פעם היינו בוחרים רכב בטוח לפי הגודל שלו או המוניטין שמספר שהפח שלו ולא מתעקם בקלות, ככה היינו רגועים יותר בנסיעה על הכביש. היום זה לכאורה הרבה יותר פשוט כי יש יותר אפשרויות והרכבים הרבה יותר בטוחים, מצד שני זה יכול להיות מבלבל כי בפרסומות כולם נראים לנו יפים, מבריקים וחזקים. אז איך לדעת מראש שהאוטו שלנו מספיק בטוח? קחו כמה כלים לפני שעולים על הכביש.
מבחני ריסוק
בכל שנה אלפי בובות עוברות תאונות קשות, אבל למזלנו מדובר רק במבחני ריסוק במעבדות שבודקות עד כמה הרכב בטוח לנהג, לילדים הנוסעים בו ולהולכי הרגל. חברת ג'נרל מוטורס הייתה הראשונה שהשתמשה במבחן ריסוק כדי לבדוק את הרכבים שהיא מייצרת ומאז הבדיקה הזו הפכה לסטנדרט. הדירוג נע בין 0 ל-5 ובודק את ההגנה של הנוסע מפגיעה במהירויות וזוויות שונות. אגב, בגלל תופעת ההשמנה בעולם עם השנים הבובות הפכו להיות שמנות יותר כדי לתת תוצאות מדויקות.
איך יודעים? ברכבים חדשים אפשר לראות את תוצאות מבחני הריסוק שנערכו לדגם. מבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP נחשב להכי מוכר באירופה ויש עוד מבחני ריסוק של ארגוני בטיחות מובילים כמו IIHS האמריקאי.
תקן כריות אוויר
הרעיון של כריות אוויר במכוניות נמצא איתנו עוד משנות השמונים ומדובר במדד די אמין לבטיחות של הרכב. הסטטיסטיקה מראה שכריות אוויר מפחיתות משמעותית את הסיכון למוות בתאונה חזיתית. הרעיון הוא די פשוט, שקית ניילון חזקה שמתמלאת בגז דחוס בתוך שבריר שנייה ומגנה על הנוסעים. אגב לא מדובר בפתרון מושלם בכלל, ויש סכנות כמו ילדים שיכולים להיפגע או חלקי גוף במקרה והכרית נפתחת בטיימינג הלא נכון.
איך יודעים? הסטנדרט היום במכונית פרטית הוא לפחות 6 או 7 כריות אוויר, כך שלא כדאי להתפשר על פחות. מספר הכריות מופיע במפרט של כל רכב שתקנו ובכל מקרה מומלץ לבחור ברכב שייתן לכם את מקסימום הביטחון.
מדידה על ידי סרגל הבטיחות
הכירו את סרגל הבטיחות שנותן ציון לפי רמת האבזור הבטיחותי ברכב. החל מינואר 2017 גם חברות הרכב מחויבות לפרסם את הסרגל הזה, באמצעותו תוכלו לדעת עד כמה הרכב החדש שאותו תרצו לקנות - בטוח לנהיגה. הניקוד הסופי לכל רכב ניתן לפי אביזרי הבטיחות והמערכות שמותקנות ברכב כמו כריות האוויר, מצלמות רוורס, בלימת חירום ופרמטרים נוספים. הרעיון שעומד מאחורי יצירת הסרגל הוא לעודד רכישה של רכבים בטיחותיים יותר - וכך לצמצם את תאונות הדרכים.
איך יודעים? הסרגל נע בין 0 ל-8 שהוא רמת הבטיחות הגבוהה ביותר. לכל מערכת בטיחות יש ניקוד קבוע שבסופו של דבר משוקלל לציון הסופי. תוכלו לראות את הסרגל בפרסומים של היבואניות וגם לבקש לראות אותו בעת הקנייה.
מערכות ביטחון למניעה או לצמצום נזקים
ככל שעלו יותר מכוניות על הכביש כך התרחשו יותר תאונות ונוצר צורך אמיתי בפתרונות בטיחות. בשנים האחרונות פותחו ונבנו מגוון רחב של סוגי מערכות בטיחות אלקטרוניות – החל מכלים לבקרת יציבות ועד למצלמות אחוריות וחיישנים שיעירו אתכם במקרה וחלילה תירדמו על ההגה.
מקובל לחלק את עולם המערכות לשתי קטגוריות - מערכת אקטיבית ופסיבית. המערכת האקטיבית נועדה למנוע את התאונה, והפסיבית לצמצם את הפגיעות בנוסעים במידה והתאונה התרחשה.כלומר, הכלים האקטיביים נועדו למנוע את התרחיש בכללותו, ואילו המערכות הפסיביות – למזער נזקים לאחר האירוע.
איך יודעים? כאן תוכלו למצוא את התחרות הכי גדולה בין יצרניות הרכב ויש מבחר גדול של מערכות מוכרות וחדשות. מה שבדרך כלל קובע הוא גובה התקציב שלכם אבל אם מדובר במשהו שלא כואב מדי בכיס, פשוט לכו על זה.
עוד חשוב לדעת שחברות ביטוח מסוימות מעניקות הנחות בדמי הביטוח למול התקנת המערכות – בקשו הסברים, עלויות והמלצות מהיבואן בעת הקנייה.
נסיעת מבחן חלומית
הגענו לנהג, כלומר אליכם. עם כל הכבוד לרכב המתוק שלכם, מי שבאמת קובע זה האדם שמאחורי ההגה. לכן, הרכב חייב להיות נוח לנהיגה ולתת לכם תחושת ביטחון ושליטה כשאתם על הכביש. רכב גדול מדי יכול לגרום לכם להיות פחות יציבים, שדה ראייה מצומצם יכול להגביר את הסכנה - ותא נוסעים קטן מדי יכול לסכן את הילדים. אנחנו לא טוענים שרכב החלומות לא יכול ללוות אתכם גם במציאות, אלא שדקה לפני שאתם רוכשים אותו – וודאו שגם נוח לכם בו והוא אכן יכול למלא את צרכי הנוסעים העתידיים בו.
איך יודעים? חצי שעה של נסיעת מבחן דבר הגיוני מאוד שממש כדאי לעשות לפני שקונים רכב. יותר מזה, מומלץ שלא לנסוע לבד אלא לצרף חבר קרוב או מישהו שאתם סומכים על דעתו כדי להיות בטוחים שבחרתם נכון. קחו בחשבון כמובן גם את מכלול הצרכים שלכם: כיסאות בטיחות לילדים, אופניים שצריכות להיכנס לתא המטען או להתחבר לרכב באופן בטיחותי ועוד.