בתחילת שנת 2017 השיק ארגון "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל, אפליקציה ייעודית שמאפשרת לנוסעי האוטובוסים והרכבות להתלונן על שירות לקוי. לראשונה, לקהל השבוי שנאלץ עד כה להביע את תסכולו במוקדי פניות הציבור המסורבלים והמיושנים שמפעילות החברות, נוצרה דרך קלה, נוחה ונגישה להשמיע את קולו.
בהיעדר במה אמיתית, נוסעי התחבורה הציבורית שיתפו עד כה את המחדלים הרבים שאליהם הם נחשפים בעיקר ברשתות החברתיות, כשעמודי פייסבוק כמו "בארכבת" ו"אוטובאסה" זכו להצלחה והתמלאו בסרטונים ויראליים של נהגים שמתבטאים בגסות, של נוסעים שקורסים תחת הצפיפות והדוחק ועוד – אבל הדו"ח של "15 דקות" מציג נתונים עגומים עוד יותר.
ברבעון השני של שנת 2017 עלתה כמות התלונות המועברות לארגון בכ-30 אחוז, וכ-1,800 פניות על כ-470 קווים שונים הפזורים ברחבי הארץ התקבלו במהלך החודשים אפריל-יוני. התלונות מצביעות על תדירות נמוכה של קווים בביקוש גבוה, איחורים, ביטולי נסיעות, צפיפות בלתי נסבלת על האוטובוסים עצמם וכן גם על מצבן הרעוע של התחנות – שחלק נכבד מהן אינן מוצלות, לא מסומנות כראוי ועוד.
"הדוחות של 15 דקות הם הנתונים היחידים כיום המציגים את המגמות בתלונות הנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל", אומר מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב. "לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו, הטיפול שלו בתלונות אטי ואורך למעלה מחצי שנה, ואופן קבלת התלונות מיושן ולא מתאים למאה ה-21. אנו חושפים את נתוני התלונות מדי רבעון כדי לעודד את כל הגופים ללמוד אותם ולהשתמש בהם".
בראש רשימת הקווים המדווחים ביותר ניצב קו 82 של חברת דן, המוביל נוסעים מתל אביב לפתח תקווה ובחזרה, כשהתלונות העיקריות של הנוסעים בו עסקו באי ביצוע נסיעות ובאיחורים קבועים. גורם נוסף שמקשה על פעילות הקו הוא היעדר אכיפת מספקת בנתיב התחבורה הציבורית בציר ז'בוטינסקי, שחוצה את הערים רמת גן ובני ברק ומסתיים בפתח תקווה.
אחריו ברשימה ניצבים הקווים 19 של אגד ו-605 של נתיב אקספרס. שניהם טיפסו במעלה הרשימה בהשוואה למיקומם בדו"ח הרבעוני הקודם: 19 עשה "עלייה" מהמקום השלישי אל השני, ואילו 605 מהשביעי אל השלישי.
במקום הרביעי "מככב" קו 90 של חברת מטרופולין. אמנם נרשם שיפור קל במצבו של הקו, שכן בדו"ח הרבעוני הקודם הוא ניצב במקום הראשון, אך נוסעי הקו, שמחבר בין הרצליה לתל אביב, מממשיכים לסבול מאי ביצוע נסיעות באופן תדיר. ב"15 דקות" מציינים שבעקבות הדו"ח הקודם הובטח שיבוצע תגבור בקו, אך עדויות על ליקויים בו ממשיכות להגיע. אחריו ניצבים הקווים 249 ו-6 של אגד.
אחד מהקווים המדווחים ביותר ברשימה הוא קו 189 של דן, שמחבר את חולון, מרכז העיר ת"א ורמת החייל, אחד ממוקדי התעסוקה המרכזיים בגוש דן. בקו שוררת צפיפות בלתי נסבלת, במיוחד בשעות העומס, כשמאות ואלפי תושבי האזור עושים את דרכם לעבודה ובחזרה. "ההמתנה אליו בשעות העומס נעה בין 25 דקות לחצי שעה וגם כשהוא כבר מגיע, הוא עמוס מאוד. אחת לשבוע לפחות נוסעים מתבקשים לרדת מהאוטובוס בגלל הצפיפות. זה פשוט מצב אבסורדי. התחושה מזכירה יותר יותר קרונות בשר מאשר תחבורה ציבורית הולמת", אומרת דורין, שמתגוררת במרכז ת"א ועושה את הדרך לרמת החייל מדי יום.
במקום השמיני ניצב קו 347 של חברת מטרופולין המחבר את רעננה ותל אביב ואת העשירייה הראשונה סוגרים קווים 66 של דן ו-168 של קווים. עוד ברשימה: הקווים 38, 419 ו-501 של אגד, 289 של דן ו-405 של אגד.
על פי ההערכות, אחד הגורמים המרכזיים שגורמים לכשלים בתחבורה הציבורית בישראל הוא מחסור באלפי נהגים וכן גם הצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית. "משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות", נכתב עוד בדו"ח. כפי שניתן לראות, רוב התלונות מגיע מאזורי הביקוש – גוש דן ואזור ירושלים.
בנוסף לצפיפות ולזמני ההמתנה הארוכים, ציבור הנוסעים מדווח על תחבורה ציבורית שאינה ערוכה לתנאי הקיץ הישראלי. כך לדוגמה, יותר מאחוז מכלל התלונות שהגיעו לידי "15 דקות", עסקו באוטובוסים ללא מיזוג, וכמובן גם בנושא תחנות האוטובוס שאינן מוצלות. בדיקה שנערכה בחיפה לדוגמה, גילתה שרק 15% מהתחנות שנבדקו סיפקו הגנה טובה מפני מפגעי מזג האוויר, ב-67% מהתחנות הקירוי היה לקוי וב-18% לא היה קירוי בכלל.
תגובת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "משרד התחבורה מבצע בקרה ואכיפה שוטפת על כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנה. הבקרה מתבצעת באמצעות אנשי מקצוע וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתוחכמות (GPS ונתוני ולידציה).
בנוסף לכך, משוכללים נתונים נוספים כמו תלונות ציבור המתקבלות במשרד התחבורה ואלמנטים ייחודיים נוספים המסייעים לאיכות הבקרה. במסגרת הבקרה נבדקת כלל רמת השירות של האוטובוסים, לאורך כל מסלול הנסיעה ובכל שעות היום והלילה.
הביקורת מתייחסת לשורה ארוכה של נושאים, ובכללם רמת השירות הנדרשת מהמפעילים, אי ביצוע נסיעות, איחור של אוטובוסים, עצירה בתחנות, בטיחות הנסיעה וכן נושאים נלווים כמו ניקיון האוטובוסים ואדיבות הנהג.
הסקר המדובר מוטה, חובבני, מגמתי ובלתי מקצועי, שכן הוא מתעלם במופגן ובאופן תמוה מהפרמטרים המקובלים בענף ומתמקד ב"אי ביצוע" נסיעות בלבד. יתרה מכך, גם הדיווחים על אי ביצוע נסיעות אינם מהימנים, כיוון שהם מתייחסים למספר התלונות ולא למספר הנסיעות שלא בוצעו בפועל. כך למשל, חמישה נוסעים הממתינים לאוטובוס שלא הגיע, מחושבים כחמישה מקרים של אי ביצוע, בעוד שמדובר בפועל באי ביצוע אחד.
דוגמא נוספת להטיה: הסקר בודק מקרה בודד של אי ביצוע נסיעה בשעה מסוימת, ומסיק ממנה לגבי שאר שעות הפעילות של הקו ושל הרשת כולה".
דובר אגד, רון רטנר מסר בתגובה לדו"ח: "הטענה לגבי קו 19 וקווים נוספים בפעילות אגד בירושלים מוכרת לאגד, אשר עושה כל שביכולתו לתת מענה מיטבי בקו זה. ענף התחבורה הציבורית סובל ממחסור של כ- 3,500 נהגים ובכלל זה מאות נהגים באגד מרביתם בירושלים.
הבעיה בקו 19 נובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים בטחוניים המשפיעים על כלל התנועה בעיר. כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת שכר הנהגים. עובדה זו יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית. בחודשים האחרונים גייס אגד בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו להביא לשיפור וזאת לצד כ- 80 נהגים המגיעים לירושלים מדי יום מהנגב כדי לתגבר את פעילות קווי השירות בעיר. כבר כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על רקע מדיניות רב שנתית של שחיקת מעמד ותגמול הנהגים בתחברוה הציבורית.
ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית. עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטייה של התוצאות".