השיטה הטובה ביותר לקצר תורים לקופות תשלום, כמו בסופרמרקט היא לא להעמיד אנשים בתור אחד שממנו הם מתפצלים לקופה הפנויה הבאה, אלא להפעיל תורים מקבילים, שבהם מתחלקים הלקוחות לקופות שונות וממתינים בנפרד לקופאי שלהם.
מחקר שהתבסס על ניסויים שערכו חוקרים בכלכלה התנהגותית באוניברסיטת וושינגטון, סירקיוז ופרדו והתפרסם ב-Management Science הפריך את ההנחה המקובלת שהמתנה בתור אחד ופנייה לקופה הפנויה הראשונה היא השיטה היעילה ביותר. "סיינטיפיק אמריקן" דיווח על המחקר.
עוד ב-mako כסף:
- האיש שעשה מיליונים ממכירת שטויות
- כמה אפשר להרוויח ועדיין לקבל קצבת נכות
- באיזה מקום עבודה תקבלו את הצ'ק הכי גבוה לחתונה?
במחקרים קודמים התבססו המודלים על בדיקה מתמטית של יעילות קביעת התורים, וקבעו כי תור יחיד הוא היעיל ביותר. אולם המחקרים התעלמו מההיבט ההתנהגותי של המשתתפים בפעילות. החוקרים במחקר החדש ערכו ניסויים מקוונים ובמציאות עם מאות משתתפים. הם גילו שבכל המקרים תורים מקבילים נעים מהר יותר מתור אחד שמתפצל.
הסיבה לכך היא שקופאים אמיתיים, בניגוד לאלגוריתם מתמטי שממלא את מקומם, עובדים בהתאם לפידבק ולתמריצים. כשלקופאי ניתן תור משלו הוא חש שיש לו אחריות לקדם אותו מהר יותר. כשיש תור אחד, יש פחות מוטיבציה לכל אחד מהקופאים לקדם את התור במהירות. חלק מהקופאים בכלל לא רואים את התור עצמו כי הוא מוסתר במדפי סחורה. אם הם רואים את התור עבודתם נהיית זריזה יותר. כשיש לקופאי תור משלו הוא יכול להשוות את עצמו לעמיתיו ולפעול מהר יותר.
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
ההורים שהוציאו מהבית את החטיפים
מבחן השוואתי: ג'יפונים