רשת צומת ספרים חותמת את 2008 עם גידול של 20% במכירות שהסתכמו ב-300 מיליון שקל. הגידול בחנויות זהות עמד על 12%.
"צומת ספרים הפכה ב-2008 למובילה במכירות הספרים בישראל וזאת על בסיס ניתוח מפולח של חברות האשראי, נתוני הוצאות הספרים ומקורות אחרים. למרות שהמחזור שלנו לא גדול יותר מסטימצקי כי המחזור שלהם כולל את המוזיקה, פעילות הסיטונאות וספרי ייבוא באנגלית", אומר מנכ"ל הרשת, אבי שומר.
לפי נתוני BDI, מחזור המכירות השנתי של סטימצקי עומד על כ-300 מיליון שקל. שומר מעריך כי צומת ספרים מחזיקה בנתח שוק של 30% משוק הספרים לצרכן, המגלגל כמיליארד שקל בשנה.
"ב-2008 נמכרו בישראל 15 מיליון ספרים. לשם השוואה, באוקראינה - שבה יותר מ-40 מיליון תושבים - נמכרו 14.5 מיליון ספרים. במבצע '4 ב-100' אנחנו צופים מכירות של 2 מיליון ספרים בחודשיים".
צומת ספרים המשיכה גם ב-2008 באסטרטגיית ההנחות העמוקות. לדברי שומר, שיעור ההנחה הממוצע על כלל הספרים שנמכרו ברשת בשנה האחרונה עמד על 40%, כאשר חלק מההנחות מומנו על-ידי הוצאות הספרים. "פיצינו על ההנחות בגידול מרשים במכירות ובמספר הכותרים. אנחנו רואים הסטה גדולה של הלקוחות ממקומות אחרים אלינו. אנחנו מוכרים יותר ברווח יותר קטן אבל שומרים על הרווח ומבססים את נתח השוק. כולם מורידים רווח ומשתדלים למכור יותר, גם פוקס, זארה ואחרים". עם זאת, שומר מודה כי "הגענו לגבול התחתון מבחינת המחיר".
האם הרווח התפעולי שלכם נשחק?
"יש לנו רווח תפעולי שלא רואים בענף הקמעונאות. ב-2007 הוא עמד על 10% מהמחזור. הרווח הגולמי בצומת ספרים גדל וב-2007 הוא עמד על שיא. אנחנו יודעים למכרו בזול ולהגדיל את הרווח הגולמי".
צעירים לא קוראים
שומר, שכינס היום (ב') מסיבת עיתונאים לרגל סיכום שנת 2008, ניצל את הבמה לתקיפת המתחרה, סטימצקי. "אנחנו רואים עלייה גדולה מאוד במספר קוראי הספרים ואם תוקפים אותנו על הורדת המחיר, אז אנחנו בוודאי גם מתגאים בכך שאנחנו משפיעים על תרבות הקריאה בכל הגילאים, למעט בני 12-18, שכמעט לא קוראים ספרים וקשה לנו לפצח אותם".
"סטימצקי פרסמה סקר שלפיו מחצית מהציבור בארץ תומך באי-הוזלת מחיר הספר בשנתיים הראשונות. לא יכול להיות דבר כזה. זה נראה סקר מטעם. וזה מעיד על הפאניקה של הרשת המתחרה, שרוצה לעשות הכול על מנת לא להוזיל את מחירי הספרים בארץ.
"ראיתי תגובה של איריס בראל (מנכ"ל סטימצקי, א.ח) שאומרת שעוסקים בזילות ספרים ושהיא לא תעסוק בכך. אז אם היא מוכרת החודש ספר מתנה ובמבצע שלהם בחודש הבא עם אסם הם יתנו ספר מתנה, אז מי אם לא הם עוסקים בזילות? יד אחת אומרת זילות ויד שנייה שותפה לזילות".
בראל אומרת שהיא לא יכולה להרוויח ב-50% הנחה כל השנה. כיצד, אם כן, אתם יכולים?
"המטה שלנו יותר מצומצם ואנחנו יותר יעילים".
האם שחיקת המחיר לא פוגעת בתגמול למתרגמים, לעורכים ולסופרים?
"יש מחסור במתרגמים, בעורכים ובמגיהים ולכן בשוק כזה השכר שלהם עולה. סופרים ישראליים טובים מתפרנסים יפה מכתיבה. אבל אני לא רוצה להיכנס לזה כי כל פעם שאני מדבר על זה, קם עלי גל של סופרים. אנחנו מדברים היום על שכבה גדולה של 50-100 סופרים שמתפרנסים מכתיבה".
זה לא הרבה.
"וכמה שחקני כדורגל מתפרנסים מכדורגל? יש סופרים ישראלים שמקבלים סכומים שלא יתוארו".
לדברי שומר, הרשת מודעת לכך שלא תוכל לשמור בשנים הבאות על קצב הגידול הנוכחי במכירות ולכן היא מחפשת מנועי צמיחה חדשים. ב-12 מסניפי הרשת פועל כיום בית קפה באמצעות זכיין. לאחרונה החלה הרשת להפעילם באופן עצמאי כאשר הרעיון הוא להרחיב את הקונספט לסניפים נוספים.
"בית-הקפה מנוהל כמרכז רווח עצמאי. הנתונים שלנו מראים שבית הקפה תורם לגידול של 30% במכירות".
כמו כן, עתידה הרשת להתרחב השנה באופן מיוחד בפריפריה, ותפתח סניפים בין היתר בקריית-שמונה.
המיתון, מתברר, לא מטריד במיוחד את מנהלי הרשת. "אנחנו עדיין לא מרגישים את המיתון. בדצמבר ובינואר רשמנו גידול במכירות. מיתוג הרשת גורם לאנשים לבחור בנו ופרט לכך, אנחנו ערוכים למיתון כי ההוצאות שלנו קטנות".
מסטימצקי נמסר בתגובה: "רשת סטימצקי, הפועלת באמצעות 170 חנויות ברחבי הארץ, מכבדת כל מתחרה בענף הספרים. צר לנו על בחירתה של הרשת המתחרה לתקוף סקר מקצועי ואובייקטיבי שנעשה באמצעות חברת TNS טלסקר. על הרשת המתחרה לכבד כל דעה של הצרכנים, גם אם היא אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותה. אנו נמשיך לפעול בהתאם לרצון הלקוחות ולמענם תוך מתן שירות מקצועי, הטבות וחדשנויות".