"אל תנחשו, תקשיבו לצרכים האמיתיים בשוק ותלמדו מה-PAIN"
אודי שני - לשעבר מנכ״ל במספר סטראטאפים (בין היתר SURF אחד מהמשקיעים קבוצת Pitango), כיום שותף בקרן השקעות Clearfuture
"חודש לאחר האירוע של 09/11 עברנו להתגורר בעמק הסיליקון - קליפורניה שם ניהלתי את משרדי החטיבה שלנו. בחודשים הראשונים היה נראה כי סוף העולם הגיע, אך מי שהשכיל דווקא בתקופה זו לשמור על קשר עם משקיעים, צינורות הפצה ולשמור על ביטחונם ומצב רוחם העובדים צלח.
"אם יש טיפ אחד שהייתי חולק עם היזמים, אל תנחשו אתם או המהנדסים שלכם מה השוק רוצה או צריך, תקשיבו לצרכים האמיתיים בשוק, מה ה-Pain האמיתי הקיים בעקבות המשבר הנוכחי ואיזה לקוחות יהיו מוכנים לשלם (לא כפיילוט) אלא כ paying customers.
"ראיתי גם במשבר של 2008 בדיוק את אותו הטרנד, שם התחילה הצמיחה של חברות הפינטק, סייבר וכו', חלק מהחברות עשו שיפט תוך כדי המשבר, קראו את צרכי השוק, למדו מה הpain והגיעו להישגים מרשימים".
"דווקא בעת הזאת יש הזדמנויות לרכישת מתחרים"
ארז עזרא, שותף בקרן השקעות Clearfuture
"ב-2008 שימשתי בתפקיד כיועץ משפטי של G4S אחת מהקבוצות הגדולות בישראל בהן שימשתי בהמשך כמנכ"ל. המשבר חייב אותנו בתחילה לבצע התייעלות פנימית בכל השכבות: הוצאות שכר והוצאות שוטפות, ומנגד דחיית פרוייקטים משמעותיים עד להבנה לאן השוק הולך. למרות זאת, בחרנו לבחון דווקא בעת הזו הזדמנויות משמעותיות לרכישת מתחרים, שנאמר כשקשה לך יש סיכוי טוב שקשה לכולם. ואכן בתקופה זו נכנסו למו"מ לרכישת מספר חברות ואף השלמנו בסופו של יום רכישת שתי חברות שנראה שבכל תרחיש אחר היה בלתי סביר לרכוש אותן בכלל ובמחיר שנסגר בפרט. אז כן תקופה מאתגרת אבל מלאת הזדמנויות לא פחות".
"המשבר תמיד מגיע, צריך ללמוד ממשברי עבר ממקורות מבוססים"
זוהר מימון, מנכ"ל קבוצת פילת
"חוויתי הן את משבר הדוט קום והן את משבר הסאב פריים. על מנת להגיע אל המשבר (שתמיד מגיע) בנקודת פתיחה טובה יש להקפיד על גיוון לקוחות (ציבורי, מוסדי, ענפי, עסקי, פרטי) ויחסים מעולים עם הבנקים (שיתוף בתוכניות ושיקוף אמיתי של המצב בכל עת).
בפרוץ המשבר, הטיפ שלי: להגיב מהר בהקטנת עלויות דרמטית, וגבייה אגרסיבית במקביל לשיתוף העובדים במהלכים להתמודדות עם המשבר ולהכנת תוכנית צמיחה ליום שלאחריו, והמבוססת על חקירה מעמיקה ומושכלת (יש להיזהר ממידע לא מבוסס המפורסם חדשות לבקרים) של ספרות על משברי עבר ומאמרים על המשבר הנוכחי.
"הניסיון שלי מראה שכאשר עושים זאת מגיעים לצמיחה שלא ניתן להשיגה בימים כתיקונם".
"בעת משבר צריך להתעסק בחשוב ולא בדחוף"
ישראל זעירא, מנכ"ל חברת הנדל"ן באמונה
"היציאה מהמשבר של 2008, הייתה הטריגר לעלייתן של קבוצות הרכישה בשנים שלאחר מכן. עם היציאה מהמשבר היה מחסור בהון עצמי בכל הענף. המשקיעים והזוגות הצעירים, מימשו את ההון העצמי שהיה להם, דרך ניצול ההזדמנויות בקבוצות רכישה.
"יש להעריך שגם הפעם, צפוי מחסור במקורות מימון, ויזמים, משקיעים וזוגות צעירים שידעו לנצל את ההזדמנות, יוכלו לרכוש נכסים במחירים אטרקטיביים.
ד"בר נוסף המשבר הנוכחי יוצר עצירה הן בשיווק הקרקעות, והן בקצב הביצוע. כל אלו עשויים לגרום להמשך עליות המחירים על מלאים קיימים. משבר פירושו בעברית גם שבר כלומר צמיחה שהקב"ה מעמיד לפתחנו.
בשעת משבר צריך להתעסק בחשוב ולא בדחוף, לצמצם עודפי שומן ולהתייעל. להרים המבט קדימה אל עולם חדש שיהיה שונה מקודמו ולהתאים עצמינו למצב".
"להעדיף השקעה בקרנות נאמנות המתבססות על מחקר של אנשי המקצוע"
אילן ארד-קשת, מנכ"ל בית השקעות יצירה
"מאז פרוץ משבר הקורונה נרשמו ירידות חדות בשוקי ההון בעולם ובישראל. כיום ניתן למצוא הזדמנויות רבות גם בשוק האג"ח וגם בשוק המניות, כאשר הפגיעה בסקטורים מסוימים היא זמנית בלבד והם צפויים להתאושש במהירות. למשקיע הקטן שמעוניין לנצל את ההזדמנויות שקיימות היום בשוק ההון עדיף להימנע מקניה של ניירות ערך ספציפיים ולהשקיע בקרנות נאמנות, המתבססות על ניהול ההשקעות והמחקר השוטף של אנשי המקצוע".
"תמריצים ממשלתיים לצמיחה"
גיא ניסנזון, לשעבר מנכ"ל ובעלים אקספון
"לאחר משבר האשראי של 2008 ממשל אובמה הוציא לפועל תוכנית תמריצים למגזר העסקי במטרה לחלץ את הכלכלה האמריקאית מהמשבר. חברת אקספון שייסדתי, הפועלת בתחום הסיבים האופטיים והשיחות לחו"ל בארה"ב, קיבלה מהממשלה האמריקאית 112 מיליון דולר במענקים והלוואות. תמריצים אלו אפשרו לאקספון לצמוח ולהתרחב בשנים שלאחר המשבר".
"הזדמנות ליצירת פלטפורמה משותפת של גופי אמנות"
אורית פוגל שפרן, מנכ"לית תזמורת סימפונט רעננה
"הנחת הבסיס היא שמה שאנחנו עושים, אם טוב ונכון אנחנו עושים, תמיד יהיה לו מקום וצורך.
"בהתייחס למשברי 2000-2008, המשברים האלה תפסו אותי, בהביטי על הדיווחים הראשונים מהזירה הכלכלית בארה"ב. ולמרות היותנו מלכ"ר העוסק באמנות, ונתמך, בין היתר, על ידי המדינה, התמונה היתה ברורה.
"מיד הכנתי תכנית חירום לצמצום עלויות/פעילות של 30%, אותה הצגתי בפני ההנהלה הציבורית, דבר שעזר מאוד לשרוד את התקופה, מבלי לצלול אל מתחת לקו האדום, להרים את הראש במהירות, ולהמשיך הלאה.
"לצד הקושי – תמיד יש אתגר, הזדמנות ויצירתיות.
"בהינתן שיש לך את כל האנשים הנכונים לצידך, הבנה והכלה, ושום שכל, אין הר גבוה מידי. כל זאת בתנאי, שמבינים מראש שאין קסמים וכי זמן הוא פקטור הכרחי. באשר לחלום העתידי, יש מספר מונחים שהושרשו בתרבות שלנו שהייתי שמחה שייעלמו יחד עם החזרה של הטבע והאוויר הנקי לחיינו.
"ההתנהלות הכמעט אלימה של 'מגיע לי', 'הם מקבלים', 'גם אני חייב', וכו'. תחרות היא דבר יפה. אבל מינוף יכול להיעשות גם יחד ביצירתיות, כגוף וכחברה, (כפי שאנחנו רואים כל כך יפה במצבי חירום), ולא רק כמינוף אינדיבידואלי אישי.
"זאת הזדמנות ליצור פלטפורמה משותפת של עסקים וגופי אמנות, מבוססת על עולם דיגיטלי, היוצרת סינרגיה תרבותית- חברתית – טכנולוגית ויראלית, במובן הטוב של המילה".
"להיעזר בניסיונם של בכירים שפרשו – שיספקו פרספקטיבה חיצונית"
זאב לשם שותף מייסד לגאסי סניור סולושנס, מנכל לשעבר של חברת שרין טכנולוגיות
"משבר הסאב פריים ב-2008 סייע לי לבצע תהליך התייעלות בחברה שאולי לא הייתי מגיע אליו אלמלא האירוע. 2008 בתקופה זו הקטנו פעילות שחשבנו שתהווה נטל כלכלי על החברה אבל שימרנו את מרבית העובדים תוך קיצוץ משמעותי בעיקר בשכר הבכירים. יחד עם זאת דווקא קידמנו פיתוח מוצר חדש שהבנו שייתן לחברה יתרון מול מתחריה בתום המשבר .
"לכן גם פה, אני רואה הזדמנות לבצע בחינה מחדש של החברה על מנת להתאימה לשוק בתקופת המשבר ואחריו - המוצרים, שיטות השיווק והמכירה מול ההזדמנויות שנפתחות כעת. אולם לא תמיד בחינה כזו יכולה להתבצע על ידי הדרג הבכיר הקיים וכדאי לשקול להיעזר במנכ"לים בכירים שפרשו לגמלאות, כמו בלגאסי, אשר יכולים לספק פרספקטיבה חיצונית למנכל ולצוות הבכיר ולהציע אסטרטגיות חדשות. גם מבחינת כוח אדם, זו הזדמנות לבחון מי העובדים ש"יסחבו איתכם את האלונקה" בתקופת המשבר. אלה יהיו העובדים שתרומתם רב מערכתית ולא ממוקדת ספציפית. העובדים שיכולים לכסות על מספר תחומים והוכיחו את עצמם ברמה האישית והמקצועית. אולם גם מול העובדים שתבחרו להוציא לחלת, יש לנקוט במלוא האמפטיה. לא תמיד תהיו למעלה, ואם תנקטו אמפטיה, תמנע נטישת עובדים כשהחברה תהיה בתקופה קשה ולהם תהיה הדרך פתוחה לעזוב".
"לזהות את החוזקות ולהודות במגבלות"
אלי ברק מנכל מרכז היזמות והרובוטיקה "ירוק"
"לפני ובזמן התפוצצות בועת הדוטקום בשנת 2000 הייתי המייסד המשותף והמנכ"ל של חברת התוכנה הראשונה שלי - Exactium, שהייתה בדיעבד גם ה- EXIT הראשון שלי. לשמחתי השכלנו לעשות ניתוח אמיתי וכואב של היתרונות והחסרונות היחסיים שלנו והגענו למסקנה כי לאור מגמות השוק, עלינו להתמזג לתוך חברת CRM גדולה. פתחנו במו"מ מול מספר חברות מובילות ולבסוף התמזגנו לתוך חברה ציבורית מובילה (דאז) בתחום ה- CRM.
"הלקח ולפיכך ההמלצה שלי - התמקדו ביתרונות שלכם וחדדו אותם, גם לעצמכם וגם למשקיעים שלכם. אל תתביישו להודות במגבלות. ככל שתשכילו להבין במה אין לכם יתרון (בניגוד למה שאתם מספרים לעצמכם), כך תוכלו להתמקד בתחומים בהם אתם ייחודיים ומעניינים מול האחרים. בחודשים הקרובים זה כל מה שיהיה לכם - החוזקות שלכם צריכות להיות מספיק מיוחדות ובולטות על מנת לשאת אתכם לחוף מבטחים".