 מיליון יואן לקניות אונליין ובחנויות הפיזיות. הקופונים בשווי של עד 500 יואן ישמשו לרכישת מוצרי חשמל, ביגוד ותכשיטים. ענקית המסחר האלקטרוני JD.com משתפת פעולה עם מותגים ומציעה קופונים ב-1.2 מיליארד יואן.
עם כל הכבוד לקופונים, הכלי האטרקטיבי ביותר שעליו הכריזו ממשלות מקומיות הוא יישום סוף שבוע ארוך של 2.5 ימי חופש. עד כה שלוש רשויות במדינה הודיעו כי יאמצו צעד זה כדי לתת לתושבים יותר זמן לבלות, לטייל ולהוציא כסף. הרשויות במחוז ג'יאנגשי במזרח סין הודיעו על הוספת חצי יום חופש שבועי במהלך הרבעון השני של השנה, אך המעסיקים במחוז קיבלו גמישות לקבוע איך להוסיף את החופש הנוסף על פי צרכיהם. לעומת זאת, בעיר לונגנאן במחוז ג'ג'יאנג העובדים יסיימו אוטומטית את העבודה ביום שישי מוקדם כדי לאפשר חופשת סוף שבוע ארוך. סקר אינטרנטי שערך העיתון People’s Daily מצא לא במפתיע כי רוב הסינים תומכים בהרחבת התוכנית למדינה כולה. אפשר להעריך בזהירות כי גם בישראל יזכה מהלך כזה לפופולריות רחבה ביום שאחרי הקורונה.