בדיוק שנה חלפה מאז הודיעה החברה לישראל לבורסה, כי ממשלת סין אישרה את מיזם ייצור הרכב המשותף לה וליצרנית הרכב הסינית, צ'רי
(CHERY), שמטרתו לפתח, לייצר ולשווק במערב רכבי יוקרה ופרימיום בסטנדרטים בין-לאומיים תחת השם קוואנטום. ההשקעה במיזם הייתה לא קטנה, אפילו בקנה המידה של החברה לישראל, וכללה בשלב הראשון השקעה ישירה של 225 מיליון דולר בנוסף לערבויות פיננסיות בהיקף של 180 מיליון דולר, תמורת נתח של 45% מהמיזם. בתום התהליך אמורה ההשקעה הכוללת במיזם לצמוח עד 1.5 מיליארד דולר.
אלא שבינתיים השתנו כמה חוקי יסוד בכלכלה העולמית, ושוק הרכב הבין-לאומי ספג פגיעה קשה. במלאת שנה להכרזה חזרנו לבדוק כיצד מתקדם הפרויקט וכיצד הוא שורד את המשבר. מסתבר שלמרות המיתון העולמי והפגיעה הקשה בשוק הרכב בעולם, תוכנית האב עדיין מתקדמת במסלולה. יתר על כן, מותג הרכב קוואנטום, שנרשם השנה כחברה עצמאית עם הון עצמי של 500 מיליון דולר, הפך להיות ראש החץ המרכזי, ואולי היחיד, במאמצי הפריצה של צ'רי ושל תעשיית הרכב הסינית כולה למערב.
הממשלה נותנת אשראי
בתחילת 2008 היה מיזם קוואנטום רק אחד מבין שלושה כיווני התקדמות של צ'רי לעבר המערב. שני האחרים היו תלויים בשיתוף פעולה עם יצרנים מערביים. אחד מהם היה הסכם שיתוף פעולה שנחתם בין צ'רי לקרייזלר האמריקנית, שבמסגרתו היו הסינים אמורים לייצר מכוניות, שישווקו תחת שם המותג דודג'. המיזם הזה גווע רשמית באוקטובר השנה, בעקבות הקשיים אליהם נקלעה קרייזלר. ראש החץ השני היה שיתוף פעולה נרחב בתחום הייצור והפיתוח עם פיאט האיטלקית, אולם גם המיזם הזה התמסמס בחודשים האחרונים.
לאחר ששיתופי הפעולה עם היצרנים המערביים נכשלו, מרכזת כיום צ'רי את מירב המשאבים והמאמצים בפיתוח מותג הייצוא הישראלי שלה. משאבים, כך נראה, עדיין לא חסרים לה. צ'רי, כמו חברות אחרות, ספגה אמנם ירידה במכירות ובהכנסות בעקבות התכווצות שוק הרכב הסיני, אולם להבדיל מרבות ממתחרותיה, שמשוועות כיום לאשראי ומפטרות מאסות של עובדים, צ'רי נמצאת בשליטה ישירה של הממשלה הסינית, שהציבה את ייצוא כלי הרכב למערב כיעד אסטרטגי של הכלכלה הסינית בשנים הבאות. לפיכך יש לה נגישות למשאבים ייחודיים ובהם ערבויות בהיקף של מיליארדי דולרים, שמעמיד לה בנק הפיתוח הסיני.
עד כמה חשוב הייצוא של כלי רכב של צ'רי למערב, ניתן ללמוד מהתוכנית האסטרטגית של החברה, שפורסמה החודש, ולפיה כלי הרכב של קוואנטום ייוצאו בשלב הראשון למערב ורק לאחר מכן ישווקו בסין - הפוך מהמסלול המקובל. אינדיקציה נוספת היא אופי כוח האדם הניהולי שגויס למשימה. למנכ"ל המותג קוואנטום מונה גואו קייאן, לשעבר בכיר בחטיבת המחקר הסינית של פולקסווגן ומנכ"ל החטיבה הסינית של יונדאי הקוריאנית. לסמנכ"ל השיווק מונה סון וויג'יאן, סגן הנשיא לשעבר של מיזם הרכב המשותף של פיאט ויצרנית הרכב הסינית ננג'ינג, גם הוא מנהל בכיר עם ניסיון ואוריינטציה אירופאית מובהקת, שאפילו דובר איטלקית רהוטה.
שטיח אדום לייצוא
צ'רי סוללת כיום בפני קוואנטום את הדרך בכל הנוגע לאסטרטגיה השיווקית, על כך ניתן ללמוד מהמבנה הארגוני החדש עליו הודיעה. במקום חברה אחת עם מותג אחד, הודיעה צ'רי על אימוץ מבנה רב-מותגי במתכונת דומה לזו של פולקסווגן ויצרנים מערביים נוספים. המותג המרכזי, שבו נמצאים רוב כלי הרכב המשפחתיים, ימשיך להיקרא צ'רי.
לצד המותג המרכזי יוקמו שלוש חברות מותג נוספות עם פעילות שיווק עצמאית. אחת החברות תתמקד רק בשיווק של רכבי מיני עירוניים, במתכונת דומה למיזם הרכב של סוואץ' השוויצרית. השנייה תתמקד בכלי רכב מסחריים בלבד, דוגמת ואנים וטנדרים, ואילו השלישית היא קוואנטום מיודעתנו, שמטרתה העיקרית תהיה שיווק רכבי יוקרה במערב. בדרך זו יוכלו הזכיינים העתידיים להתמקד בשיווק המותג תוך יצירת "מסך ברזל" בינם לבין המותגים העממיים יותר של החברה.
בהערת אגב נציין, כי המבנה החדש יאפשר תיאורטית את קיומם של שלושה-ארבעה זכיינים של קבוצת צ'רי בישראל. הזיכיון למותג המרכזי של צ'רי כבר נמצא בידי קמור הבורסאית (בשיתוף עם האחים כדורי), ולצידו תקים כנראה החברה לישראל פעילות נפרד עם פוטנציאל לעוד זכיין או שניים, שיקבלו את זיכיונות המותגים המתמחים.
החברה לישראל רוצה לחשמל את סין
עם כל הכבוד לתוכניות הייצוא של צ'רי, מנקודת מבטה של החברה לישראל, קוואנטום היא רק עוד נדבך בתוכנית העסקית הכוללת שלה לגבי השוק הסיני. נדבך אחר הוא החדרה לסין של מיזם המכוניות החשמליות ותשתית הטעינה בטר פלייס, שבו היא מעורבת כמשקיעה מרכזית. שני הנדבכים הללו הם פרטים מתמונה עסקית נרחבת, שאת חלקה חשף לאחרונה עידן עופר בראיון בלעדי, שהעניק לכתב של סוכנות ידיעות כלכלית מרכזית בסין, שביקר בישראל כאורח החברה.
עופר סקר בראיון את פעילותה של החברה לישראל בסין, ובראשה את השקעות הענק של צים והחברות הבנות שלה במיזמים שונים במדינה, הכוללות בין השאר מספנות ומפעל לייצור מכולות. הוא ציין במיוחד את ההסכם המשותף שחתמה צים עם תאגיד הובלת מכולות באמצעות רכבות של סין, שנחתם בשלהי 2006.
במסגרת המיזם יקימו שתי החברות מסופי מכולות ב-18 ערים בסין עד שנת 2010, בהשקעה שהיקפה הכולל צפוי להגיע ל-2 מיליארד דולר. התשתית תספק לצים שירותי הובלה יעילים מאד מהחלקים הפנימיים של סין עד לאוניות, ותגדיל משמעותית את הכיסוי העסקי שלה במדינה. עופר גם ציין את ההשקעות של כי"ל במיזמים עם מפעלים כימיים בסין ואת תחום הובלת עפרות הברזל, אולם עיקר הראיון הוקדש ברובו דווקא לקידום מיזם המכונית החשמלית ותשתית הטעינה הנלווית.
לדברי עופר, עלויות האנרגיה וייבוא הנפט מהוות את המכשולים העיקריים שניצבו בפני התפתחות הכלכלה הסינית כיום, והממשלה הסינית עושה צעדים משמעותיים כדי לקדם מדיניות לאומית לחיסכון באנרגיה והפחתת הזיהום. המכונית החשמלית יכולה להשתלב היטב בתוכנית הזאת, הן מבחינת הקטנת התלות של סין בנפט והן בהפחתת הזיהום. לדבריו, כניסה מוקדמת של תעשיית הרכב הסינית לייצור רכב חשמלי בהתבסס על השוק המקומי הענק שלה, שמונה כ-8 מיליון כלי רכב, תעניק לה עמדת הובלה בשוק הרכב העולמי בעתיד.
עופר הביע ביטחון בכך שממשלת סין תעניק תמיכה רשמית לפריסה של תשתית טעינה והחלפת סוללות במתכונת של בטר פלייס ברחבי סין, אם כי לא נקב בלוח זמנים לקבלת האור הירוק. לעומת זאת הוא גילה את מועד התחלת הייצור של כלי רכב חשמליים במסגרת המיזם המשותף של החברה לישראל וצ'רי: שנת 2011. לא מן הנמנע, אגב, שבשלב הראשון מותג המיקרו-מכוניות החדש יהיה זה שיוביל את המהפכה החשמלית של צ'רי.
השלב הבא: רכישות במערב
ומה הלאה? כלי התקשורת בסין יודעים לדווח שהמיזם קוואנטום נמצא בשלבים מתקדים של מחקר שווקים ושל פיתוח והקמת רשת הפצה לקראת השקתו, כנראה בסוף השנה הבאה. העיתונות הסינית יודעת גם שצ'רי נמצאת כיום במו"מ לרכישת זכויות השימוש בשם של "מותג רכב מערבי ידוע". כמה ספקולציות מדברות על אפשרות שצ'רי תרכוש מותג כמו לנצ'יה מפיאט, או אפילו תבצע מיזוג כה או אחר עם קבוצת פיאט כולה. לא מדובר בספקולציה פרועה אם לוקחים בחשבון את הרעב למימון של היצרניות המערביות. כך או כך, אין ספק שמיזם קוואנטום עתיד לספק בשנה הבאה כמה מהכותרות היותר מעניינות של תעשיית הרכב, ולשים את ישראל, ולו גם בעקיפין, על המפה העולמית. כל זה בתנאי, כמובן, שעדיין יהיה ביקוש לרכב במערב.