בסוף השבוע האחרון יצא לדרך הקמפיין המדובר של עמותת 'ארץ ללא בדל'. העמותה שהבטיחה לחלק 25,000 אלף מאפרות אישיות לאזרחי ישראל בחודש הקרוב, פעלה באזורי הבילוי של תל אביב, שם חילקה כ-3,500 מאפרות אישיות.
יואב זיסקינד, ממייסדי העמותה, מספר כי המטרה שלו היא "להפוך את השלכת בדלי הסיגריות ברחוב לתופעה מגונה". ואיך הציבור הגיב לכך? הרוב המוחלט של המעשנים ברחוב שיתף פעולה והגיב בצורה חיובית לקמפיין. "קיבלנו המון תגובות כמו 'איזה יופי' או 'זאת המצאה גאונית'", מספר זיסקינד.
כפי הנראה, הבעיה לא נעוצה בשיתוף הפעולה של ציבור המעשנים, אלא בתפיסת עולמם. "רוב האנשים בכלל לא רואים את בדלי הסיגריות כלכלוך", מסביר זיסקינד. לדבריו, גם ארגונים ירוקים שאיתם דיבר לא שמו לב שמעל למחצית מהפסולת בארץ היא בדלי סיגריות.
"איש פרסום שדיברנו איתו אמר שהדבר הראשון שצריך לעשות הוא לגרום לאנשים להבין שמדובר בלכלוך", ממשיך זיסקינד. לדברין, התרגלנו למצב שבו אדניות עצים או חופי הים שלנו הפכו למאפרות ציבוריות. אז נכון, כרגע הפעילות של העמותה המתיימרת להיות כלל ארצית מתמקדת רק בחופי תל אביב וברחובותיה, אך לדברי העמותה, הסיבה היא בעיקר חוסר תקציב.
הקמפיין של 'ארץ ללא בדל' ימשך גם בחודש ספטמבר, אז יגיעו אנשי העמותה להופעה של מדונה, ויחלקו שם מאפרות אישיות לבאי ההופעה. המטרה שלהם היא לשמור על פארק הירקון נקי מבדלי סיגריות. עד כמה זה יצליח? קשה להאמין שפארק הירקון אכן ישאר נקי לחלוטין, קשה גם להאמין שהמנטליות הישראלית תשתנה בין לילה. אבל לאנשי העמותה יש המון סבלנות. והמון מאפרות אישיות לחלק.