שליחי חברת וולט הם כבר דבר רגיל בנוף האורבני, והיו תקופות בהן הם הוכתרו בתור העסק הכי חיוני שקיים. אבל כמה מרוויח שליח? מבדיקה שבוצעה עבור מאקו כסף עולה כי שליח וולט מרוויח בממוצע כ-10,500 אלף שקלים בחודש ברוטו; רק 16 אחוזים מרוויחים יותר מ-16 אלף ברוטו; 39 אחוזים מרוויחים עד 6,000 שקלים (לא כולל טיפים במזומן).
הנתונים, שסופקו על ידי רו"ח פליקס בויארין, שותף מנהל בפירמת בויארין אמסלם ושות' שיש לה בין היתר מחלקה ייעודית שמטפלת במאות שליחי וולט, הם דגימה מתוך כלל השליחים הפועלים בתוך גוש דן. עם זאת, הוא מבקש להדגיש, כי שליחים בתל אביב שמתניידים על אופניים חשמליים, מגלגלים מחזור מכירות גבוה יותר ממקביליהם בערים אחרות שמתניידים על קטנוע. הסיבה היא משום שתל אביב מרושתת במסלולי נסיעה ייעודיים לאופניים, מה שמקל עליהם להתנייד שם, ומקצר פעמים רבות את משך ההגעה ללקוח.
כיצד מחושבת משכורתו של שליח וולט?
"עד קילומטר אווירי - תשלום למשלוח בסך של 18 שקלים וכל 250 מטר נוספים : 2 שקלים, בתוספת מע"מ כחוק", הוא מסביר.
"לפי וולט, בתגובה שמסרה לבית משפט, שליח מבצע בממוצע כ-2.5 משלוחים בשעה של זמינות, והוא מתוגמל כאמור גם ביחס למרחק. תשלום ממוצע לשעת ביצוע משלוחים הוא 69 שקלים, ועבור ביצוע של יותר מ-40 משלוחים בסוף שבוע אחד - שליח מקבל תוספת של 100 שקלים".
"מעבר לכך", מדגיש רו"ח בויארין, "יש תשלומים נוספים בשל זמן עיכוב במסעדה (החל מ-10 דקות איחור, שמשלמת המסעדה), ותוספת של 5 שקלים למשלוח במזג אוויר קשה".
יש לזכור כי שליחי חברת "וולט" הם עובדים עצמאיים ולא מועסקים על ידי החברה, ולכן מחויבים להגיש דוחות למס הכנסה, כעוסק פטור או מורשה. הם גם צריכים לדאוג בעצמם לביטוח חובה אם הם מתניידים בקטנוע/אופנוע, ולא באופניים/קורקינט חשמליים.
בנוסף – הם אינם זכאים לפנסיה, ימי מחלה בתשלום, הבראה, פיצויי פיטורים ושעות נוספות, ולמעסיק אין כל חובה כלפיהם במקרה שייכנסו לבידוד או יחלו.
ישנם שליחים שמגיעים למחזורים של 20 אלף שקלים בחודש
נתוני רו"ח בויארין מתבססים על ניתוח מחזור המכירות החודשי (עמלות בגין השליחות) של 250 שליחים, בין החודשים ינואר – יולי 2021. מעיבוד הנתונים עולה כי גובה המחזור הממוצע של שליח וולט המתנייד באמצעות קטנוע או אופנוע (רכב ממונע) עומד על 11,310 שקלים בממוצע לחודש ברוטו. מדובר כאמור בממוצע - ישנם שליחים, שמגיעים למחזורים גבוהים של 20 אלף שקלים ואף יותר מכך, ויש המסתפקים ב-4,000-5,000 שקלים בלבד.
על פי הנתונים שנותחו – כ-39 אחוזים מהשליחים מרוויחים עד 6,000 שקלים ברוטו בחודש; 45 אחוזים מרוויחים עד 16 אלף ברוטו בחודש ורק 16 אחוזים מרוויחים יותר מ-16 אלף ברוטו בחודש.
חשוב לציין, כי הסכומים המופיעים בדו"ח שהוכן עבורנו, לא כוללים טיפים לא מדווחים (במזומן), שעל פי הערכה, מעלים את גובה המחזור ב 10 אחוזים נוספים. אולם כאמור, מדובר בסכום ברוטו ממנו יש לקזז שורה של ניכויים.
על מנת לחשב את שורת הנטו (שליח על קטנוע), גזרנו מסכום הממוצע את הרכיבים הבאים: ביטוח וטסט, עליהם משולם בחודש סכום ממוצע של 333 שקלים. על דלק הוא משלם עוד 800 שקלים ועל אחזקה שוטפת – 250 שקלים. לכך יש להוסיף תשלום בגין שירותי הנהלת חשבונות בגובה של 150 שקלים בממוצע וכן פחת (ירידת ערך של הקטנוע), שמסתכמת ב 350 שקלים בחודש. סך הכל – 1,883 שקלים.
לעומת השליחים המתניידים ברכב ממונע, הוצאותיהם של אלו המתניידים על קורקינט או אופניים קטנות יותר. הם לא משלמים על ביטוח הרכב ודלק. גם סעיף האחזקה מקוצץ ועומד על 150 שקלים בחודש (גם כלים חשמליים צריך לתחזק ויש להם בלאי שמצריך תיקון), וסעיף הפחת (ירידת הערך בגין שימוש), ירד ועומד על 100 שקלים. אי לכך, הוצאותיהם החודשיות (כולל שכ"ט רו"ח), עומדות בממוצע על 400 שקלים.
כמה מרוויח שליח נטו?
"עכשיו מגיע תורם של מס הכנסה וביטוח לאומי שנוגסים גם הם בעוגה: שליח שמרוויח בממוצע 11,310 שקלים, משלם מס הכנסה חודשי בגובה של 253 שקלים, וכן ביטוח לאומי בסכום של 488 שקלים לחודש. בשורה התחתונה – מדובר על תשלום מיסים בגובה של 741 שקלים בחודש", הוא מסביר.
כך, בניכוי מכלול הוצאות האחזקה והתפעול, ובניכוי ביטוח לאומי ומס הכנסה, נותר בכיסו של שליח וולט ממוצע סכום של 8,685 שקלים.
"בידי המשרד גם דוחות של 30 אלף שקלים בחודש וגם יותר, שהם בודדים ומוסברים בחריצות יתרה של השליח ,ובמקרים רבים גם בניית עסק משל עצמו כשהוא מעסיק תחתיו שליחים אחרים וגוזר עליהם קופונים", מספר רו"ח בויארין.
השליחים על כלים חשמליים מרוויחים פחות
למרות שקטנוע דורש ביטוח ותחזוקה, מסתבר שהכנסות השליחים המתניידים בקורקינט או אופניים חשמליים, קטנות יותר. מבין השליחים שנדגמו, עולה כי מחזור המכירות של אלו שמתניידים על כלי חשמלי, קטן יותר ועומד על 9,500 שקלים ברוטו בממוצע בחודש. בניכוי מס הכנסה חודשי בגובה של 525 שקלים, וביטוח לאומי – 787 שקלים, יוצא כי שורת הנטו שלהם מגיעה ל 7,787 שקלים, בממוצע.
ההסבר להשתכרות הנמוכה יותר של המתניידים בכלי חשמלי יכול להיות בכך, ששליחים אלה הם בדרך כלל סטודנטים, שהזמן הפנוי שלהם לעבודה קטן יותר. עוד הסבר; באופניים חשמליים קיים צורך לטעון את הסוללה וכן לקשור את האופניים בעת מסירת המשלוח, מה שגוזל זמן ומקטין את כמות השליחויות לעומת קטנוע. מנגד, המציאות מלמדת כי לא מעט רוכבי אופניים חשמליים לא מצייתים לחוקי התנועה, מה שמקצר לעיתים קרובות את משך ההגעה ללקוח.
"חשוב לציין כי מדובר על ממוצע ומטבע הדברים, יש שליחים שמחזור המכירות שלהם, גם על כלי חשמלי, חוצה גם את רף 15 אלף השקלים. מנגד, ישנם כאלו שמסיימים את החודש עם שורת נטו של 5 אלף שקלים ואף נמוך מכך", הוא מדגיש .
לא לחסוך בביטוח חובה – הפוליסה חייבת להיות עסקית
אחד מהסיכונים הכי גדולים שנוטלים עליהם שליחי וולט הרוכבים על קטנוע טמון בהגדרת פוליסת החובה. רבים לא מצהירים כי הם עושים בקטנוע שימוש עסקי למטרות שליחות, כי ההבדל בין הפרמיה לפוליסה פרטית לבין הפרמיה לפוליסה עסקית, יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה.
"יכולה להיות לכך השלכה קריטית במקרה של תאונה בה יפגע השליח," טוען עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח. "במקרה כזה יכול המבוטח להיקלע למצב בו הוא צריך להילחם על זכותו לקבל פיצוי שכן לא מן הנמנע כי ה"פול" (תאגיד הביטוח המבטח רכב דו-גלגלי ממונע) יטען שהמבוטח מסר פרטים לא מדויקים לגבי מטרת השימוש בכלי".
"בית המשפט יבחן את המקרה לגופו ויברר בין היתר, את תדירות השימוש העסקי ועל פי כך יפסוק. אולם דבר אחד בטוח – עצם הדיון על זכאותו של התובע לקבל פיצוי צפוי להאריך אותו משמעותית. סביר להניח כי במרבית המקרים, בית המשפט לא יאפשר לפול להתחמק מתשלום פיצוי אך גובהו יהיה מופחת ויחושב בהתאם ליחס שבין הפרמיה בתעריף הפרטי ששילם המבוטח לבין זו שהיה צריך לשלם לו הצהיר על השימוש למטרה עסקית".
ואם מדובר על רוכב שעובד כשליח לעיתים רחוקות – גם אז הוא צריך להצהיר ולשלם פרמיה עסקית?
"כל מי שעושה שימוש בכלי לצרכי עבודתו, גם לעיתים רחוקות, יחשב לכזה שעושה שימוש עסקי בכלי ועליו לרכוש פוליסה עסקית. תכיפות השימוש אינה המבחן שמוכל על המקרה," מדגיש עו"ד ורשה.