כמה נשלם על פירות וירקות זה עניין משתנה, שתלוי בביקוש, בהיצע ובעונה. כמה מהכסף שאנחנו משלמים הוא רווח נקי של רשתות השיווק?
"הכמות גדולה והמחירים נמוכים, והחקלאים נאלצים למכור במחיר נמוך, כי לוחצים אותם חזק במחיר", אומר חקלאי שמוכר למגה ולשופרסל. "המחירים נמוכים בכלל לא מגולגלים לצרכן".
חקלאים שהעבירו לנו קבלות בשבוע האחרון חושפים כמה קיבלו מרשתות השיווק מגה ושופרסל על הפירות ועל הירקות שלהם כמו בננה אבוקדו ותירס.
אבוקדו שנקנה בממוצע של חמישה שקלים מהחקלאי, נמכר במגה בעיר בכ-9 שקלים. כמעט פי שניים. בשופרסל דיל תקנו את האבוקדו ב-11 שקלים. בננה, עליה יקבל החקלאי בין 2 ל-2.5 שקלים תעלה לכם בשישה וחצי שקלים ויותר. בשופרסל תשלמו כבר שבעה שקלים.
פערי תיווך דומים נרשמים גם במחירי הדלעת. החקלאי מקבל 2.5-3 שקלים. אתם קונים ב-9.9 שקלים. ומה קורה עם מחירי האגס? אגס שנקנה מהחקלאי ב-4.7 עד 5.8 שקלים, נמכר בשופרסל דיל ב-9.71 שקלים. במגה בעיר תשלמו 12 שקלים.
לפי נתונים שנאספו על ידי הכנסת בשנה שעברה, מחלקת הירקות והפירות רווחית ביותר לרשתות השיווק. ברשתות השיווק טוענים, מנגד, שגם להן יש עלויות כמו פחת, פירות וירקות שנרקבים או לא נמכרים ועלויות הסעה והפצה.
משופרסל נמסר: "פערי המחירים נובעים מכמה סיבות: הירקות והפירות הנרכשים עוברים תהליך של מיון, אריזה ופחת ושנית שופרסל מקפידה על איכות הפירות והירקות".
במגה סירבו להגיב.