ענקית המזון שטראוס הודיעה לרשתות הקמעונאות כי היא מעלה את מחירי חלק ממוצרי המחלבה שלה. רק בתחילת פברואר העלתה שטראוס את מחיריהם של כרבע ממוצריה בשיעור של עד 25%. לטענת החברה, השיעור הממוצע של עליות המחירים החדשות הוא 1.6%. בפועל, מחיריהם של רבים מהמוצרים יועלו בשיעורים גבוהים יותר.

המחירון החדש ששלחה החברה לרשתות כולל עשרות מוצרים. להלן חלק מהמוצרים שמחיריהם יועלו ושיעור העלייה:

  • מוצרי דנונה - 4%
  • מוצרי אקטיביה - 4%
  • גבינות סקי - 4%
  • לבאנה - 4%
  • מארזי שקיות שוקו - 3%

לטענת שטראוס, העלאת המחירים מגיעה בהמשך לעליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים והעלאת מחיר החלב הגולמי. לדברי החברה, היא מעלה מחירים של מוצרים שבהם החלב הגולמי הוא חומר גלם משמעותי, ובהם גבינות סקי, שמנת להקצפה וחלב יוטבתה. עדכון המחירים ייכנס לתוקף החל מ-19 במאי.

בשנה האחרונה העלתה שטראוס את מחירי מוצריה מספר פעמים, כולל במהלך המלחמה. לפני כחודש שילמה החברה לבעלי המניות שלה דיבידנד בהיקף של 270 מיליון שקל, מהם 140 מיליון שקל הועברו ליו"ר החברה ובעלת השליטה עופרה שטראוס.

גל של עליות מחירים אחרי הפסח

הודעתה של שטראוס מצטרפת לגל של עליות מחירים שנכנסות כעת לתוקף. השבוע הועלו מחיריהם של שלל מוצרי יבואנית המזון דיפלומט בשיעור של עד 15%. החברה מייבאת לארץ שורה של מותגים מוכרים ובהם קפה ג'ייקובס, שוקולד מילקה ועוגיות אוראו, חטיפי פרינגלס, קטשופ ומיונז היינץ, חומרי הניקוי של פיירי ואבקות כביסה אריאל וטייד. דיפלומט סיימה את 2023 עם רווח נקי של 80 מיליון שקל, אבל זה לא מונע מהחברה להעלות מחירים.

לדיפלומט הצטרפו גם גלידות נסטלה שמחיריהן הועלו ב-6.5%, ויצרנית הנקניקים יחיעם שמעלה מחירים בעד 9%. שחקנית נוספת שמעלה מחירים היא הנקל-סוד, שמשווקת שורה של מוצרים בולטים בתחומי הטואלטיקה והניקיון, שחלקם יתייקרו בשיעור של עד 30%.

אתמול הודיעה ענקית המזון תנובה על עדכון מחירי מוצרי החלב המפוקחים והלא מפוקחים וכן על העלאה בשיעור ממוצע של עד כ-10% במחירי מוצרי המזון של החברה.

ניר ברקת מציג מדבקות שחורות (צילום: משרד הכלכלה)
שר הכלכלה ברקת מציג את יוזמת המדבקות השחורות שלו | צילום: משרד הכלכלה

מאז הקמת הממשלה הנוכחית בוצעו כמה ניסיונות להילחם בעליות המחירים. שר הכלכלה ניר ברקת הודיע על פרסום "רשימה שחורה" של חברות שיעלו מחירים במלחמה ואף זימן אליו את ראשי החברות הגדולות בתחום כדי להוביל יוזמות לבלימת עליות המחירים. בסוף פברואר הודיע השר ברקת כי הוא מקדם חקיקה שתסמן במדבקות שחורות מוצרים של חברות שהעלו את מחיריה במלחמה.

אלא שנראה ששלל היוזמות שקידם ברקת לא הצליחו לבלום את עליות המחירים ובסופו של דבר הצרכנים בכל זאת ישלמו יותר. במשרד הכלכלה לא הגיבו לשאלות N12 בדבר הצלחת יוזמת הרשימות של השר או התקדמות חוק המדבקות השחורות.

בשעות הערב אתמול, על רקע הביקורת על כישלון היוזמות שלו, העביר שר הכלכלה את המסר הבא: "העלאת המחירים של המונופולים בשעת מלחמה מעידה על חזירות שאינה יודעת גבול. אני קורא לציבור הישראלי לקנות חכם ולהחרים חברות שמעלות מחירים. אל תתנו יד למי שעושק את עם ישראל בשעת מלחמה ללא שום הצדקה ורק כי הוא יכול".