המשבר המתמשך בענף האופנה והקניונים, לצד הקטנת האשראי מהבנקים והמעבר של רבים לקניות אונליין, צפויים להוביל את הרשתות בישראל לצאת השנה במבצעי מכירות עמוקים בקרוב מאוד. יריית הפתיחה תישמע בשבוע הבא, עם פרוץ קדחת הקניות הגלובלית לקראת חג המולד, שמתחילה כבר בנובמבר ונמשכת עד סוף השנה האזרחית.
"אם פעם החגים של ענף האופנה בישראל היו חנוכה וראש השנה, ולפיהם היינו מתזמנים את המבצעים, כיום אלה חגי הקניות באינטרנט — מבלאק פריידיי עד סייבר מאנדיי", אומר בכיר בקבוצת אופנה ישראלית גדולה. לדבריו, "העולם נהפך דיגיטלי ואנחנו מתנהלים בהתאם. הציבור נוהה אחר המבצעים האלה והם נהפכו מכתיבי השוק. כל רשתות האופנה מנסות למשוך עד נובמבר־דצמבר בלי מבצעים עמוקים, ולתזמן את המבצעים האמיתיים שלהן במקביל לאתרים". לדבריו, המבצעים שהחלו באחרונה בחלק מרשתות האופנה בקניונים הם רק הקדימון למבצעים האמיתיים, שצפויים להעמיק ולהתרחב בקרוב.
בכיר בקבוצת אופנה אחרת מודה כי המבצעים שהרשתות מציעות לפני נובמבר הם לא רציניים: "מה שרואים עכשיו בחנויות זה מבצעים רגילים. החורף עוד לא הגיע. כשהוא יבוא — יגיעו גם המבצעים". לדברי בכיר בקבוצת קניונים גדולה, הרשתות מציגות בינתיים "מבצעים להתנעת המכירות. ככל שנובמבר יתקדם, המבצעים יעמיקו. הכל ייקבע בהתאם למכירות — אם המכירות של הרשתות ימשיכו להיות חלשות, המבצעים הגדולים יגיעו מהר יותר".
בקניונים היו מרוצים אתמול מהגידול במספר המבקרים בסוף השבוע, אחרי לא מעט חודשים חלשים. גם שם מבינים את הצורך של הרשתות להציע מבצעים נרחבים. "הסוחרים צריכים תזרים מזומנים גדול ככל האפשר עד סוף השנה. צריך גם להבין שהרשתות משלמות בדצמבר על הסחורה של קולקציית הקיץ, כדי שתגיע לקראת פסח", אומר בכיר בקבוצת קניונים אחרת. "פעם, בעלי רשתות אופנה יכלו ללכת לבנק ולבקש הלוואה בשביל לקנות קולקציה — אבל הבנקים הפחיתו את האשראי לענף האופנה ולא נותנים יותר כסף".
לדבריו, מנהלי הרשתות נאבקים על הישרדותם תוך כדי שהם מנסים לחזות את מזג האוויר: "ברשתות חייבים מזומנים מהר, אבל גם לא רוצים לצאת ישר במבצעי סוף עונה — כי אם מחר יתחילו גשמים והקונים יגיעו, הסוחרים רוצים למכור במחיר שיניב להם רווח נאה. אם מזג האוויר ימשיך להיות חם, בעוד שבועיים נראה מבצעים הרבה יותר עמוקים".
בקבוצות הקניונים מתכננים לקיים את ימי המבצעים המרוכזים לקראת סוף נובמבר, ולהקדימם ככל שהלחץ מצד הרשתות יגבר. ואולם אחרי נובמבר המבצעים צפויים להתרחב אף יותר. לדברי הבכיר בקבוצת האופנה, "דצמבר יהיה חודש של מכירת חיסול. אחרי המבצעים של נובמבר, המחירים לא יוכלו לעלות".
קניות ב–13 מיליארד שקל ב–2019
ממבצעים שידועים רק לחובבי שופינג ומכורי גאדג'טים, נהפכו חגי המכירות האינטרנטיים כמעט לנחלת הכלל ולמכתיבי ההתנהלות בשוק הקמעונות בחודשים האחרונים של השנה האזרחית. יום המכירות הידוע ביותר הוא Black Friday (יום שישי השחור), המתקיים מדי שנה ביום שישי האחרון של נובמבר, ובעקבותיו נולדו בשנים האחרונות ימי מכירות ומבצעים שונים בנובמבר ודצמבר.
הקמעונאים הישראלים, שראו כיצד נתח גדל והולך מהמכירות שלהם נבלע באתרים הבינלאומיים, החליטו ליישר קו ולהצטרף לחגיגת השופינג בימי מכירות מרוכזים משלהם, הן בחנויות הפיזיות והן באינטרנט, בבלאק פריידי ודומיו או תחת מטריית ShoppingIL של גוגל.
חג הקניות הישראלי יפתח למעשה את עונת השופינג ב–6–7 בנובמבר, ובמסגרתו עסקים ישראליים (ובהם הרשתות קסטרו, גולף, קרביץ, קרייזי ליין, נמרוד, הודי'ס, אורבניקה, רונן חן, דלתא וקדס) יציעו מבצעים והנחות שיקדימו את האתרים הבינלאומיים ואף יתחרו במחירי החנויות הפיזיות של אותן רשתות. עם זאת, ייתכן שמוצרים של מותגים בינלאומיים יימכרו במחירים אטרקטיביים יותר בהמשך, בחגי הקניות של האתרים בחו"ל.
"הקניות של ישראלים באתרים בינלאומיים ב–2019 צפויות להגיע ל–13 מיליארד שקל", אומר אלעד גולדנברג, יועץ אסטרטגי לאי־קומרס, בכיר לשעבר באיביי ישראל ומייסד מכללת דיגיטל אי.אל למקצועות האי־קומרס. לדבריו, "בשנים האחרונות יותר חברות ישראליות לוקחות חלק בחג הקניות הישראלי, והוא מוכיח את עצמו".
שישה טיפים לקניות במחירים אטרקטיביים
עומס המבצעים והשיווק האגרסיבי עלול לעורר בלבול גם בקרב המנוסים שברוכשים. הנה כמה טיפים שישמרו עליכם בטירוף השופינג הקרוב:
להתחיל מוקדם. מותגים ועסקים נוהגים להציע הנחות ומבצעים בשבועות שלפני יום המכירות המרוכז, כדי למשוך אתכם לקנות אצלם. מומלץ לבדוק את המחיר המלא לפני המבצע, לסמן מראש מוצרים שבהם אתם מעוניינים, ולבחור בעסקה המשתלמת ביותר ביחס למחירו של המוצר בימי שגרה.
לבדוק קרוב לבית. אם אתם חושקים במוצר שנמכר באתר בינלאומי, כדאי שתבדקו קודם אם הוא נמכר באתרים בישראל. לעתים, עלויות השילוח מחו"ל מייקרות מאוד את ההוצאה הסופית, והופכות את הקנייה ללא משתלמת.
להתכונן מראש. חשוב לבדוק האם הרשתות והאתרים שמהם תזמינו שולחים מוצרים לישראל, ואת מדיניות ההחלפות וההחזרות. אם אין משלוח לישראל, כדאי להירשם מראש לאחת החברות שמספקות שירותי כתובת אמריקאית בתשלום, ולשקלל זאת בחישוב ההוצאה הסופית. הכינו מראש רשימת קניות ממוקדת ותקציב שממנו לא הייתם רוצים לחרוג. אם אתם מתכננים לקנות בגדים או נעליים — מדדו ורשמו מראש את היקפי הגוף ומידת כפות הרגליים של כל בני המשפחה.
להזדרז. המלאי מוגבל והקהל רב — לכן כמעט לא יהיה לכם זמן להתלבט. המבצעים העמוקים במיוחד לא יימשכו זמן רב, והם מתחלפים במהירות.
להקשיב לחוכמת ההמונים. מוכרים וספקים שונים ינסו לשווק מוצרים רבים ככל האפשר בעת חגי הקניות. דווקא משום כך מומלץ לשים לב במיוחד לביקורות וחוות הדעת של הרוכשים (או היעדרן), ובמידת האפשר גם לבדוק את דירוג המוכר.
לבקש את הקאש־בק. מקסמו את חגיגת הקניות על ידי קבלת כסף בחזרה. אתרים שונים מציעים כיום לצרכנים להיכנס דרכם לאתרי הקניות המוכרים — תמורת החזר בשיעור מסוים מסכום הקנייה. האתר המוכר ביותר לכך הוא Rakuten.com (לשעבר Ebates), המציע לרוכשים דרכו מבצעים אטרקטיביים ושיעורי החזר גבוהים במיוחד בנובמבר־דצמבר.
הטיפים נכתבו בעזרת אלעד גולדנברג, יועץ אסטרטגי לאי־קומרס, בכיר לשעבר באיביי ישראל ומייסד מכללת דיגיטל אי אל למקצועות האי־קומרס
יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
המחאות הגדולות בעולם כבר לא קורות בפייסבוק - הן פורצות בעיקר בטלגרם
תשכחו ממזגן: הפיתוח הישראלי שיקרר את הבית בעזרת השמש