השופט מחמוד שדאפנה פסק לאחרונה כי בנם הבכור של הורים גרושים יתחנך בבית ספר דתי ביוטכנולוגי, כפי שביקשה אמו, ולא בבית ספר ישיבתי, כפי שדרש האב. ההחלטה התבססה על תסקיר של עובדת סוציאלית שנפגשה עם הילד והתרשמה כי הוא מעוניין בבית הספר הביוטכנולוגי. השופט הדגיש כי מאחר ששתי המסגרות דתיות, השתלבות בבית הספר עם לימודי המדע לא צפויה להרחיק את הילד מאביו, והיא עשויה למנוע תסכול ורגרסיה אצל הקטין.
הוריו של הילד התגרשו ביולי 2022. במהלך נישואיהם נולדו להם שלושה ילדים, הגדול יליד 2012. הצדדים חיו באורח חיים חרדי אך לפני הגירושין האם יצאה בשאלה ונכנסה לזוגיות עם בת זוג. האב נשאר באמונתו הדתית וההורים מקיימים חלוקת זמני שהות שווים עם הילדים.
בין ההורים פרצה מחלוקת לעניין המסגרת החינוכית של הבן הבכור בשנת הלימודים הקרובה. בתיק הוגש תסקיר עובדת סוציאלית בו הומלץ כי הילד ישולב בבית ספר ביוטכנולוגי בהתאם לרצונו. עוד צוין כי הילד התקבל לשני בתי ספר, ישיבתי וביוטכנולוגי, ושהוא מעוניין להתחנך בבית הספר הביוטכנולוגי ולא בישיבתי.
האם ביקשה לרשום את הילד לבית הספר הביוטכנולוגי. האב סירב וביקש לרשום אותו לבית הספר הישיבתי כדי שימשיך לקבל חינוך דתי. שני בתי הספר דתיים, אלא שרמת החינוך הדתי בישיבתי גבוהה יותר.
הילד שיתף את העו"סית כי נחשף לתחום הביוטכנולוגיה לפני שנתיים ומאז הוא מאוד מתעניין ואוהב אותו. הוא ציין כי בבית ספר זה לומדים לימודי קודש אך משלבים גם את תחום המדע, לעומת בית הספר הישיבתי שמוקדש בעיקר לליומדי קודש שהוא לא מעוניין בהם.
האב התנגד להמלצת העו"סית וטען כי אין לקבל את רצון הילד אלא יש לבחון את טובתו. לדבריו, ביתו הוא הבית הדומיננטי עבור הילד ויש ליצור הלימה בין אורח חייו לבין חינוכו, כדי למנוע קונפליקטים בעולמו הפנימי.
ילד חכם
השופט מחמוד שדאפנה מבית המשפט למשפחה בנוף הגליל-נצרת הבהיר כי המגמה הרווחת כיום בפסיקה היא לשמוע את עמדת הקטינים בעניינים מסוג זה. זאת, בפרט כשמדובר בילדים המסוגלים ומעוניינים להתשתתף בתהליך הבחירה ביחס למסגרת החינוך. השופט הדגיש כי במיוחד בהכרעה בין חינוך דתי לבין חינוך חילוני יש לתת משקל רב ומשמעותי לרצונם של הקטינים.
הוא קבע שבמקרה זה יש לכבד את רצון הילד ולהעבירו למסגרת חינוכית ביוטכנולוגית, שכן אין ספק שרצון זה מתיישב עם טובתו. לדברי השופט, מהתסקיר עלה כי מדובר בילד נחוש ונחרץ, המבקש לכבד את רצונו לעבור למסגרת לימודית בה הוא מעוניין. "מדובר בהחלטה עצמאית שלו, ולא בעקבות הסתה או השפעה או לחץ של מי מההורים", הדגיש השופט.
עוד הוסיף השופט שמדובר בילד מאוד חכם אשר קיבל ציונים גבוהים בעיקר במקצועות המדעים והמתמטיקה. הוא הדגיש כי התנגדות האב למסגרת בה הילד חפץ להשתלב עלולה לאכזב את הילד ולגרום לו למפח נפש, דבר שללא ספק יהיה בעל השלכות שליליות על התבגרותו ועתידו. הילד גם עלול להיות מתוסכל ומיואש מה שעלול להוביל לרגרסיה במוטיבציה שלו ואף ביחסיו מול האב.
בסיכומו של דבר קבע השופט כי יש לשלב את הילד בבית הספר הביוטכנולוגי.
לא ניתן צו להוצאות.
- ב"כ האם: עו"ד ענבר דרור
- ב"כ האב: עו"ד שלומית ברנס זערור ועו"ד שלמה זערור מטעם הלשכה לסיוע משפטי
- עו״ד שני פינקלשטיין עוסק/ת בדיני משפחה
- ** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין. בהכנת הכתבה השתתפו צוות העורכים של אתר פסקדין
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל. הוא מכיל מידע כולל ומגוון בתחום המשפט. האתר מופעל באמצעות חברת "פסק דין אתרי משפט בע"מ". המידע מסופק לשירות ציבור הגולשים לשימוש פרטי ולא-מסחרי בלבד. האתר והמידע המופיע בו מוגנים על ידי חוקי זכויות יוצרים של מדינת ישראל, אמנות בינלאומיות וחוקי זכויות יוצרים של מדינות אחרות.