למה אנחנו בוחרים דווקא בקניון אחד ולא באחר? מתברר שהמותגים הם הגורם המכריע. סקר חדש חושף: סופר-פארם, H&M וזארה מובילות את רשימת הרשתות המושכות ישראלים לקניונים, כאשר נשים מעדיפות אופנה בינלאומית ואילו גברים נמשכים יותר לאלקטרוניקה.

הסקר, שנערך במסגרת פרויקט מיוחד של mako לדירוג הקניונים הטובים בישראל ופורסם במהלך חג הפסח, בדק אילו חנויות גורמות לצרכנים להעדיף קניון מסוים, ולא בהכרח אילו חנויות נחשבות לטובות ביותר בישראל.

מכון המחקר "מדגם" בראשות מנו גבע, בשיתוף iPanel, ערך את הסקר המקיף שכלל 815 נשאלים. התוצאות מראות כי סופר-פארם היא הרשת המושכת ביותר - 46.9% מהגברים שהשתתפו בסקר ציינו שהימצאותה בקניון היא סיבה עבורם להעדיף לבקר בו. בקרב נשים, 39.2% ציינו את סופר-פארם כגורם משיכה לקניון.

במקום השני נמצאת רשת האופנה הבינלאומית H&M, שצוינה על ידי 33.1% מהגברים ו-44% מהנשים כסיבה להעדיף קניון. רשת זארה דורגה במקום השלישי (28.6% מהגברים ו-37.9% מהנשים), ובמקום הרביעי ניצבת רשת האופנה הישראלית דלתא (28.1% מהגברים ו-35.1% מהנשים).

"הישראלים אוהבים לבקר בקניונים ועושים זאת בתדירות של פעמיים וחצי בחודש בממוצע," מסביר שי יהושע חיון, מנכ"ל חברת המחקר והייעוץ SQ. "טבעי שקרבה לבית ומגוון יהוו גורמי משיכה בולטים לקניון, יחד עם זאת רואים שאצל נשים ואצל צעירים ההעדפה מבוססת יותר על עוגנים של מותגים ורשתות ספציפיים."

הסקר מגלה הבדלים משמעותיים בין המינים. נשים נמשכות יותר לרשתות אופנה בינלאומיות כמו H&M וזארה, בעוד גברים מעדיפים חנויות אלקטרוניקה וכלי בית. למשל, הום סנטר משכה 26.2% מהגברים לעומת 13.7% מהנשים, וKSP משכה 28.3% מהגברים לעומת 20.1% מהנשים.

שופינג איי-אל 2024, סופר-פארם  (צילום: רועי טפר)
סופר פארם. עונה על צורך בסיסי | צילום: רועי טפר

הגיל משפיע משמעותית על העדפות הצרכנים. רשתות כמו H&M ו-Pull & Bear זוכות לפופולריות גבוהה יותר בקרב צעירים בגילאי 18-34, בעוד שדלתא ו-Crazy Line מושכות יותר מבוגרים.

הסקר מצביע גם על הבדלים בין המגזרים. סופר-פארם מושכת 49.3% מהצרכנים במגזר היהודי ו-33.1% מהצרכנים במגזר הערבי, בעוד H&M וזארה מושכות יותר צרכנים מהמגזר הערבי (43% ו-30.7% בהתאמה) מאשר מהמגזר היהודי (30.1% ו-18.3%).

h&m (צילום: Anna Webber, GettyImages IL)
H&M, התברגה בפסגה | צילום: Anna Webber, GettyImages IL

חנויות כמו שילב וטויס אר אס זוכות לפופולריות גבוהה יותר בקרב נשואים והורים לילדים קטנים. הכנסה גם היא גורם משפיע – זארה וקסטרו מושכות יותר אנשים עם הכנסה מעל הממוצע.

לדברי חיון, "בממוצע בישראל מוצעות 0.8 חנויות בקניונים סגורים על כל אלף תושבים. קיים עודף היצע בתל אביב והמרכז עם 1.1 חנויות לאלף תושבים ומחסור בהיצע באזור הצפון עם 0.2 חנויות לאלף תושבים."

סופר-פארם, המובילה בסקר, מפעילה כיום כ-300 סניפים ברחבי ישראל ובמהלך 2025 משיקה את סניף ביג גלילות בפורמט GALLERY בהשקעה של 12 מיליון שקל. H&M פועלת בישראל מאז 2010 באמצעות חברת "מאצ' ריטייל" ומפעילה כיום 22 סניפים, ואילו זארה נמצאת בישראל משנת 1997.