גם אם מנהליה היפנים של Nintendo ישפשפו את עיניהם חזק, הם עדיין יתקשו להאמין לגודל ההצלחה שאליה הגיעה חברת המשחקים בארבע השנים האחרונות. מי שהייתה שם נרדף למשחקי וידיאו בשנות השמונים והתשעים ונלחמה (ואף ניצחה) ראש בראש מול חברות כמו סגה ואטארי, נעלמה כמעט מהמפה בסוף שנות התשעים ובתחילת העשור הנוכחי.
נינטנדו התגלגלה במורד הגבעה של קונסולות הווידיאו, כשהיא מותירה את השטח לענקיות כמו סוני ומיקרוסופט. לעומת המתחרה הגדולה סגה, שעברה להתמקד במשחקים והפסיקה את ייצור הקונסולות, נינטנדו לא הרימה ידיים במשך כל התקופה הזאת, אך המכשירים שהפיקה החברה היפנית לא זכו לביקוש הנדרש.
ב-2004 הגיע השינוי. נינטנדו חזרה בצעדי ענק לשוק כשהיא משיקה את הקונסולה הניידת DS (Dual Screen), שהפכה להצלחה מסחררת בקרב הצרכנים. על-פי הערכות, בכל בית שני ביפן יש מכשיר DS נייד אחד לפחות, ובארה"ב עומד היחס על מכשיר אחד לכל חמישה בתי אב. מאז הושקה הקונסולה בעלת מסך המגע בנובמבר 2004, נמכרו כ-22 מיליון יחידות רק בארה"ב.
כבר אז היה ברור - נינטנדו חזרה לשוק, ובגדול. אבל ליפנים זה לא הספיק. את המלחמה האמיתית צריך לנצח במגרש הגדול, זה של קונסולות הווידיאו. בחודש הבא ימלאו שנתיים להשקת הקונסולה Wii (ששמה המקורי היה Nintendo Revolution), ובמרוצת הזמן היא הפכה לשם החם ביותר בתעשיית המשחקים.
ה-Wii מנצחת חודש אחר חודש את המתחרות העיקשות - פלייסטיישן 3 של סוני ו-Xbox 360 של מיקרוסופט. שנתיים אחרי השקת ה-Wii וארבע שנים אחרי השקת ה-DS, אפשר לומר בפה מלא: נינטנדו עשתה קאמבק מוצלח למדי.
ממגנט קהלים אבודים
את שנות ה-70 וה-80 בילו לא מעט נשים בגילאים שונים מול משחקי Arcade (מכונת משחקים שהיתה מוצבת במקומות ציבוריים) כמו פונג ופקמן. היה זה דבר טריוויאלי בנוף המשחקים שהביא אפילו ליצירת מספר משחקים ייעודים לקהל הנשי, כמו מיס פקמן. בהמשך הדרך, הנשים ברחו - המשחקים הפכו אלימים ומסובכים יותר והמגרש התפנה לטובת גברים וילדים שעסקו שעות ארוכות בניסיון לנצח עוד משחק יריות או מכות עם ג'ויסטיק מלא כפתורים.
אחת המהפכות הגדולות של ה-Wii היא פניה לקהל הנשי שהיה נחשב לאבוד בעולם הגיימינג. משחקי קז'ואל פשוטים לצד שלט מבוסס חיישני תנועה שלא דורש קומבינציית כפתורים בלתי אפשרית, הפכה את ה-Wii קל לתפעול, ולכן גם מושך נשים בשנות ה-30 לחייהן או מבוגרים בני 60 ומעלה - לא הקהלים הקלאסיים לתחום.
בנינטנדו הבינו לאחרונה כי ה-DS מסוגל להרחיב אף יותר את קהל משתמשי הקצה. החברה הכריזה על סדרת תוכנות של מאמנים אישיים, שדרכם יוכלו המשתמשים ללמוד לבשל, ללמוד מתמטיקה וכן יקבלו מדריך כושר אישי. גם הבאזז שיצר בשנה האחרונה Wii Fit של נינטנדו סייע לחברה להכניס עוד קהלים לעולם הגיימינג (ועל הדרך, לאבד כמה קילוגרמים).
מתרגמים את ההצלחה לכסף
ההצלחה של נינטנדו לא באה לידי ביטוי רק בהייפ שיצרה בקרב הצרכנים ובניצחון (לפחות בינתיים) במלחמת הקונסולות הנוכחית. הצלחה, בסופו של דבר, מתורגמת לכסף. מעבר לשורת ההכנסות, גם המניה נהנתה ומהשקת ה-Wii בנובמבר 2004 זינקה מניית נינטנדו ב-105%. באותה תקופה סוני רשמה ירידה של כ-41% במחיר המנייה ומיקרוסופט צנחה בכ-22%. שווי השוק של נינטנדו הוא 55 מיליארד דולר.
מלבד היתרון בתחרות הממושכת מול שתי החברות האחרות, נינטנדו מצליחה גם להרוויח ממכירת קונסולות הווידיאו שלה - דבר שקשה להגיד על מיקרוסופט וסוני. נינטנדו מוכרת כל קונסולת Wii ב-250 דולר (בארה"ב), כשעל-פי ההערכות היא רושמת רווח של כ-40 דולר על כל מכשיר שנמכר בהפחתת עלות ייצורו. על-פי הדו"ח השנתי של סוני מיוני השנה, היא הפסידה 3.3 מיליארד דולר על מכירות ה-PS3 ומיקרוסופט הפסידה בתחילת הדרך כ-100 דולר על כל קונסולה שמכרה אבל קשה להעריך בינתיים את המצב הנוכחי לאור הורדת המחירים האחרונה של ה-Xbox 360.
נינטנדו נהנית לא רק ממכירת הקונסולות. היא גם המו"לית המובילה בפיתוח ובהפצה של משחקים שכולם, די ברור, מתמקדים בקונסולות שלה. נינטנדו רשמה ברבעון השני עלייה של 39% בההכנסות ממכירת משחקים לעומת הרבעון המקביל אשתקד שהגיעו לכ-1.5 מיליארד דולר. נינטנדו אף עקפה את אלקטרוניקס ארטס (EA), שניצבת במקום השני ברשימת המו"לים המובילים בענף ב-2008.
עד לפני ארבע שנים נינטנדו ניצבה במקום העשירי של רשימת המו"לים ובשנתיים האחרונות היא עברה להוביל אותה. 3 מתוך 5 המשחקים הנמכרים ביותר בעולם נכון לאוגוסט השנה, היו מבית נינטנדו. כך החברה מרוויחה כמה פעמים: גם ממכירת הקונסולות, גם ממכירת המשחקים וגם מהפצה עצמית ללא עמלת מפיץ לחברות אחרות.
ביולי השנה אמר רג'י פילס-איים, נשיא נינטנדו אמריקה, ל"רויטרס" כי רוב יצרניות המשחקים החיצוניות השקיעו בתחילה בקונסולות האחרות, ולא ב-Wii, אך לאור ההצלחה "כולם נאלצו להזדרז כדי לקפוץ על העגלה החדשה בשוק".
לפני מספר חודשים הודה מנכ"ל EA, ג'ון ריקיטילו, בעצמו כי הוא הימר על הסוס הלא נכון במלחמת הקונסולות. לדבריו, החברה שבניהולו עשתה טעות כשהשקיעה את עיקר המשאבים בפלייסטיישן 3 וב-Xbox 360 מתוך מחשבה שהן יובילו את השוק ולא ה-Wii.
דבריו של ריקיטילו מ-EAמעידים גם על כך שההצלחה של ה-Wii עדיין לא הגיעה לשיאה שכן יש יצרניות משחקים שהתחילו לפתח משחקים ל-Wii באיחור ניכר.
תרופה ללא מרשם
נינטנדו הצליחה למשוך אליה לא רק שחקנים אלא גם את אנשי הרפואה. ה-Wii הפך בשנה האחרונה להיות חלק מהותי בהליכי שיקום של מטופלים, שעד כה נאלצו לעבור תהליכי פיזיותרפיה כואבים ומייגעים. מספר מרכזי שיקום בארה"ב כבר החלו לשלב את ה-Wii בתוכנית השיקום. יותר נעים לשחק טניס או באולינג בטלוויזיה מאשר לערוך תרגילי פיזיותרפיה מעיקים. גם נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה ואף אנשים שעברו שבץ ונותרו עם נכות גופנית משתקמים בעזרת הקונסולה של נינטנדו.
ה-DS, הקונסולה הניידת, קורצת גם היא לתחום הרפואי עם משחק בשם Brain Age המיועד לבני 50 פלוס, שמצליח לשפר את החשיבה ואת הזיכרון עבור המשתמשים באמצעות תרגילי חשבון ומשחקי זיכרון.
כמו מתחרותיה, גם לקונסולות של נינטנדו יש עוד שימושים רבים ומגוונים והיא מתמקדת גם בשיפורים לטובת הגיימרים הכבדים אבל גם במשיכת קהלים נוספים. אולי זה קשור להיסטוריה שלה ולעובדה שהיא ותיקה יותר מהמתחרות - נוסדה בשנת 1889 בקיוטו - וטכנולוגיה לא הייתה בראש מעייניה אלא בעיקר בידור. כך, המוצר הראשון שלה היה קלפי משחק שצברו פופולריות בסוף המאה ה-19 - קונסולות המשחק של הימים ההם, אם תרצו.