בחודשים האחרונים עבד גל בן ג'ויה, תחקירן המערכת במערך המשלוחים של סניף "רמי לוי" במעלה אדומים - הסניף שמממנו יוצאים כל משלוחי המזון של הרשת באזור ירושלים. תפקידו היה ליקוט מוצרי מזון מהמדפים וסידורם במשלוחים.
הנוהל היה ברור. העבודה החלה בשמונה בבוקר, גם אם המשלוחים יצאו לדרכם בשעות אחר הצהריים המאוחרות. כך, הוא תיעד בן השאר ביצים, מוצרי חלב ובשר המונחים שעות על הרצפה בחום הכבד שמעליהם רק שכבת קרח במקום שיהיו סגורים במקרר.
כששאל בן ג'ויה את את מנהלת המשלוחים אם לא צריך לשים חלק מהמשלוחים בקירור היא הודתה בפה מלא: "אנחנו לא שמים את המוצרים בקירור בגלל העומס. זה יוצר פשוט בלאגן לנהגים. אנחנו שמים שכבת קרח".
"הטמפרטורה של כל המוצרים הקרים מתחילה לעלות ולעלות ומעל 4 מעלות, אם יש בפנים חיידקים הם מתחילים להתרבות בקצב מהיר מאוד". מסביר אסי יהודה, מנכ"ל פרוספייפ, בטיחות במזון את ממצאי התחקיר המטריד.
"בנוסף, ההנחיות של משרד הבריאות הן שכל סחורה מחוייבת להיות מעל הרצפה לפחות 10 סנטימטרים ומרוחקת כ–40 סנטימטרים מהקירות כדי למנוע מחרקים ומכרסמים שאוהבים לרוץ על הפנלים, בעיקר על הקירות, גישה ישירה למוצרים".
"ההרגשה הכללית שלי הייתה של זלזול בסחורה, חוסר אכפתיות, את אף אחד לא באמת מעניין באיזו צורה הסחורה תגיע ללקוח", מספר בן ג'ויה. "העיקר שהם עושים את העבודה שלהם".
כשהסחורה מועמסת על משאיות החלוקה, הנהג מוציא את הקרח שכיסה את המוצרים על מנת לחסוך במקום. "תמיד יש תלונות", נשמע אחד מנהגי החלוקה אומר. "לפעמים הורסים את הסחורה ברכב. לפעמים זורקים את הקרח. זה בעייתי".
לאחר שרמי לוי ראה את התחקיר הוא ביקש בתגובה להגיע בשנית עם מצלמות התוכנית כדי להיווכח שהליקויים תוקנו, אבל בבדיקה שנייה נראה בבירור שעדיין יש כמה הוראות שלא מיושמות בשטח.
בעוד שהמקרר הפעם היה מלא בדברים הדורשים קירור, הסחורה הייתה עדיין מונחת על הרצפה. "אנחנו לומדים", אמר מיכאל יוסף, מנהל חטיבת האונליין ברמי לוי שיווק השקמה. "אנחנו עדיין צריכים לחשוב איך אנחנו מגיעים לפתרון הזה".