תעשיית האינטרנט בציפייה דרוכה: חברות האינטרנט הגדולות יפרסמו החל מהשבוע הקרוב את התוצאות הכספיות שלהן לרבעון הרביעי של 2008 ולסיכום השנה כולה, אשר צפויים לשפוך מעט אור בכל הנוגע להשפעות השליליות של המשבר הפיננסי על תעשיית ההיי-טק, והאינטרנט בפרט.
להבדיל מהרבעון הקודם, אז המשבר השפיע רק במעט על התוצאות הפיננסיות, האנליסטים סבורים שהדו"חות הפעם יעידו בצורה בולטת יותר עד כמה חמור המיתון העולמי, ומה צפוי לקרות לחברות הענק ב-2009. ההערכות הן, כי ב-2009 חברות האינטרנט כבר לא יוכלו להימלט מהמשבר, והוא יכה בתוצאות הכספיות שלהן.
בית ההשקעות קאופמן ברדרס, למשל, סבור כי דווקא בכל הנוגע לשוק החיפוש האינטרנטי, הרבעון הרביעי לא יהיה כה גרוע כפי שצפו מראש. לדברי האנליסטים, היקף החיפושים היה יציב, ולמרות שהעלות פר הקלקה (CPC) הייתה נמוכה, בפרט בסקטור הפיננסי, הרי שסקטור הקמעונאות הוכיח חוזקה יחסית, ופיצה על חולשת סקטורים אחרים. ואולם, ברבעון הראשון של 2009, גם סקטור הקמעונאות צפוי להיחלש, ועל כן האנליסטים צופים כי התוצאות הפיננסיות של חברות האינטרנט יהיו נמוכות מהצפי.
eBay - אפשר להתחיל לדאוג
החברה הראשונה שתעלה על המוקד היא eBay , שתדווח ביום רביעי הקרוב, ובוול-סטריט צופים כי היא תבשר על ירידה בהכנסות בפעם הראשונה מזה כ-10 שנים, וכי הרווח למניה יצטמצם ב-11%. לפי חברת המחקר FactSet, אתר המכירות הפומביות חווה פגיעה קשה ברבעון הרביעי, בעיקר בשל המיתון שפגע בהוצאות של הצרכנים. כך, לדוגמה, היקף המכירות של מכשירים אלקטרוניים או מכוניות הצטמצם מאוד, והערך הכולל של כל המוצרים שנמכרו ב-2008 באתר ירד בכ-5% עד 10%, בהשוואה ל-2007.
היות שבתקופות מיתון צרכנים דווקא נוטים לחפש אחר מציאות באינטרנט, או לחילופין מחפשים אחר קונים פוטנציאליים, העובדה שהערך הכולל של המוצרים שנמכרו ירד היא מפתיעה, אך אנליסטים מייחסים נתון מדאיג זה לחברות מתחרות, כדוגמת אמזון, שהצליחו למשוך אליהן לקוחות שבעבר היו מבקרים ורוכשים ב-eBay.
בהתאם לכך, לאחר שברבעון השלישי עקפה החברה במעט את תחזיות הרווח של האנליסטים והציגה רווח של 592 מיליון דולר, eBay צפויה להציג ברבעון הרביעי רווח נמוך יותר - 510.7 מיליון דולר בלבד. ההכנסות של החברה צפויות להסתכם ב-2.1 מיליארד דולר.
מגוגל תבוא הישועה?
ענקית החיפוש גוגל נחשבת לברומטר לא רק למצבו של האינטרנט אלא גם למצבה של הכלכלה כולה, שכן עסקים רבים, ובפרט עסקים קטנים, נשענים על מודל הפרסום צמוד החיפוש שהיא המציאה, כמקור ההכנסה העיקרי שלהם. וכשגוגל מצטננת, שורה ארוכה של חברות כבר חוטפת דלקת ריאות. הרבעון הרביעי לא עבר על מי מנוחות אצל גוגל - עם פיטורים, בפעם הראשונה בתולדות החברה, וסגירת שירותים כדוגמת Lively ו-Google Notebook. במהלך הרבעון התברר שגם גוגל אינה חסינה בפני המיתון.
אולם, החוזק של גוגל בשוק החיפוש, כש-70% מהחיפושים בארה"ב נעשים במנוע החיפוש שלה, עשוי לסייע לחברה לצלוח את המשבר הנוכחי. לפי ממוצע תחזיות האנליסטים, הרווח של גוגל יהיה 4.1 דולרים למניה (1.3 מיליארד דולר) והכנסותיה ברבעון הרביעי יסתכמו ב-4.05 מיליארד דולר. במידה והתחזיות הללו יתממשו, הרי שמדובר בשיפור בהשוואה לרבעון המקביל ב-2007: הרווח למניה היה אז על 4.43 דולרים, וההכנסות 3.4 מיליארד דולר.
הבעיה העיקרית של גוגל תהיה, ככל הנראה, ב-2009. רק אז תורגש הירידה המשמעותית בהוצאות של פרסום מקוון, ופרסום צמוד חיפוש בפרט. כמו-כן, היכולת הפיננסית של נכסים כגון YouTube או הפלטפורמה הסלולרית אנדרואיד לייצר הכנסות עבור גוגל, עתידה אף היא לעצב את הדו"חות הכספיים של ענקית החיפוש. אלמנט נוסף שיכול להשפיע על מעמדה של גוגל הוא אם תירקם עסקה בין שתי המתחרות הגדולות שלה - יאהו ומיקרוסופט. עסקה כזו עשויה להציב תחרות של ממש בפני גוגל - תחרות שהיום נחסכת ממנה בכל הנוגע לשוק החיפוש.
העיניים נשואות לבארטס
המנכ"לית החדשה של יאהו , קרול בארטס, רק החליפה בתפקיד את מייסד החברה, ג'רי יאנג, וכבר עליה להתמודד עם התוצאות הפיננסיות של הרבעון הרביעי, אשר יחתמו שנה שבעלי המניות של יאהו יעדיפו לשכוח - החל מפיטורים, דרך מרד בקרב בעלי המניות וכלה בשמועות שונות שהובילו לתנודתיות גבוהה במחיר המניה, ולהשמדת ערך של מיליארדי דולרים.
כל אלה הביאו את יאהו למצב העגום שבו היא נמצאת היום, כאשר המניה שלה נסחרת במחיר של 11.6 דולר, הרחק מהמחיר של 33 דולר למניה שמיקרוסופט תכננה לשלם לבעלי מניותיה לו רק היו מקבלים את הצעת הרכש המשופרת מתחילת 2008.
בסוף הקדנציה שלו יאנג נקט בכמה צעדים שהצליחו לייצב את מצבה הפיננסי של יאהו ולהקטין את ההוצאות שלה. כך, 10% מעובדי החברה פוטרו, במהלך שהוביל לקיצוץ עלויות משמעותי ויאהו המשיכה לפתח מוצרים חדשים, במטרה לייצר מקורות הכנסה נוספים, ולבסס את מעמדה כפלטפורמה טכנולוגית.
בהתאם לצעדים הללו, בבית ההשקעות Needham אופטימיים לגבי מצבה הפיננסי של יאהו - הרווח הנקי של החברה להערכתם צפוי לעלות, לאחר ירידה בת 3 רבעונים רצופים, ל-151.4 מיליון דולר, בהשוואה ל-54.3 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההכנסות של החברה צפויות אף הן לעלות ולהסתכם ב-1.3 מיליארד דולר.
לגבי התחזית ל-2009, הרי שבפני יאהו עומדים אתגרים לא פשוטים. יאהו ידעה השנה עליות ומורדות בעקבות שמועות בדבר מיזוג עם AOL או רכישה על-ידי מיקרוסופט, והמשך השמועות הללו עשוי לגרום לתנודתיות מתמשכת במחיר המניה ולהבריח את המשקיעים. גם אופן תפקודה של בארטס ישחק תפקיד חשוב ולהשפיע על עתידה של החברה.
חלומות על חלונות
מיקרוסופט , ענקית התוכנה מרדמונד, תגיע למעמד פרסום הדו"חות שלה כשברקע גוברות ההערכות לפיהן היא תאלץ לקצץ כ-6% עד 8% מעובדי החברה ותבטל פרויקטים מיוחדים בשל ביקוש נמוך. הקיצוצים הללו, על-פי האנליסטים, יסייעו לחברה לצלוח ביתר קלות את 2009, שעתידה להיות קשה עבור כל השחקניות הגדולות.
מנגד, מספר אתגרים עתידים להשפיע על מצבה הפיננסי של מיקרוסופט ב-2009, כמו ירידה מתמשכת בביקוש ל-PC, שתקטין את ההכנסות של החברה ממכירת מערכות ההפעלה שהיא מייצרת, לצד ירידה מתמשכת בהוצאות על IT - מגמה אותה חוזים אנליסטים ל-2009. גם טיבו של המוצר החדש ששחררה לאחרונה החברה, גרסת הבטא של מערכת ההפעלה חלונות 7, עתיד להשפיע על התוצאות בהמשך השנה, במיוחד אם מסתכלים על ההשקה בקונטקסט של הביקורת השלילית שליוותה את מערכת ההפעלה ויסטה.
בכל הנוגע לשירותי האינטרנט שמציעה מיקרוסופט, הרי שסביר כי סאגת יאהו-מיקרוסופט תלווה את המשקיעים גם ב-2009, שכן עסקה עתידית יכולה לחזק את מעמדה בשוק החיפוש אל מול גוגל מצד אחד, אך גם להכביד מאוד על סעיף ההוצאות שלה מצד שני.
בדומה לדו"חות ברבעון השלישי, בהן הציגה מיקרוסופט עלייה מינורית בלבד ברווחים, ברבעון הרביעי היא מתכננת להציג עלייה קלה בהכנסות, ל-16.8 מיליארד דולר, בהשוואה ל-15.1 מיליארד דולר ברבעון הקודם. עם זאת, אנליסטים מעריכים שהרווח יסתכם ב-4.35 מיליארד דולר, בדומה לכ-4.4 מיליארד דולר שהציגה מיקרוסופט ברבעון השלישי של 2008.
כך שברבעון הרביעי לא צפויות כנראה דרמות גדולות בחברות המובילות את התחום, אבל המשקיעים יתעניינו בעיקר בתחזיות ל-2009. בפעם הראשונה, נוכל לדעת עד כמה המשבר המתמשך יישחק את הרווחים וההכנסות של חברות האינטרנט הגדולות - מהלך שתהיה לו תגובת שרשרת גם לסטארט-אפים והתעשייה כולה.