יומיים אחרי שעזב את תפקידו כיו"ר טאואר, דב מורן כבר נמצא בלאס וגאס בתערוכת CES, עם מודו (Modu), החברה שהוא הקים ומנהל. עזיבתו את כיסא היו"ר בטאואר הייתה בין היתר במטרה להקדיש זמן רב יותר למודו, שקמה לפני כשנתיים כשלגבה כבר קשור תיק בדמות הבטחות של מורן כי היא הולכת להיות הדבר הגדול הבא.
זה מה שהספיקה מודו לעשות מאז הוקמה ב-2007: לגייס כ-85 מיליון דולר, פחות ממה שקיוותה, לערוך שני סבבי פיטורים, לקצץ בשכר הבכירים, גם בזה של מורן, ולפתח ליבת טלפון נייד שאמורה להתממשק להתקני מחשוב שונים באמצעות חליפות (Jacket) מתאימות. בין המשקיעים בחברה: ג'נסיס, ג'מיני, דניאל רקנאטי, מורן עצמו ומשקיעים פרטיים. החברה מעסיקה 120 עובדים.
- החלום להפוך את מודו לחברה ענקית, עוד ריאלי?
מורן: "בטח שהוא אפשרי. זה בוודאי נראה עכשיו יותר קשה, ולמשבר הכלכלי יהיו השפעות על הגודל או העיתוי. אנחנו לא רצים בקצב שהיינו רוצים, אבל אני ואנשי החברה מקווים, שואפים ועובדים קשה מאוד כדי שהחברה תהפוך לכזו שמוכרת ברמות משמעותיות של מיליארד דולר".
בדבריו אלו מתכתב מורן עם האמירה המפורסמת שלו (שגם הוכחשה על-ידו בהמשך), על כך ש"אם-סיסטמס תגיע למכירות של מיליארד דולר ב-5 שנים".
"אני יודע שיש אנשים שחושבים שהתרברבתי עם הקמת מודו. אני לא חושב שאני מתרברב, אני מגדיר מטרות ומנסה להגיע אליהן. הדרך קשה והתהליך לא טריוויאלי, אבל סימון מטרות גבוהות הוא לא בהכרח התרברבות".
עוברים מפיתוח לייצור מסיבי
מי שמכיר את מורן, יכול בקלות להאמין לו שהוא משוכנע שהמטרות ריאליות, בעיקר לאור העובדה שהוא עובד מסור של החלום שלו. "אף אחד לא חשב שזה יהיה קל, אבל אני עובד שישה ימים בשבוע בין 16 ל-20 שעות כל יום. זה קשה מאוד, אבל אין לי תלונות. מודו נמצאת כיום בנקודה של מעבר משלב הפיתוח לשלב הייצור המסיבי. זה תמיד שלב שיש בו בעיות בלתי צפויות ותקלות. זה מה שצפוי לקרות ב-2009, ואנחנו צריכים להיערך לזה, כי העולם השתנה".
- באיזה שינויים אתם כבר מבחינים?
"הרבה מהספקים או השותפים שלנו הפסיקו פעילות או פשטו את הרגל, ויש לזה השפעה עלינו. כך קרה, שספק התוכנה המרכזי שלנו הפסיק את פעולתו, או שייצרן הג'קטים הגדול שלנו, שהשקענו מאמצים ביצירת הקשרים וההכנות לייצור, נסגר בלי התראה מוקדמת. זאת הייתה חברה ממשלתית, ובוקר אחד הגיעו אנשים עם חליפות והודיעו שהיא סגורה. נערכנו במהירות וכבר חתמנו על הסכמים עם יצרן אחר, טוב יותר ואיתן פיננסית. השוק של המפעילות הסלולריות נפגע פחות - ככה זה, אנחנו ממשיכים לדבר בטלפון - ומצד שני, הספקים קונים הרבה פחות תשתית".
- שינוי נוסף שבטח הרגשת, בא לידי ביטוי בגיוס ההון - תכננתם לגייס 100 מיליון דולר לפחות.
"לא הצלחנו לגייס את הכסף שחשבנו שצריך, וזה חייב אותנו להיערך, לקצץ בעלויות ולצערי גם להיפרד מעובדים. אבל יש גם נקודות חיוביות: בעבר היה קשה יותר לחתום על הסכמי OEM, והיום בסין ובטייוואן רוצים לעבוד איתנו".
- ההסכם שלכם עם סלקום ממשיך?
"כן. בשבוע האחרון עמוס שפירא וסמנכ"ל השיווק של סלקום הגיעו לביקור, ודיברנו עם העובדים. אני מעריך את זה ואותם, ואני מאמין שזאת תהיה שותפות חזקה".
את השפנים הגדולים יותר בכובעה שומרת מודו לכנס המובייל העולמי, GSMA, שיתקיים בברצלונה באמצע פברואר.