בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה שקופת החולים "מאוחדת" ומנהל מרפאת שיניים מטעמה יפצו מטופלת בכ-200 אלף שקל. הסיבה: רשלנות רפואית בביצוע טיפול שיניים לתובעת, אשר הצריכה ממנה לעבור הליך שיקומי כואב ומייסר. דרישת האישה לפיצוי נוסף בשל יחס משפיל ומבזה שספגה לטענתה ממנהל המרפאה, נדחתה על-ידי השופט אמיר צ'כנוביץ.
בתביעה שהוגשה לבית המשפט סיפרה התובעת שעקב כאב שחשה באחת משיניה במהלך 2012, היא החלה לקבל טיפול במרפאת שיניים מטעם "מאוחדת" הפועלת מבין כותלי המרכז הרפואי "אסותא" שבראשון לציון, בניהולו של הנתבע. לדבריה, הטיפול ארך כשנה וכלל בין היתר את עקירת השן הכואבת, השתלת תחליפי עצם, השחזת שיניים והתקנת כתרים.
אלא שלטענת האישה הטיפול הסתיים בכישלון טוטאלי. היא סיפרה שהכתרים נפלו מפיה מספר פעמים והיא נאלצה לעבור מספר טיפולי שורש וניתוחים. בסופו של יום היא נותרה, לטענתה, עם טיפול שיניים לקוי שהצריך ממנה לבצע טיפול משקם, על הכאבים והסבל הרבים הכרוכים בכך.
בתביעתה הלינה האישה אף על היחס שקיבלה במהלך הטיפול. כך, לדבריה באחד הביקורים היא התבקשה ללכת עירומה ויחפה למעט חלוק פתוח מאחור במסדרונות בית החולים לעבר חדר הניתוח, דבר שגרם לה לבושה וחוסר ביטחון.
עוד טענה המטופלת שמנהל המרפאה נהג להשפיל ולבזות אותה במהלך הטיפול. בתוך כך נטען שהמנהל העביר אותה עינויי תופת כשביצע חלק מהטיפול ללא הרדמה, תוך שהורה לה "לסתום את הפה" כשהתלוננה על כאבים.
לטענת המטופלת בעקבות הטיפול הרשלני שקיבלה היא נותרה מצולקת נפשית, וכיום היא סובלת מחרדות, דיכאונות ופוסט טראומה. בתביעתה דרשה פיצוי הולם על נזקיה.
כישלון חרוץ
לצורך בירור התביעה מינה השופט צ'כנוביץ מומחה מטעם בית המשפט, שמסקנתו הסופית הייתה נחרצת: "הטיפול הסתיים בכישלון חרוץ", קבע. לעמדת המומחה, הטיפול שהעניק הנתבע לתובעת חרג מסטנדרט הטיפול של רופא שיניים סביר, ולכן מגיע לאחרונה פיצוי בדמות עלות הטיפול המשקם שהיא נדרשת לעבור.
השופט אימץ את מסקנת המומחה, אך באותה נשימה דחה את טענות התובעת בדבר יחס משפיל שקיבלה לכאורה מצוות המרפאה. אשר לאילוצה כביכול ללכת עירומה ציין השופט שאין הדבר באחריות הנתבעים, והתלונה צריכה להיות מופנית ל"אסותא".
בנוסף, טענת האישה להשפלות מצד הרופא נדחתה בשל העדר הוכחה. השופט נימק שמדובר בעדות יחידה של התובעת אשר לא נתמכה בעדויות נוספות, כמו זו של סייעת הרופא וגורמים נוספים שנכחו במקום ולא זומנו לעדות.
גם הטענה להיווצרות נכות נפשית אצל התובעת עקב הטיפול נדחתה. השופט ציין כי תלונתה הראשונה על לחץ נפשי בעקבות טיפול השיניים הועלתה רק בחלוף מספר שנים מהטיפול, כך שלא נמצא קשר בין השניים.
בנסיבות אלה נקבע שהאישה זכאית לפיצוי על הצורך בטיפול השיניים המשקם, בסך כ-80 אלף שקל, ועל הכאב והסבל שחוותה מכל האירוע בסך 80 אלף שקל נוספים. השופט קבע ש"מאוחדת" ומנהל המרפאה יישאו בפיצוי ביחד ולחוד. בנוסף נקבע כי עליהם לשלם למטופלת שכ"ט עו"ד בשיעור של 17.5% ומע"מ, והוצאות משפט.
תגובת קופת חולים מאוחדת: "הקופה מכבדת את פסק הדין של בית המשפט, אולם יש להדגיש כי מדובר בתביעה ישנה מאוד, שהתנהלה מול רופא שלא מועסק בקופה שנים רבות ומול מרכז רפואי איתו הקופה לא עובדת כבר שנים".
- באי כוח הצדדים לא צוינו בפסק הדין
- עו"ד אסף ברק עוסק/ת ברשלנות רפואית
- הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין. בהכנת הכתבה השתתפו צוות העורכים של אתר פסקדין
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל. הוא מכיל מידע כולל ומגוון בתחום המשפט. האתר מופעל באמצעות חברת "פסק דין אתרי משפט בע"מ". המידע מסופק לשירות ציבור הגולשים לשימוש פרטי ולא-מסחרי בלבד. האתר והמידע המופיע בו מוגנים על ידי חוקי זכויות יוצרים של מדינת ישראל, אמנות בינלאומיות וחוקי זכויות יוצרים של מדינות אחרות.