היקף המכירות ברשתות, בקניונים ובמרכזים המסחריים ירד בשבוע האחרון בכ-50%. כך עולה מנתונים שקיבלה התאחדות רשתות המסחר מחבריה.
לדברי שחר תורג'מן, יו"ר ההתאחדות ויו"ר רשת "בריל", הירידה הדרמטית החלה עם החלת התו הירוק לפני שבועיים. בעקבות מאבק של הרשתות והקניונים הוא יוחלף בתו הסגול ביום שלישי.
"לצערי לא נראה לי שהסרת התו הירוק תשפר דרמטית את המכירות, משום שבשבוע האחרון יותר ויותר אנשים מדירים את רגליהם מהקניונים ומרכזי הקניות, הן בגלל התחלואה והבידודים הגוברים והן בשל החשש האישי ההולך ומתגבר להידבק. כך שגם לאחר הסרת התו הירוק נראה ירידה של 30% לפחות במכירות", מספר תורג'מן, שמביע חשש שהמגמה הזאת תלך ותגבר בשבועיים הקרובים.
"זהו סגר בפועל, ולעומת מה שהיה בעבר, כשפטרו אותנו מארנונה ואפשרו לנו להוציא עובדים לחל"ת, והקניונים ויתרו על דמי שכירות – עכשיו 100% מההוצאות נמשכות וההכנסות הולכות וקטנות. לצערי מי שייפגעו אלו העסקים הקטנים יותר, שהרזרבות שלהם קטנות. הממשלה תצטרך בקרוב מאוד להכניס את היד לכיס ולפצות את העסקים שנפגעו מגל האומיקרון, אחרת רבים מהם יפשטו רגל", הוא מדגיש.
חי גאליס, מנכ"ל רשת מרכזי הקניות "ביג", מספר על ירידה של כ-40% בתנועת המבקרים במרכזים בשבוע האחרון. "הירידה משפיעה ישירות על היקף המכירות, כמובן – במצב שבו יש עשרות אלפי מאומתית מדי יום ופי כמה מבודדים, שופינג הופך ללא הכרחי", מסביר גאליס.
שאלנו אותו אם הוא מתכוון ללכת לקראת השוכרים במרכזי "ביג" שייקלעו לקשיים. "כמו שידענו ללכת לקראת השוכרים שלנו בסגרים ב-2020, גם היום – אם תהיה סיבה להוריד בשכירות, בדמי הניהול, נלך לקראתם שוב, כל מקרה לגופו", הוא מבטיח ומוסיף: "לעומת גופים אחרים, אנחנו גם לא העלינו השנה את דמי הניהול".
לדבריו, העסקים במרכזי הקניות סובלים גם ממחסור בעובדים, הן בשל כניסה של רבים מהם לבידוד והן משום שרבים מהם גם מסרבים להתחסן. "הממשלה צריכה לבצע צעדים קשים יותר נגד הלא מתחסנים. בכל מקרה, משרד האוצר צריך לחשוב על מנגנון פיצוי לטווח הקצר לעסקים שהכנסותיהם ירדו דרמטית ולהתחשבן איתם בטווח הארוך, כדי שיעברו בשלום את הגל הנוכחי".
מחסור בעובדים עקב בידוד
מרשת רמי לוי שיווק השקמה נמסר כי עשרות עובדים לא מגיעים מכיוון שהם עצמם בבידוד או שילדיהם בבידוד. ברשת מנסים להתמודד עם המחסור בכוח אדם. "אין ירידה במכירות, אך יש ירידה ברמת השירות ללקוחות בסניפים עצמם", נמסר מהרשת.
רוני אינסאז, מבעלי רשת הנעליים והמגפיים SCOOP, מספר שהתו הירוק הביא לירידה של 40% בפדיון, והוא מצפה שהיא תתמתן מוחרתיים, עם הסרת התו הירוק, לכ-20% לעומת המכירות בחודש ינואר רגיל. לדבריו, גם עובדים רבים ברשת שלו נמצאים בבידוד. "אנחנו מוצאים את עצמנו מניידים מוכרנים מחנות לחנות, אפילו ניידנו מבאר שבע לאילת, כדי שלא לפגוע בשירות". הוא מספר.
לדברי מני מורנו, מנכ"ל HAVAIANAS בישראל, הפדיונות ירדו ב-50% עד 60%, ולמעשה יש סגר ללא סגר. הלקוחות הדירו רגליהם מהקניונים, והממשלה ממשיכה לזרוע פחד, מה שלא בדיוק עוזר לקניונים. האבסורד הוא שהכול פתוח, ההוצאות נמשכות, הקניונים גובים שכר דירה מלא וחלקם אף מכפילים את דמי הניהול – ובעלי העסקים צריכים להתמודד לבד עם המגפה הכלכלית הזו".
גם קבוצת רב-בריח הודיעה שהיא נערכת לירידה בתנועה ומנסה להקל על הלקוחות. "אנחנו עורכים יותר שיחות מכירה בזום מאז תחילת הקורונה, שבפיקים של גלי תחלואה מסייעים", אומרת מאיה דונרשטיין, סמנכ"לית השיווק בקבוצה.