במשך כחצי שנה איתן בן התשע נלחם במחלת הסרטן. איתן נזקק לטיפול רפואי צמוד ולכן הוריו פנו לחברת הביטוח כלל במטרה לממש את הביטוח.
"הגיע גשש-בלש. ראה ילד שהוא על קנאביס רפואי", מספר אייל, אביו של איתן. "יושב בסלון. רואה טלוויזיה. הסתכל עליו. דיבר איתו. שאל אותו 'מה שלומך, חמודי?'. ויצא מהבית, וחזרה תביעתנו כלא מאושרת. הילד לא סיעודי".
חודשים ארוכים נאבקה המשפחה מאבק כפול – נגד המחלה ונגד חברת הביטוח על הקיצבה שמגיעה להם.
לפני כחודשיים איתן נפטר, ועד היום כלל לא הועילה בטובה לשלם. לטענתם, הוא לא היה סיעודי.
גם חיים כהן נאלץ לקבל תשובה שלילית, אבל חיים לא ויתר. הוא הגיש תביעה נגד חברת הביטוח "ביטוח ישיר". "חליתי במחלת הסרטן, עברתי טיפולים מאוד קשים", הוא מספר. "עברתי שנה מאוד קשה. אחר כך ניסיתי לחזור לעצמי והם פשוט זורקים אותי".
לתכנית הכלכלית הגיעו עשרות פניות על חברות ביטוח שמתחמקות מתשלום בדיוק כשצריך אותן. "המון פעמים חברות ביטוח שולחות מומחים מטעמן", אומר עו"ד רפאל אלמוג. "כאשר המומחה יש לו מניע נסתר. מה זה המניע הנסתר? הוא רוצה להמשיך ולעבוד עם חברת הביטוח ולקבל שכר".
אביו של יוסי אסרף שילם במשך שנים רבות על ביטוח סיעודי בחברת כלל בתקווה שבשעת צרה הוא יוכל לממש את הביטוח. חברת הביטוח שכרה חוקר פרטי שיעקוב אחריו. לאחר איום בתביעה משפטית, חברת הביטוח הסכימה לשלם רק חצי מסכום הקיצבה. וכך נותר האב ללא תמיכה.
אחת השיטות של חברות ביטוח לחמוק מתשלום היא לשכור חוקרים פרטיים, שמתחזים לשליחי דואר או יועצים בניסיון להכשיל את המבוטחים ולהוכיח שהם בריאים.
בשנת 2017 חברות הביטוח הרוויחו 3 מיליארד שקלים. השכר של דני נווה, יו"ר כלל, הוא 2.5 מיליון שקלים בשנה.
לפני שנה המפקחת הקודמת, דורית סלינגר, השיקה רפורמה שאמורה לטפל בחוסר השקיפות ובזמן הטיפול הארוך. אולם בשטח עדיין אין תוצאות.
תגובת רשות שוק ההון: "הרשות אוסרת על כל חקירה המסכנת את המבוטח, ורואה בחברות כנושאות באחריות. הרשות גיבשה חוזר מחייב המסדיר את יישוב התביעות ובכוונתה לפרסמו בקרוב. כמו כן, הרשות מפעילה מוקד המאפשר להגיש תלונה נגד חברת הביטוח".
תגובת חברת כלל: "המידע אינו מדויק. על אף שמדובר במקרים מצערים, בשלב בו פנו המבוטחים, הם לא ענו להגדרה של הפוליסה. החברה פועלת מול מכלול המסמכים המוצגים לה, לרבות בדיקות של רופאים מומחים, לפני החלטה. לעניין החקירות לאחרונה ביצענו שינויים שמטרתם לנהל את הטיפול ברגישות ובשיקול דעת".
תגובת ביטוח ישיר: העובד אכן מבוטח בביטוח אובדן כושר עבודה, וכאשר נבצר ממנו לעבוד, אף קיבל קיצבה. מרגע ששב לעבודתו הופסק התשלום כדין. בפברואר ביקש הלקוח תשלום מחדש, אך חרף בקשותינו, לא קיבלנו שום מסמך רפואי עדכני המעיד על אובדן כושר עבודה. במידה ונקבל את האישורים, ישולמו דמי הביטוח".