ג'ים רוהן אמר פעם שהתגמול האמיתי בעצם היותך מיליונר הוא לא כמות הכסף שגרפת אלא סוג האדם שהפכת להיות כדי שתוכל להיות מיליונר. רוב האנשים היו רוצים לזכות בלוטו, או לעלות על רעיון לסטארטאפ שעדיין לא הומצא כדי לעשות את "המכה". במילים אחרות, הם היו רוצים שנסיבות חייהם ישתנו כמו במעשה קסמים, ולא בהכרח שהם ישפרו את עצמם ואת מידותיהם כדי שיוכלו לשפר את הנסיבות שלהם באופן פרואקטיבי. אפשר לשבת ולחכות למזל הטוב שידפוק על דלתכם, אבל הוא עשוי להתעכב בדרך, ואפשר גם לשכלל את עצמכם ולנסות להרחיב את ארגז הכלים שלכם כדי להצטייד בכישורים וביכולות להצטיין. אז איך תוכלו להפוך להיות אלה שמושכים את ההצלחה אליהם?
1. השקיעו לפחות 10% מההכנסות שלכם בעצמכם
ההשקעה הראשונה שלכם אמורה להיות בעצמכם. אמנם רובנו רוצים לקבל דברים בחינם, אבל כאשר השגנו אותם במחיר זעום או בחינם אנחנו לוקחים אותם כמובן מאליו. רק כאשר אנחנו משלמים על משהו, אנו באמת מעריכים אותו. כשזה נוגע להשקעה עצמית, אם תשקיעו 10% מההכנסה שלכם בעצמכם, תהיה לכם תשואה של 100 אחוז על ההשקעה. עבור כל שקל שתשקיעו בהשכלה שלכם, ברכישת מיומנויות, במערכות יחסים, תקבלו פי כמה וכמה בחזרה.
הקיפו את עצמכם במיטב המנטורים שיעזרו לכם לסלול את דרככם להצלחה. אלו שתשלמו עבור הדרכתם ממיטב כספכם, יהיו אלה שתיקחו יותר ברצינות, כי הקשר הזה ייתפס בעיניכם כהשקעה, וכך תהיו יותר רציניים ומחויבים לתהליך. התוצאות יהיו בהתאם. אם אין לכם מספיק כסף להשקעה הזו, קנו ספרי הדרכה בנושא ואל תזניחו כמובן אורח חיים בריא, תפריט מאוזן ושינה מספקת. זכרו, כאשר תשקיעו במשהו, תהיה לכם יותר מוטיבציה לגרום לזה לקרות.
2. השקיעו לפחות 80% מהזמן שלכם בלמידה
רוב האנשים הם צרכנים ולא יוצרים. הם נמצאים בעבודה כדי לקבל את המשכורת שלהם, ולא כדי לעשות שינוי. את הזמן הפנוי שלהם הם מכלים. כל שנייה שאתם מבזבזים בפייסבוק אבדה לנצח, ורוב הסיכויים שלא תשפרו את עתידכם, בדיוק כמו לאכול ג'אנק פוד. פנאי ובידור הם אמנם חשובים, אך בעיקר אם הם נתפסים כהשקעה שלכם בעצמכם, בלמידה ובמערכות היחסים שלכם. מה לעשות, החיים הם לא רק בידור, והמפתח הוא חינוך ולמידה, הם ההשקעות שיישאו פירות בעתיד. האנשים המוצלחים ביותר בעולם הם לומדים וקוראים באינטנסיביות. הם יודעים שהידע שצברו הוא זה שיקבע עד כמה רחבה תהיה נקודת המבט שלהם, עד כמה איכותיים יהיו היחסים שלהם והעבודה שהם יבצעו. אם אתם צורכים ג'אנק באובססיה, אל תצפו ליצור מהלכים בעלי ערך בחיים המקצועיים שלכם. חשבו ככה: מה שנכנס זה מה שיוצא.
3. אל תעבדו בשביל כסף, עבדו כדי ללמוד
מחבר הספר "אבא עשיר, אבא עני", רוברט קיוסאקי אמר פעם: "כאשר אתה צעיר, עבוד כדי ללמוד, לא כדי להרוויח". המשוואה די פשוטה: אנשים עשירים ומאושרים עובדים כדי ללמוד ולא בשביל הכסף. רק 20% מהאנרגיה שלכם צריכים להיות מבוזבז בפועל בעבודה שלכם, השאר צריך להיות מושקע בלמידה, שיפור עצמי, ומנוחה. רק כאשר תחדדו את היכולות והכישורים שלכם, איכות התוצאה של עבודתכם תמשיך לעלות, ובסופו של דבר המקצועיות שאתם תביאו, תתורגם להרבה מאוד כסף, מהסיבה הפשוטה שאף אחד אחר לא יכול לעשות את זה כמוכם. כאשר אתם משקיעים זמן בלמידה ומנוחה נכונה ומספקת, במהלך השעות שאתם כן עובדים אתם מביאים את ה-100% שלכם. בניגוד, לאנשים שעובדים הרבה שעות, והאפקטיביות שלהם יורדת כי רוב הזמן דעתם מוסחת. כאשר אתם מחלקים את הזמן שלכם בצורה נכונה, כך סדר העדיפויות שלכם ברור, ואתם שומרים על ערוצים פתוחים לקלוט רעיונות חדשים.
>> 78 משפטי השראה שייתנו לכם מוטיבציה בדרך להצלחה
4. למדו כדי ליצור ערך נוסף
בעידן המידע בו אנו חיים, אתם יכולים ללמוד מיליון דברים מהרשתות, אבל אם אתם לא הופכים את הידע הזה לבעל ערך על ידי כך שאתם מתרגלים ומיישמים אותו, מה הטעם? מידת החוכמה שלכם היא זו שתקבע מה אתם צריכים ללמוד, למה ומתי?
כאשר אתם לומדים משהו, אתם צריכים לראות את הפירות על הלמידה הזו. יותר מדי אנשים קוראים ספרים רק כדי לומר שהם קראו הרבה ספרים. אם אתם לא מיישמים את מה שלמדתם, אתם פשוט מבזבזים את הזמן שלכם.
5. השקיעו לפחות 10% מההכנסות שלכם באמצעים שייצרו יותר כסף
מעט מאוד אנשים מייצרים עושר אמיתי, גם בעלי הכנסה גבוהה אינם עשירים באמת. רוב אורח החיים של האנשים תואם את ההכנסות שלהם. כאשר הם עושים יותר כסף, הם צורכים יותר. למעשה, רוב האנשים מרוויחים כסף אך ורק כדי לצרוך. מעט מאוד אנשים מרוויחים כסף כדי להשקיע את הכסף. כדאי לחשוב על העסק שלכם כמחצית ממשוואת ההכנסות שלכם. העסק מניב לכם הכנסה, ההשקעה שלכם תהפוך את ההכנסה שלכם לרווחים נוספים.
השאלה עד כמה טוב אתם מנהלים את הכסף שלכם, תקבע על ידי עד כמה אתם מיומנים ומשכילים בנושא. המועד הטוב ביותר לשתול עץ היה לפני 20 שנה. הזמן הטוב ביותר להשקיע בנדל"ן היה לפני 2008, אבל אם אתם לא נמנים עם אלו שמתחרטים בכל יום על מה שלא עשו אתמול, פשוט תתחילו היום. למדו את הנושא, פזרו לפחות 10% מההכנסה שלכם בהשקעות שיניבו לכם רווחים. ייתכן שבעתיד, דווקא ההשקעות שלכם ייצרו לכם יותר רווחים מאשר העסק או העבודה שלכם.
6. עברו ממצב של מקבל למצב של נותן
"העולם נותן לנותנים ולוקח מהלוקחים." - ג'ו פוליש.
רוב האנשים מתמקדים רק במה שהם יכולים לקחת מהחיים. אני ואני ואני. אבל ברגע שאתם הופכים להיות יותר מודעים לעולם שסביבכם, הרצון שלכם משתנה מ-לקבל ל-לתת. אתם מבינים כי יש יותר סיפוק בנתינה. קיימות 2 אוריינטציות כלפי אנשים וכלפי החיים: קשרים "עסקיים" או קשרים טרנספורמטיביים. לרוב האנשים יש קשרים עסקיים. הם מתמקדים רק במה שיוצא להם מהיחסים. הם מונעים מתחושת מחסור ואנוכיות, וסוג כזה של יחסים מן הסתם לא ייקח אותם רחוק מדי.
יחסים טרנספורמטיביים, לעומת זאת, מתמקדים לחלוטין בנתינה ובהכרת תודה - סימני ההיכר של השפע. יחסים כאלו דורשים משני הצדדים להיות הנותן ולא הלוקח, כפי שמסביר אדם גרנט בספרו, "תן וקח", כאשר שני נותנים מתחברים, התוצאות הן מהפכניות.
אל תקיפו את עצמכם ב"לוקחים". כאשר המוטיבציה שלכם היא לתת, תקבלו לעתים קרובות תובנות על הדרך שבה אתם יכולים לשפר את מערכות היחסים שלכם, ולשפר את חייהם של אנשים אחרים וגם של העסקים. תתחילו לתרום יותר, דבר אשר יוביל ליותר הזדמנויות ויחסים יותר עמוקים. אנשים יבטחו בכם ויאהבו אתכם. העבודה שלך תהיה מונעת על ידי סיבה יותר גבוהה ולכן יהיה לכם הרבה יותר השראה והשפעה.
7. הכירו בכך שאתם תלויים באחרים
גם אם אתם בצד הנותן, לא אומר שאתם לא צריכים לחפש עזרה. האמת הפשוטה היא, שכולם תלויים באחרים כדי שיוכלו לעשות את מה שהם עושים. אבל במקום לראות את זה כחולשה, תבינו שזה כוח. מעבר להכרה בתלות שלכם, אתם יכולים להביע את הערכתכם לאנשים בחייכם. יחסים הם נכסים שיכולים וצריכים לגדול יותר ויותר עם הזמן. תראו את מערכות היחסים בדומה לחשבונות בנק, אם אדם אחד כל הזמן מפקיד והשני מושך, בסופו של דבר המשאבים מדלדלים. לעומת זאת, ביחסים סינרגטיים ובריאים, כאשר שני אנשים מקבלים ונותנים ללא הרף, חשבון הבנק ממשיך לגדול ולהתרחב.
8. יצירת שותפויות אסטרטגיות מנצחות כדי להשיג מטרות
"כל החברות נכשלו באופן זהה: הן לא הצליחו לברוח מתחרות" - פיטר ת'יל
רוב האנשים נמצאים במצב של תחרות ולא במצב של שיתוף פעולה. התחרות מתמקדת בעצמי, אבל מה שאתם יכולים לעשות לבד, מוגבל מאוד. אנשים מתחרים נמצאים במצב של שחיקה. הם ממוקדים יותר בזכייה מאשר ביצירת פתרונות אמיתיים. עם זאת, כאשר החשיבה שלכם מתרחבת, אתה מבינים שאפשר לעשות הרבה יותר - שיתוף פעולה יוצר קשרים ייחודיים שלא יכולים להתקיים כאשר בוחרים לעבוד לבד. לאנשים שונים יש כישורים וידע שונה שיכולים להשלים זה את זה – כאשר בוחרים לחבר את הנכסים הללו יחד יוצרים אסטרטגית שותפות מנצחת. רק מי שעוסק בשיתוף פעולה אכן חווה שינוי אמיתי ושלם. אנשים שעובדים טוב רק לבדם תקועים בתפיסת העולם הצרה שלהם. כאשר אתם מתמזגים עם אחרים, הרעיונות והמטרות שלכם משתנים, והופכים להיות גדולים יותר.
9. הגדירו יעדים והתמודדו עם הפחד
בחנו את המטרות הנוכחיות שלכם. מה יקרה אם במקום לכוון להרוויח 10,000 שקלים, תכוונו ל-25,000 שקלים. כאשר אתם מגדירים יעד גבוה, היבטים שונים בחייכם אמורים להשתנות, אתם נדרשים לסלק מהדרך את מגבלות החשיבה שלכם, והסחות דעת. אתם מגדירים מטרות גבוהות כשאתם נמצאים ברגעי שיא שלכם. כאשר אתם ברגעים של מימוש עצמי, למידה, או בסביבה ייחודית, כמו נסיעה למקום זר, או שאתם נמצאים עם אנשים, שמעוררים אתכם להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמכם.
אתם הם אלה שיודעים מה מביא אתכם לטופ שלכם, אז עשו כל מה שנדרש כדי להגיע לשם, ורק אז קבעו לעצמכם את המטרות. הכריזו בקול מה אתם הולכים לעשות, כתבו את המטרות, ודמיינו אתכם משיגים אותן כל יום עד שזה יהפוך למציאות חייכם.
זכרו שאינכם יכולים להגיע לתוצאות גבוהות אם אתם ממשיכים עדיין לפעול באותה מתכונת חשיבה. אתם צריכים להיות נועזים יותר, ליצור יותר, וגם להיכשל יותר. תמיד יש פחד שטמון בהשגת המטרה, אם אתם תחצו אותו, תהיה לכם תועלת רבה מכך.
10. הצטיינו בשיווק
הטריק של שיווק הוא להתחבר עם אנשים, לשכנע אותם ולעזור להם. רובנו נרתעים מהרעיון של שיווק, אבל כולנו צריכים אותו: אנשי אקדמיה, אמנים וכמובן כל מי שמייצר מוצר. כדי שמשהו יימכר הוא זקוק לשיווק. הרבה אנשים שפוחדים ונמנעים משיווק מצליחים פחות. מאותה סיבה, רוב האנשים לא יודעים ללמד, כי הם ממוקדים יותר בתוכן מאשר בהגשה שלו. בסופו של דבר, לא משנה מה אתם רוצים למכור, בין אם זו תרופה משנת חיים או סיפור, אם אתם לא אורזים את המוצר או השירות נכון, ויודעים למכור אותו, הוא לא יגיע לכלל.
11. במקום להתמקד בזמן ומאמץ, תתמקדו בתוצאות
מייסד פלטפורמת האימון "המאמן האסטרטגי", דן סאליבן, מבחין בין אלה הנמצאים ב"כלכלת זמן ומאמץ" לבין אלה הנמצאים ב"כלכלת התוצאות". אם אתם בכלכלת זמן ומאמץ, אתם מתמקדים בלהיות עסוקים. לעומת זאת, כשאתם נמצאים בכלכלת התוצאות, אתם מתמקדים רק בהשגת תוצאה מסוימת. מה שחשוב בעצם זו השורה התחתונה, ולכן, זה הופך את הדרך היעילה ביותר להגיע לשם למה שחשוב באמת.
זה ההבדל המרכזי בין יזמים ועובדים. היזמים חצו את "קו הסיכון" של "כלכלת זמן ומאמץ" ל"כלכלת התוצאות". מבחינתם, אין הכנסה מובטחת, והם חיים על ידי היכולת שלהם ליצור הזדמנות על ידי יצירת ערך עבור הלקוחות שלהם. לפעמים, הם ישקיעו הרבה זמן ומאמץ ולא יקבלו שום תוצאה. בפעמים אחרות, הם לא ישקיעו, והתוצאה תהיה משמעותית, אבל המיקוד הוא תמיד בתוצאות. ההצלחה היא מיקסום התוצאות תוך מזעור הזמן והמאמץ שנדרש כדי להשיג אותה. רוב האנשים לא חושבים במונחים של תוצאות, כי הביטחון שלהם הוא במשכורת. אבל כאשר המיקוד משתנה להשגת תוצאה, אתם מתחילים ללמוד דרכים להשיג אותה יותר מהר. אתם לוקחים על עצמכם אחריות גדולה יותר, משנים את הסביבה שלכם, ומבינים גם עד כמה חשוב להזין את עצמכם בשיפור עצמי ומנוחה כדי לשפר את התוצאות.
12. שנו את הסביבה שלכם באופן קבוע
הסביבה שבה אתם עובדים משקפת את העבודה שלכם. כשמבצעים סוגי עבודה שונים באותה סביבה, זה לא יעיל למרות שרובנו עושים את זה כל הזמן. לדוגמא, אם אתם צריכים לשבת ולכתוב, כדאי לכם לשקול לעשות זאת בסביבה שקטה, שלא תהיה בה קליטה טובה, כך שלא תתפתו לגלוש כל הזמן באינטרנט.
13. הגדירו מה זה עבורכם "עושר" ו-"הצלחה"
הצלחה ועושר לא מסתכמים רק בכסף. יש הרבה אנשים שיש להם כסף ויש להם הון קטן בתחומי מפתח אחרים בחייהם. כמובן שכסף חשוב, הוא פותר הרבה בעיות, מאיץ תהליכים והופך את החיים לנוחים יותר. אבל הוא כלי, אמצעי, ולא המטרה עצמה.
14. פעלו מהסיבה הנכונה
ברגע שאתם יודעים את הסיבה העמוקה שגורמת לכם לעשות את מה שאתם עושים, אתם להתחבר אליה, ולא לפעול בגלל סיבות אחרות. ברמה העמוקה ביותר, אתם תפעלו מהלב ולא מהראש. לכן, הביצועים שלכם יהיו הרבה יותר עמוקים, אותנטיים ומשמעותיים. כשמנסים להבין למה עושים משהו, עדיף לשאול שאלות "מה" ולא "למה", ששמות אנשים במגננה. כמו לדוגמא: עד כמה (דבר מסוים) חשוב לכם? השאלות הללו, יחשפו את האמונות הבסיסיות שלכם על החיים, ואיך הם מניעים אתכם לעשות את מה שאתם עושים.
15. יציבות ובידול יכולים להפוך להיות המותג שלכם
סיימון סינק מסביר בספרו "Start with Why" – "אנשים לא קונים את מה שאתה מוכר, הם קונים את הסיבה שאתה מוכר". כדי להצליח, אתם חייבים להאמין במשהו, וחייבת להיות לכם עמדה. אפל היא דוגמה מצוינת לכך. בשיווק שלהם, הם לא מסבירים את הטכניקות של המוצרים שלהם, אלא מגדירים ומשתפים את ערכי הליבה שלהם. הם מאמינים כי הטכנולוגיה צריכה להיות קלה לשימוש ו"קולית".
אם אתם רוצים להיות משכנעים ומעניינים, אתם חייבים להאמין במשהו, שיבדל אתכם מהשאר. כשיש לכם עמדה ברורה, אתם מתבלטים לעומת אחרים. כתוצאה מכך, אנשים יכולים לאהוב או לשנוא אתכם. אם אתם מנסים להיות "פרווה", ולפנות לכולם, סימן שאין לכם מה לומר ומשהו אותנטי להציע. העושר נמצא בנישות, אם הקהל שלכם הוא נישתי, הוא זה שיסכים עם העמדות שלכם ויהפוך להיות זה שיקדם אתכם. רק אנשים עם עמדה איתנה יצליחו בשיווק, כי המסר שיש להם להעביר חשוב להם, והם מבינים כי ה"איך" חשוב בדיוק כמו "מה" ו"למה".