מה שהיה בעבר משחק המתאים רק לפריקים של ז'אנר הקוואסטים, הפך בשנתיים האחרונות להיסטריה ארצית. הרעיון הוא לצאת מהקופסא, כלומר מהחדר, תוך זמן קצוב כשברקע סיפור מרתק כמו בריחה מרוצח או ממוזיאון נטוש, שוד בנק, הרפתקה בג'ונגל או מסע למציאת אוצר חבוי. במהלך המשחק המשתתפים צריכים לפצח חידות, למצוא רמזים ולפענח צפנים – ללא ספק מדובר באחד הבילויים המאתגרים והסוחפים של התקופה האחרונה.

חדרי הבריחה מגיעים מעולם משחקי המחשב, כשחדר הבריחה האמיתי הראשון הוקם ב-2007 ביפן, ובמקביל להיסטריה שהחלה במזרח הרחוק הפכו חדרי הבריחה לטרנד גם באזור קליפורניה. לאחר מכן התפשט לאירופה, קנדה, שאר ארצות הברית וישראל.

אולי זה האסקפיזם, או אולי ההפך הוא הנכון - המציאות הבטחונית בישראל הרגילה אותנו לאקשן ולאדרנלין במינון גבוה – כך או כך, בארץ לקחו את טרנד חדרי הבריחה אל האקסטרים. "בהשוואה לשנה שעברה, יש עליה של 170 אחוז בביקוש ושל 350 אחוז בהיצע. אם בשנה שעברה היו פחות ממאה חדרי בריחה – היום יש כמעט 350 חדרים", מספר סער כהן, מבעלי מתחם Lost Room בראשון לציון.

אתה מרגיש שינוי בתחום?
"היום זה פחות אהבה לחדרי הבריחה ויותר הסתכלות על זה כעסק כלכלי לכל דבר. ההשקעה בחדרים היא כבר פי שלושה מהעלות של החדרים ב'דור הראשון', הטכנולוגיות חדשניות, המתחמים יותר גדולים ומתאימים לאירועי חברה, ימי כיף. מלבד זאת, צריך להיות הרבה יותר מאיש טכני כדי לתפעל מתחם כזה, צריך להיות איש שיווק".

"אני הייתי הראשון באזור עם חדר בריחה. פתחתי אותו לפני כשנה וחצי. הקמתי את החדר הזה בעצמי, הרכבתי הכל לבד – מתוך אהבה גדולה לתחום ומתוך רצון שאנשים שיבואו ליהנות", נזכר שלמה (שם בדוי) מדרום הארץ, שפרסם למכירה את המתחם בבעלותו, "אבל משהו השתנה בתחום. תוך פחות משנה, רק באזור שלי, נפתחו עוד 13 חדרים חדשים. זה המון. ובאמת החודש החולף היה גרוע מאד מבחינת הכנסות, בהשוואה לאותה התקופה בשנה שעברה. לא רק אצלי, ראיתי שלא מעט בעלי חדרים מנסים למכור את המתחם שלהם".

מה הסיבה לשינוי הכיוון הזה, לדעתך?
"קודם כל, יש המון מתחרים חדשים, וכדי להציע את החוויה הטובה ביותר כל הזמן מנסים לשכלל את החדרים. בהתאם לכך, ההוצאות גדלות. תחזוק של כל חדר בתוספת ההוצאות השוטפות הופכים את כל העסק ללא משתלם. הנה, העובדים שלי ראו שבחודש האחרון לא היו לי משמרות לתת להם והם התחילו לעזוב".

אבל מעבר לתחרות, יש פרמטר נוסף במשוואה הזו שגורמת לבעלי המתחמים להרוויח הרבה פחות: הפורטלים.  לדברי שלמה, בשנה האחרונה נפתחו חמישה פורטלים אינטרנטיים שמטרתם לאגד את חדרי הבריחה. "בעבר היה רק פורטל אחד בשםRoom Run  שאיגד את כל חדרי הבריחה בחינם. אבל כל הפורטלים החדשים, מה הם בסך הכל עושים? קונים דומיין בכמה עשרות דולרים, לוקחים מהאתרים של בעלי החדרים את כל הפרטים מהאתרים שלהם ואומרים לבעל החדר – 'אם עושים דרכנו את ההזמנה אנחנו לוקחים 10 אחוזים. נניח שמשחק עולה 350 שקלים, מתוכם 100 שקלים עלויות שוטפות, תשלום לעובד במשמרת, ואז עוד 35 שקלים לאותו פורטל. את המעט שנשאר צריך לחלוק עם שאר השותפים של המקום – בדרך כלל זה יותר מאדם אחד, גם במקרה שלי זה עם עוד שותף. בקיצור, בסופו של דבר מכניסים לכיס כ-50 שקלים במקרה הטוב. זה פשוט לא משתלם.

"מבחינתי, הפורטלים האלו הם כמו סופרמרקטים ענקיים שמנסים 'לאכול' את החדרים, ואנחנו כמו מכולות. אז יש לי מסר ללקוחות: אל תלכו לקנות בסופרמרקט – תעדיפו את המכולת. כשאתם מחפשים בגוגל 'חדר בריחה' באזור שלכם, תגללו קצת בעמוד ואל תלכו לאתרים הגדולים אלא לאתר של החדר עצמו".

חדר הבריחה Lost Room (צילום:  יחסי ציבור )
"מרוויחים 50 שקל לשעה במקרה הטוב" | צילום: יחסי ציבור

כהן מסכים שהפורטלים אכן בעייתים, אבל לא מאותן הסיבות. "את האחוזים שהם מבקשים אנחנו בכל מקרה מוציאים על שיווק בפייסבוק וקידום בגוגל. אם בעבר כמעט ולא השקענו בשיווק, כיום אנחנו משקיעים בין 6,000 ל-7,000 שקלים מדי חודש על הוצאות שיווק ופרסום. הבעיה הגדולה באמת של הפורטלים היא שהם גורמים לדעיכת השוק. רוב החדרים שהם מקדמים לא איכותיים, הם מוציאים את החשק וההתלהבות של הלקוחות ויש סיכוי שאותם לקוחות לא יגיעו שוב לחדר בריחה. זה כמו ללכת לסרט לא טוב בקולנוע, אחרי זה לא רוצים ללכת שוב ושוב".

כהן מוסיף כי עוד גורם לדעיכה היא הוזלת המחירים באמצעות אתרי קופונים למיניהם. "גם כאן מדובר בחדרים לא איכותיים, זה לא כלכלי לעבוד איתם כי עובדים 'על ריק'. זה מייצר ירידת מחירים חדה, מה שגורם לכך שלא יפתחו עוד חדרים איכותיים כי זה מצריך השקעה גדולה מדי".

אתם חושבים על מכירה?
"כן, אבל לא בכל מחיר. זה עסק רווחי, אבל מי שהולך על זה צריך להיות אדם שיודע למנף את ההשקעה, ולא רק להעסיק עובדים אלא ממש לעבוד בשיווק, להיות בעל קשרים בחברות - אפשר להרוויח הרבה מאד כסף בתחום הזה".

חדר בריחה MoonaQuest (יח``צ:  יחסי ציבור )
חדר בריחה MoonaQuest | יח``צ: יחסי ציבור

צניחה אחרי החגים

אף שגם כהן שוקל למכור, הוא נשאר אופטימי ומאמין שיש מה לעשות כדי להציל את התחום - הכח טמון בחדרים האיכותיים. "אנחנו חלק ממועדון חברים שנקרא THE ROOMS, המטרה היא לשמר את מעגל הלקוחות, שידעו שלא עובדים עליהם, שהם הולכים לחדר טוב. החדרים במועדון צריכים לעמוד בתקן מסויים כדי להכנס. יש לנו למעלה מ-10,000 לקוחות מפברואר. עוד מועדון לקוחות הוא ה-ESCAPE TEAM. האינטרס שלנו כבעלי חדרים הוא שיפתחו עוד חדרים טובים, שהאיכות תשמר וכך הלקוחות ימשיכו להגיע".

מה יקרה בתחום באותה התקופה בשנה הבאה?
"אני מאמין שרוב החדרים שלא עובדים יסגרו אחרי החגים, בסביבות אוקטובר – זו תקופה מאד עמוסה שעובדת טוב. אחריה בדרך כלל מסיימים את חוזי השכירויות. לאחר מכן, לדעתי, השוק יתייצב על היצע וביקוש די מאוזנים כשרק חדרים טובים ישארו, כאלו המנוהלים על ידי מה שנקרא 'תותחי שיווק'. שוב, מה שיחזיק את התחום הם החדרים הטובים ומועדוני הלקוחות".

גם שלמה נשאר אופטימי. למרות שפרסם את המתחם למכירה, החליט כעת לקנות את החלק של השותף שלו ולנסות להציל אותו. "בכל זאת, יולי ואוגוסט הם חודשים חזקים, יש חופש גדול ומדובר בתקופה טובה. במקביל פתחתי חדר נוסף – 'מחבואים בחשכה' – זה משחק חדש שעדיין בחיתוליו ועשוי להביא קהל חדש. זה אמנם תחום קשה כשיש סביבך אוכלי חינם ותחרות מאסיבית, אבל הכיף הכי גדול הוא לשמח אנשים, לראות אותם יוצאים מהמשחק עם חיוך על הפנים, וזה שווה הכל".