על רקע ההתרסקות של מטוס אתיופיאן איירליינס, הניו יורק טיימס פירסם תחקיר שבו טוענים מומחים שההסתמכות של הטייסים על מערכת הטייס האוטומטי פוגעת בתפקוד שלהם. "הם צודקים במאה אחוז", טוען ניר ירקוני טייס ומומחה תעופה. "עם השנים התפתחות הטכנולוגיה, הנושא של הטיסה האוטומטית והסתמכות על מכשירים, כמו שאנחנו מכירים מעולם הסמארטפונים שלנו, קורה גם במטוסים".
"כך, אם תקחי היום ילד ותשאלי אותו על לוח הכפל, כנראה שיקח לו כמה שניות יותר לענות, מאשר אנחנו, בני ה-50 וה-60 כי הוא רגיל לתקתק במחשב ולא מתרגל את זה הרבה. גם נהגים שנוסעים ברכב אוטומטי לא יצליחו לתפעל רכב עם גיר ידני".
אז מה הפתרון?
"השעות שיש לטייסים להטיס את המטוס באופן ידני נטו הולכות ומצטמצמות ולכן, יש להם פחות מיומנות להפעיל מטוס באופן ידני בעת הצורך לעומת הטייסים של פעם. הפתרון זה להתאמן יותר בסימולטור ובנוסף, טייסים חייבים להבין שמותר ואף צריך לפעמים לזנוח את הטייס האוטמטי באופן יזום. גם אם באופן ידני המטוס לא טס בצורה מושלמת, המטוס יטוס באופן נשלט ורצוני".
ולטייסים הישראלים יש יתרון בדבר הזה?
"כל טייס שעבר בהכשרתו שעות רבות של טיסה ידנית, כמו שקורה עם טייסי חיל האוויר, שהם רוב הטייסים הישראלים, יש להם יותר יכולות ופחות פחד לעבור למצב ידני. לכן, לטייסים הישראלים יש פחות בעיתיות במצבים כאלה".