עם החזרה ההמונית של הישראלים לסיני החלה גם תופעה חדשה: זינוק במחיר הנסיעה במונית. עכשיו מבקשים כמה ישראלים לשנות את המצב.
החודשים האחרונים החלו נהגי המוניות הבדואים בסיני לגבות מהמטיילים הישראלים מחירים בשקלים עבור נסיעה ממעבר הגבול בטאבה. התוצאה: המחירים עלו במאות אחוזים.
"לא ייתכן שבקהיר נהגי המוניות יגבו מחירים בלירות מצריות ובסיני הנהגים יעשו מה שבא להם ינצלו אותנו וידרשו מאתנו לשלם להם בשקלים ולהרוויח על חשבוננו בפער של מאות אחוזים", זועם ירון מטייל ישראלי ממרכז הארץ, "בכמה נסיעות הנהגים הבדואים מרוויחים כסף לכמה שנים. הערנו להם הרבה פעמים שהם מפקיעים מחירים אבל הם הקימו קרטל וכל המחירים הם בכלל לאדם אחד ולא למונית שלמה. כלומר הם גובים מחיר פר אדם. 100, 200 ו-300 שקל שזו משכורת חודשית במצרים".
שקל אחד שווה כחמש לירות מצריות. עלות ליטר דלק במצרים היא 1.76 שקל, זול משמעותית בהשוואה לישראל ובכל זאת המטיילים הישראליים בסיני משלמים המון כסף לנהגים בהשוואה לאזרח מצרי.
"אם אזרח מצרי יגיע למסוף טאבה ויזמין מונית לשארם או דהב הוא ישלם חמישית ממטייל ישראלי, נהגי המוניות מנצלים את זה שאין לנו ברירה אלא להשתמש בשירותיהם אז הם דפקו מחירים בשמיים", אומר יוחאי, תושב תל אביב. "כשאתה מגיע למעבר הגבול ומבקש נסיעה לאחד האתרים בסיני הנהגים מדקלמים מחירים כמו תוכי: 200 שקל לאדם, שזה המון כסף, הם לא מוכנים לרדת מזה".
מה עושים מול עליית המחירים? מטיילים רבים בוחרים לנסוע באוטובוסים היוצאים ממעבר טאבה כמה פעמים ביום. נסיעה עולה 70 לירות מצריות (14 שקלים). תמורת המחיר הזול תצטרכו לגייס הרבה מאוד סבלנות.
ויש מי שהחליט לעשות מעשה. לא מעט מטיילים ישראלים נכנסים לסיני עם הרכב הפרטי שלהם. הכל כדי לא לשלם לנהגי המוניות. הישראליים עשו חישוב פשוט שכניסה לסיני עם כלי רכב כולל תשלום אגרה, דלק וביטוח יעלה להם למשך שבוע לא יותר מ-450 שקל. חסכון של מאות שקלים לעומת המוניות.
"נסעתי בסיני עם הרכב שלי 222 ק"מ. זה עלה לי בקושי 30 שקל. שעתיים וחצי נסיעה", כתב אברהם נגר בדף הפייסבוק "אוהבי סיני", "על מה לוקחים, 300 400 שקל? המחיה שם גרושים! כבר שווה להיכנס עם רכב ולקחת ישראליים מהגבול".
כמה מטיילים ישראלים לא רק מדברים, אלא לוקחים איתם תיירים ישראלים אחרים ממעבר הגבול לתוך סיני בחינם או תמורת 25 שקלים. "הכוונה שלנו לשבור להם את המונופול לנהגי הבדואים בסיני עד שיורדו את המחירים למה שהיה לפני שנה ושנתיים", הסביר גיל מתל אביב, "לא הגיוני שהם ישחטו את הישראלים במחירים מטורפים ונשתוק. אנחנו יוצאים למלחמה ולא נוותר עד שהם יבינו שאנחנו לא פראיירים".
ההחלטה לשבור את קרטל המוניות גרם כבר לעימותים פיזיים בין מטיילים ישראלים שלקחו מטיילים מהגבול לתוך סיני לבין נהגי מוניות בדואים שחששו לפרנסתם.
"היו קללות, איומים, דחיפות", סיפר מטייל ישראלי, "הם לא אהבו את זה שאנחנו לוקחים להם נוסעים ישראליים לתוך סיני בחינם. אנחנו נמשיך ביוזמה הזו עד שהמחירים ירדו משמעותית".
אבו נאדר, נהג מונית תושב דהב, טוען כי מרבית הנהגים דווקא נותנים לישראלים מחיר הוגן לנסיעה בסיני אבל יש כאלה בודדים מגזימים ומכאן כל התרעומת על הפקעת מחירים.
"אף אחד לא רוצה לגנוב את הישראלים. גם לנו יש הוצאות, קונים חלקי חילוף, דלק אבל אני חושב שהרבה נהגים דווקא לוקחים מחיר סבבה, נורמלי, ויש אחרים שעושים את הבלגן", הסביר אבו נאדר.
"הבעיה היא בעיקר עם נהגי מוניות שעובדים עם תחנות מסודרות ויש להם עלויות של ביטוח, מיסים וכסף שמשלמים למנהלי התחנות", אומר נהג מוניות נוסף מסיני. "הם קובעים את המחירים ולכן הם גבוהים למטייל הישראלי. לי כנהג מונית שעובד לבד יש לי אפשרות להוריד מחירים אבל נהגי התחנות עושים לנו בעיות ומתלוננים למשטרת התיירות שאין לנו אישורים לעבוד כנהגי מוניות".