כולנו מכירים את זה: אנחנו מתחילים את יום העבודה הכי מהר שלנו ולאט לאט מגבירים. אבל דווקא אז, כשאנחנו בשיא, מגיעה ארוחת הצהריים – ומכאן אין דרך חזרה: העפעפיים נהיים כבדים, הפיהוקים הופכים ליותר ויותר תכופים, וכל מה שבא לנו, בגדול, זה איזה שנ"צ טוב. בעבודה כמו בעבודה, רובנו נאלצים להתמודד עם העניין בעזרת כוס קפה והמון שכנוע עצמי, אבל בחברה אחת בהודו מצאו פיתרון הרבה יותר מוצלח, ולטענתם הוא גם יעיל יותר לכל הצדדים.
סטארט אפ בשם ווייקפיט (Wakefit), שמתמחה, איך לא, בפתרונות שינה, הכריז בשבוע שעבר על מדיניות חדשה בשם "הזכות לתנומה". המנכ"ל והמייסד השותף, צ'איטניה ראמלינגגגאודה, יצא בהודעה על התכנית המרגשת במייל רשמי שכתב לעובדים: "אנחנו בעסקי השינה כבר יותר משש שנים, וכל הזמן הזה חטאנו לאחד ההיבטים הכי חשובים של המנוחה – תנומת הצהריים", כתב המנכ"ל, "תמיד לקחנו תנומות ברצינות, אבל החל מהיום אנחנו הולכים לעלות מדרגה". המנכ"ל התייחס למחקרים שהראו את היתרונות החשובים של נמנום בצהריים: "מחקר של נאס"א הראה שתנומה של 26 דקות יכולה לשפר את הביצועים ב-33%, ולפי מחקר נוסף של אוניברסיטת הרווארד, תנומות מונעות שחיקה".
"נמנום יכול להביא לשיפור במצב הרוח, ולחזק את הערנות, זמן התגובה, תשומת הלב והזיכרון", כתבה קימבלי קוט, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת ברוק, בעקבות מחקר דומה שערכה עם החוקרת קתרין מילנר ב-2019, "תנומות ארוכות יותר מאפשרות להיכנס לשינה עמוקה יותר, שעלולה לגרום לטשטוש ותחושת ריפיון בזמן ההתעוררות, ולשבש את השינה בלילה".
לאור כל הממצאים המחקריים, החליטה ווייקפיט להפוך את השנ"צ לחלק קבוע מיום העבודה: "החלטנו לקבוע תנומת צהריים רשמית לכל העובדים מדי יום בין השעות 2 עד 2 וחצי בצהריים", כתב המנכ"ל, "החל מהיום, אתם רשאים לנמנם בזמן הזה, ולוח הפגישות שלכם ייחסם בו. אנחנו גם עושים מאמצים כדי לפתוח במשרד תאי נמנום נעימים וחדרי שקט, כדי ליצור עבורכם את הסביבה המושלמת לתנומת צהריים. אנחנו מחכים ומצפים לתפוס אתכם ישנים בעבודה", הוא סיכם בחיוך.
כצפוי, ההכרזה על "הזכות לתנומה" זכתה לתגובה נרגשת במיוחד מהעובדים של ווייקפיט, ששיבחו את המדיניות החדשה ברשתות החברתיות.
"תנומת צהריים היא כלי שעוזר לגוף להיטען מחדש ולחזור לריכוז, וכך משפרת את התפוקה והמוטיבציה במקום העבודה. השיחות על תנומות צהריים הפכו ליותר ויותר שכיחות עם התבססות העבודה מהבית, וחברות מתחילות להבין יותר ויותר את החשיבות שלהן", נכתב בהצהרה הרשמית של Wakefit, "דרך היוזמה הזאת, אנחנו מקווים להתחיל מהפכת שינה ושואפים להתמקד ברווחת העובדים שלנו ולקדם תרבות של טיפוח עצמי. אנחנו מעודדים עוד חברות לאמץ את היוזמה ולהצטרף אלינו במאמץ לקדם סגנון חיים בריא לעובדים שלהן".
לטענת ווייקפיט, היא החברה הראשונה שמציגה מדיניות כזאת בהודו, אך היא אינה הראשונה בעולם: לפי Sleep.org, חברות כמו גוגל, פייסבוק, בן אנד ג'ריז, סיסקו, זאפוס ואובר לא רק מאשרות תנומות לעובדים שלהן, אלא גם מעודדות אותן.